Článek
Není to zase tak dávno, co se první elektromobily horko těžko dostávaly přes stokilometrový dojezd. To bylo vyloženě směšné. Většina dnešních elektromobilů už dokáže mezi nabitími ujet nějakých 300 až 400 kilometrů a horké novinky, co dorazí na trh za pár měsíců, jsou konstruované tak, aby zvládly ujet až 500 km – a to je hodně zajímavé číslo. Kdy naposledy jste takovou štreku ujeli na jeden zátah?
Ale nebyla by to Tesla, aby neměla v rukávu nějaký ten trumf, kterým předběhne konkurenci. Její Model S si totiž v testování americké organizace EPA (Environmental Protection Agency, agentura na ochranu životního prostředí), která má mimo jiné na starosti testování spotřeby nových aut prodávaných na trhu v USA, právě vysloužil hodnocení reálného dojezdu na úrovni rekordních 402 mil, tedy 643 kilometrů!
Tím překonala všechny zavedené soupeře, kteří se zatím nedokážou dostat dál než na 455 km (Kia e-Niro), ale dokonce i ty, co teprve přijdou na trh (Škoda Enyaq má ujet až 500 km, VW ID.3 maximálně 550 km a ani špičkový Lucid Air nejspíš nepřekoná hranici 600 km). Nejsilnějšími konkurenty jsou tak auta ze stejné stáje – Model X má uváděný maximální dojezd 561 km, Model 3 Long Range ujede až 528 km a nejnovější model Y pak umí dosáhnout dojezdu 505 kilometrů. Elon Musk může být skutečně spokojený…
Samozřejmě tu zůstává jistý prostor pro kontroverzi, protože organizace EPA nedávno výsledky svých testování ošklivě zařízla konkurenční Porsche Taycan, s nímž automobilka i řada novinářů či majitelů na jedno nabití pohodlně najela mnohem víc kilometrů než těch oficiálně naměřených 327 km. Takže je dost možné, že nadržuje domácím hráčům – ale to je čistá spekulace.
Faktem zůstává, že vývoj v oblasti elektromobility sprintuje kupředu nezastavitelným tempem a technologie baterií i nabíjení se bude rapidně zlepšovat – kapacita se bude zvyšovat, nabíjecí čas zkracovat, hmotnost a velikost baterií se bude zmenšovat, stejně jako jejich cena. Sami jsme zvědaví, jakých dojezdů budou elektromobily schopné už za pár let…