Článek
V orientaci na řidiče má však Nissan Skyline GT-R R34 (alespoň v té tovární verzi) trochu navrch, neboť Supra z továrny vyjížděla spíše coby cestovní GT, kdežto Skyline byl díky svému rodokmenu od prvopočátku stavěn jako řidičský nástroj ostrý jako skalpel, byť byl díky technokratickému přístupu o pár desítek kilo těžší.
Netvrdíme, že Skyline a Supra jsou jediné dvě legendy takzvaného JDM (Japan Domestic Market, neboli japonský domácí trh) – bylo by trestuhodné zavrhnout kousky jako Mazda RX-7, Subaru 22B nebo Honda NSX, ale Supra se Skylinem zkrátka díky slávě získané na stříbrném plátně vždy vyčnívaly víc. Právě tyto dva japonské sporťáky se navíc staly hvězdami herních sérií Gran Turismo, Need For Speed a samozřejmě zmíněné filmové závodní ságy (kdo by to byl tehdy tušil) Rychle a zběsile.
Kousek, o kterém se tu dnes budeme bavit a který již brzy čeká aukce pod taktovkou síně BH Auctions v Japonsku, je neskutečně vzácná a neskutečně žádaná verze V-Spec II Nür. Na rozdíl od některých dnešních „speciálních“ edic jste u Skylinu GT-R V-Spec Nür dostali víc než jen zakázkový lak a pěkná kola – od původního GT-R se opravdu lišilo.
Zkratka V-Spec značí něco výjimečného – jako když „upgradujete“ Porsche 911 na verzi GT3. A verze Nür, která vzdává hold neblaze proslulé zpoplatněné komunikaci u našich západních sousedů, je, jako kdybyste tu GT3 povýšili na GT3 RS. Skyline R34 tu tehdy stanovil nový rekord pro sériově vyráběná produkční auta s časem 7:52, a tak vznikla verze Nür. Je tu jiný podvozek, agresivněji nastavená aerodynamika, přepracovaný systém pohonu všech kol ATTESA E-TS a samozřejmě snížená hmotnost, i díky karbonové kapotě, kterou měla výhradně tato verze.
Jde tedy o velmi žhavé zboží – technicky srovnatelná je snad jen verze M-Spec, pokud nepočítáme nedotknutelnou verzi Z-Tune o výkonu 500 koní, která vznikla v pouhých 19 kusech. Ani V-Spec a M-Spec však nejsou žádné tuctovky. M-Spec vznikla ve 285 exemplářích a druhé „generace“ plemene V-Spec se vyrobilo všeho všudy 718 kusů.
I přes celkově agresivnější charakter a nastavení více orientované na okruh se však V-Spec II Nür nejvíce liší od standardního Skylinu GT-R motorem. Již jednotka v původní verzi byla terminátor mezi motory – dodnes kolují legendy o tom, jak motor RB26DETT vydržel úpravy klidně na 500 až 600 koní při zachování původních vnitřností, tak bytelná strojovna to je. Jednotka s přídomkem „N1“ ve Skylinu V-Spec II Nür je však přímo odvozená od závodních Skylinů, které soutěžily v sériích Group A a Group N – jde tedy o jeden z mistrovských kousků yokohamských motorářů.
Teď se samozřejmě nabízí otázka: Kolik bude stát? To prozatím nevíme, dokonce ani samotná aukční síň nezveřejnila alespoň odhadovanou částku. Ale s přihlédnutím na prodeje z předchozích let bychom mohli hodnotu tohoto sběratelského kousku alespoň odhadnout. Pro začátek, pěknou R34 dnes seženete v Japonsku „již“ za zhruba 170 tisíc dolarů, tedy 3,6 milionu korun.
Jenže pokud bychom se bavili konkrétně o verzi V-Spec II Nür, tak jedna podobná se pod hlavičkou též aukční síně prodala na tokijském autosalonu v roce 2018 za 316 tisíc dolarů, tedy cca 6,8 milionu korun. A kdybychom přičetli nízký nájezd, tak jeden kus s nájezdem 362 kilometrů se v typické šedozelené barvě Millenium Jade prodal za – sedíte? – 485 tisíc dolarů, tedy více než 10 milionů českých peněz. Dá se tedy v podstatě s jistotou předpokládat, že tento prakticky nový kus s nájezdem nicotných 10 kilometrů i přes poměrně obyčejnou barvu zcela určitě překročí hranici 500 tisíc dolarů, ale počítejme spíš s částkou okolo 600 tisíc (necelých 13 milionů korun).