Článek
Samotná automobilka uznává, že vývoj jednoho z nejprodávanějších SUV na světě nebrala na lehkou váhu. Jde koneckonců o vůz, který během let po celém světě posbíral řadu ocenění. Proto si Jeep dal záležet na tom, aby nová generace byla, jak sám tvrdí: „Nejvíce technologicky vyspělým a zároveň nejluxusnějším modelem Grand Cherokee v historii.“
Rozhodně k tomu má dobře našlápnuto – modelu Grand Cherokee se po celém světě prodalo více než 7 milionů kusů. Zásadní přínos do nabídky představuje s předstihem představená verze Grand Cherokee „L“, což je v historii první Grand Cherokee, který nabídne třetí řadu sedadel, a dokáže tak pojmout až 7 cestujících. Jeep přiznává, že hodně vychází ze statistik domácího trhu – tam se tři čtvrtiny velkých SUV prodávají právě se třetí řadou sedadel.
Pátá generace Grand Cherokee nabízí nejen nový design exteriéru, ale také novou konstrukci a pochopitelně i nový interiér se špičkovým zpracováním, vybavený těmi nejmodernějšími technologiemi.
Model Grand Cherokee se také vůbec poprvé dočkal elektrifikace, takto poháněný model bude nosit přídomek „4×e“. Ten těží z okamžité dodávky točivého momentu, kombinované jak jinak než s pohonem všech kol – takže bude možné si užít jízdu i v plně elektrickém režimu, konkrétně na vzdálenost 40 km, a to i v terénu. Celkový dojezd u této verze je potom 712 km. Ryze benzinovými motory v nabídce budou 3,6l V6 o výkonu 260 koní a 5,7l Hemi o výkonu 360 koní. Evropa se však jistě dočká i nafty.
Bude se taková verze vůbec prodávat? V Evropě asi bude oblíbenější nafta, ale vzhledem k tomu, že bratr Wrangler se ve verzi 4×e stal nejprodávanějším plug-in hybridem ve Spojených státech, má slušnou šanci. Do roku 2025 navíc hodlá Jeep nabídnout vůz s nulovými emisemi ve všech segmentech. Všechny verze nového Grand Cherokee se vyrábí v nové továrně Mack Avenue v Detroitu, do které automobilka investovala 2,5 miliardy dolarů.
Legendární vůz zaznamenává velký posun i uvnitř, důkazem budiž nový interiér. Působí tak nějak prémiovějším dojmem, a i když to zrovna Jeep zapotřebí nemá, trh si to žádá. Kromě velké dotykové obrazovky infotainmentu na středové konzoli bude mít k dispozici obrazovku i spolujezdec, další dvě potom čekají na cestující na druhé řadě sedadel. Jeep slibuje, že nový palubní systém Uconnect 5 je až pětkrát rychlejší oproti předešlé verzi. Jde tedy o technologicky nejvyspělejší Grand Cherokee v historii.
V Jeepu však nebrali na lehkou váhu ani bezpečnost a palubní systémy – pátá generace Grand Cherokee disponuje celkem 110 bezpečnostními funkcemi, mezi ně patří mimo jiné 360stupňová kamera nebo systém nočního vidění.
Grand Cherokee ale založil svou pověst na schopnostech v terénu. Nikoho tedy nepřekvapí nezávislé zavěšení na obou nápravách a rovnou tři varianty systému 4×4 – Quadra Trac I, Quadra Trac II a Quadra Drive II. V každém případě však dostanete elektronický zadní diferenciál s omezenou svorností.
Za příplatek je potom vzduchové odpružení Quadra-Lift, které nabízí špičkovou světlou výšku 28,7 cm, brodivost je potom 64 cm, což je o 10 „cenťáků“ více než u předchůdce. Verze se vzduchovým podvozkem potom umí v případě potřeby „odpojit“ stabilizátory pro lepší trakci v náročném terénu, zejména v tom kamenitém.
To je sice všechno hezké povídání, leckdo by se ale mohl bát, že vlivem konkurence mohl Grand Cherokee vyměnknout a ztratit kus svého terénního ducha. Ovšem tyto obavy nejsou na místě – nový Grand Cherokee prošel testováním v „destinacích“ jako neblaze proslulý Rubicon Trail, nehostinné oblasti Outback v Austrálii, v písečných dunách na Středním východě, v polárních oblastech Kanady a Švédska, a dokonce v poušti města Moab ve státě Utah – takže testovací jezdci se s novým modelem Grand Cherokee rozhodně nemazlili.
Přesnou cenu prozatím neznáme, zámořský tisk se však shoduje minimální částce 35 tisíc dolarů, což je po přepočtu na české koruny zhruba 770 tisíc, u české cenovky však počítejme s menší dovozní přirážkou. Doma v Americe stihne jít do prodeje ještě v posledním kvartálu letošního roku, zbytek světa si musí počkat začátek roku 2022.