Článek
Pokud vám lyžování nic neříká a Ještěd znáte nazpaměť, zkuste se zastavit v Masarykově ulici, kde leží Technické muzeum Liberec. Celý institut nabízí momentálně čtyři pavilony a v každém z nich najdete odlišné expozice.
První budova s označením A slouží zároveň jako hlavní vchod a pokladna. Zde se už od roku 2014 střídají zhruba dvakrát ročně různé expozice, nicméně vždy jsou tu hlavním tématem zejména prvorepublikové stroje.
Mezi další lákadla patří historické fotografie města Liberec s tramvajemi a expozice jízdních kol, která mapuje vývoj bicyklů od prvních odrážedel až po moderní kola. Mezi nejvzácnější kusy se rozhodně řadí Laurin & Klement Slavia Model 9 z roku 1898. Kolo je tak cenné, že o něj projevila zájem i samotná Škodovka, nicméně prý nepochodila.
Část prostoru patří i americkým automobilovým veteránům, Jawám nebo ukázce lakování automobilů na Škodě 1 202, která demonstrujte fakt, že když je auto zelené, neznamená to, že se barva aplikuje rovnou na holý plech.
Ve skleněné vitríně se můžete kochat ukázkou zajímavého zabezpečovacího systému jízdních kol. Bicykl se postupně stal cenově dostupným dopravním prostředkem pro masy, a tak bylo třeba jej rozlišovat i chránit. Kovový štítek vzadu s číslem fungoval jako identifikátor ve velkých podnicích. Pracovník si po zaparkování kola půlku štítku ponechal a po směně jej zase nasadil a odjel. Pokud by se přes vrátnici někdo pokusil dostat jen s polovičním štítkem, mělo jít o varování, že jde o zloděje.
Malé i velké potěší také Trabant bez střechy, do kterého můžete nasednout a udělat si několik památečních snímků.
Za luxusem a hromadnou dopravou
Z pavilonu A je nutné projít skrze venkovní plochu do budovy C a D. Tady mají své místo vzácné luxusní veterány a tramvaje. Hned v úvodu uvidíte Cadillac Series 62, který se vyráběl v roce 1941 pouhých pět měsíců, takže vzniklo jen 530 kusů. Z toho mělo jen 150 kusů 5,7litrový osmiválec, který se posléze montoval do tanku M5 Stuart a do samohybné houfnice HMC M8 Scott.
Nepropásněte ani Daimler DS 420, ve kterém jezdila samotná britská královna, nebo noblesní Rolls-Royce Silver Dawn, jehož prvním majitelem byl syrský princ.
Věděli jste, že Liberec je třetím městem v republice, kde byla v roce 1897 zavedena tramvajová doprava? První soupravy se dovezly z Rakouska a torzo jedné z nich si můžete prohlédnout přímo na místě. Mimo jiné se zde nachází autobusy, další tramvaje a jeden barkas, který bude sloužit jako služební vůz muzea.
Výroba a recyklace
Poslední pavilon je útočištěm motorsportu, letounu BAK-01 a sálu technologie výroby automobilů. Část expozice patří liberecké společnosti, která vyrábí nárazníky pro populární Škodu Octavia. Víte, kolik variant předního nárazníku pro třetí generaci nejprodávanějšího auta v Česku existuje? Jde o 16 128 různých provedení. A víte, kolik dílů je potřeba k sestavení jednoho nárazníku pro Octavii III? Rovných 87.
Poslední expozice se teprve připravuje a bude zaměřena na renovaci automobilových výrobků – například brzdových třmenů, převodovek, a podobně. Do budoucna je v plánu ještě vybudovat interaktivní laboratoř chytré techniky a postavit venkovní dopravní hřiště.
V zimních měsících si určitě nezapomeňte teplé oblečení, protože prostory nejsou vytápěné. Soukromé muzeum má otevřeno od úterý do neděle, a to od 10.00 hodin do 17.00 hodin s výjimkou některých svátků. Dospělí za vstup zaplatí 150 Kč, děti od šesti do 17 let, studenti nebo senioři zase 70 Kč. Provozovatel však nabízí i výhodné vstupenky pro rodiny, skupiny, veterány nebo zdravotně postižené osoby.