Článek
Bylo by asi záhodno ujasnit ty termíny jako „minimální výkon“ a „zrychlení nejhůře za“ – 911 Turbo totiž fabriku opouští ve dvou verzích. Ta první je „standardní“ 911 Turbo s výkonem 580 koní, zrychlením na stovku za 2,8 sekundy a maximálkou 320 km/h. Pak je tu 911 Turbo S, kde je výkon 650 koní, zrychlení na stovku je o desetinu lepší a maximálka je o deset kilometrů v hodině vyšší.
Jinak jsou si však auta podobná jako vejce vejci, včetně 3,7l plochého šestiválce biturbo, který vychází z 3,0l jednotky v normální Carreře – nejde tedy o evoluci motoru z předešlé verze, nové pohonné ústrojí má navíc kratší zdvih. Mistři ve Stuttgartu si s autem dali tolik práce a pak si „nějaký tuner“ dovolí jejich klenot vylepšit. Taková drzost!
Nejde však o žádné amatéry – TechArt je německá firma se sídlem v Leonbergu a v minulosti už nabízela tuningový kit dokonce i pro ikonický supersport Porsche Carrera GT, ale i předešlé verze jejich – jménem TechArt GTstreet R. Ovšem nová verze GTstreet R, založená na nové 992 Turbo, zachází mnohem dál jak po stránce vizuálního, tak výkonového dramatu. Výsledkem je, že díky rozšiřujícímu bodykitu a odhalenému karbonu si váš GTstreet R nikdo nesplete s výchozí 911 Turbo či Turbo S, natož pak s „obyčejnou“ 911. Zajímavé však je, že ony „kosmetické“ úpravy mají svůj účel – vztlak na přední nápravě se podařilo snížit až o 45 procent, zároveň pak pomáhá zvyšovat přítlak na zadní nápravě a rovněž lépe směřovat vzduch k mezichladičům.
A že toho vzduchu bude potřeba! Dvakrát přeplňovaný plochý šestiválec teď disponuje výkonem kulatých (a děsivých) 800 koní a 950 Nm točivého momentu – stačila k tomu „jen“ nová, větší turbodmychadla a přeprogramování softwaru řídicí jednotky. Pro ty rozumnější je tu potom i umírněná varianta s výkonem 700 koní a 900 Nm.
Vyššímu výkonu byl přizpůsoben i podvozek, takže díky sadě sportovních pružin a nastavitelným tlumičům může být světlá výška vozu snížena až o 25 mm. Pro ty, kteří si rádi udělají výlet na Nürburging, tu je i tzv. Clubsport Package, kde jsou k mání ještě navíc závodní sedadla a bezpečnostní klec do interiéru.
Uvnitř jsou tu potom lány Alcantary kombinované s kůží a odznaky TechArt a barevné dekory ladící k barvě karoserie. Tu a tam se tu najde i nádech retra, například na bočnicích sedadel, připomínající klasická Porsche.
Cena za tento drtivý výkon? 73 tisíc eur, tedy 1,86 milionu českých peněz při aktuálním kurzu. Je však potřeba počítat s tím, že k tomu přibude ještě cena za „dárcovský“ vůz, který poslouží k přestavbě, což v případě verze Turbo S dle českého ceníku činí více než 6,1 milionu korun.