Článek
Vrtat se v autě, jako je Porsche 911 Turbo nebo Turbo S, chce buď hodně velké ambice, nebo hodně zkušeností. V případě TechArtu možná platí obojí, rozhodně však mají potřebné znalosti – firma sídlící v německém Leonbergu už je na trhu od roku 1987, od té doby její výtvory jen málokdy zanechaly automobilovou veřejnost a tuningovou scénu chladnými.
Popravdě, silnější a agresivnější verzi typu 911 Turbo vyrábí samo Porsche, známe ji po označením GT2 RS, ačkoliv TechArt GTstreet R nabídne možná více exkluzivity. Jenže nic jako „GT2 RS Cabriolet“ neexistuje, a tak i zde spatřili v TechArtu ono příslovečné okénko příležitosti. A tak nějak se zrodil TechArt GTstreet R Cabriolet.
Začněme vzhledem – docela divočina, že? Faktem však je, že nejde jen o parádičky. Aby vás v dnešní době respektovali, nejde na auto jen našroubovat širší blatníky a přítlačné křídlo a říct „jo, to je dobrý“. V TechArtu jsou si toho velice dobře vědomi, a proto všechny úpravy karoserie procházejí testováním ve větrném tunelu.
Větší otvory pro sání například vhání větší množství vzduchu směrem k mezichladičům, což mimo jiné pomáhá i zvýšit výkon. Přední kapota a zadní křídlo jsou potom z karbonu, aby se ušetřilo nějaké to kilo váhy. Dokonce ani rozšířené blatníky nepřidaly žádnou hmotu navíc, protože jsou lehčí než ty původní. Nový je i přední nárazník s výraznějšími lapači vzduchu, který směřuje k předním brzdám. Nové jsou i boční prahy a zadní nárazník s úplně novým difuzorem.
Aerodynamická vylepšení v kombinaci s výkonem zvýšeným na 800 koní a 950 Nm točivého momentu nám dávají magickou číslici 350 – ano, hádáte správně, je to rychlost v kilometrech za hodinu. V autě, které nemá pevnou střechu!
Z úprav bylo zapotřebí namontovat větší turbodmychadla, ručně svařovaný výfukový systém z nerezové oceli a… to je vlastně všechno. Pak už jen stačilo tento hardware dát dohromady se softwarem řídící jednotky a bylo hotovo. Což nám připomíná, že v TechArtu, pokud se necítíte na úplnou divočinu, vám rádi výkon sníží na relativně umírněných 710 koní a 900 Nm. Jen pak raději neříkejte klukům v hospodě, že jste šli do té slabší varianty.
Pro ještě nižší aerodynamický odpor je navíc GTstreet R o 25 mm nižší než 911 Turbo a Turbo S, která sjíždějí z fabriky ve Stuttgartu, navíc jezdí na nových kolech s centrální maticí, vpředu jsou „dvacítky“, vzadu „jednadvacítky“. Na přání si pak lze zvolit ještě nepatrné vzduchové kotouče, které trochu pomáhají uklidnit turbulence v okolí kol ve vysokých rychlostech.
V interiéru je potom stará dobrá klasika – kůže, nějaká ta prémiová tkanina, Alcantara a spousta karbonu. Nicméně je těžké interiér TechArtu GTstreet R konkrétně popsat, protože uvnitř bude každý vypadat trochu jinak v závislosti na přáních a představách konkrétního klienta. Cena za strach ze ztráty paruky je potom velmi „exkluzivních“ 73 tisíc eur, tedy aktuálně 1,86 milionu korun. Plus jedno Porsche 911 Turbo, což je zhruba dalších 6 milionů…