Článek
Nejkomfortnější a vesměs nejbezpečnější formou odtahu je klasické naložení auta na podval, případně využití asistence odtahových služeb. Jenže někdy jde spíše o čas nebo peníze, a tak se nabízí metoda rychlejší, levnější, avšak náročnější – transport nepojízdného vozu pomocí lana nebo tyče.
Jak na to, co nedělat, čemu se vyhnout a na co si dát pozor? O to a mnohem více se s námi podělil Vojtěch Němeček, motoristický specialista ze společnosti Autoslužby HK.
Tažení auta na laně
Klasické lano v povinné výbavě už sice není vyžadováno, nicméně kvůli jeho skladnosti, dostupnosti a pořizovací ceně jej můžete vozit s sebou prakticky vždy. Přece jen díky němu zvládnete nejčastější laickou přepravu nepojízdného vozidla s funkčním brzdovým systémem a bez závad na řízení. Je tu ovšem několik záludností, na které si musíte dát pozor…
Tažné lano musí být označeno červeným štítkem (či praporkem) alespoň o rozměrech 300 x 300 mm, zatímco vlečený vůz disponovat viditelně umístěným výstražným trojúhelníkem v zadní části (např. za sklem).
Lano se primárně připevňuje na místo určené výrobcem a kolikrát i za použití tažného oka. Výhodu mají tahouni s tažným zařízením, které lze využít jako optimální úvazný bod. Velice nouzově je možné lano přivázat také za nápravu nebo nápravnici taženého vozidla, ale pouze ve výjimečných případech a výhradně u vybraných typů automobilů.
Tažené vozidlo musí mít také platnou technickou kontrolu a uzavřené povinné ručení, jinak nemá na silnici co dělat. Odtah na laně/tyči rovněž není určený například pro vozy po nehodě, na kterých se vlivem deformace utvořily ostré hrany, dále pro vozy s přívěsem (mimo motorových vozidel s návěsem) nebo pro motocykly či mopedy. Vlečení více než jednoho motorového vozidla je taktéž zakázáno. Všeobecně vzato se nouzové tažení osobního vozu pomocí lana/tyče používá více méně jen při poruše pohonného agregátu.
Máte zapřaženo. Jak dál? „Ještě před výjezdem si domluvte signály ohledně brzdění, abyste zpomalovali oba současně, a také si stanovte trasu. Poté se s jemným prokluzem spojky pomalu rozjíždějte a lano postupně napínejte. Vyvarujte se rázům a během jízdy udržujte lano napnuté,“ radí Němeček.
Legislativa též říká, že u vlečného vozidla musí být rozsvícena obrysová a potkávací světla. Za snížené viditelnosti je nutné rozsvítit obrysové nebo potkávací světlomety rovněž u vlečeného vozu – pokud nefungují, umístěte dopředu neoslňující světlo bílé barvy a dozadu červené, ne dále než 400 mm od bočního obrysu vozidla a vždy na straně blíže ke středu vozovky.
„Pozor, pokud neběží motor porouchaného vozu, nefunguje mu ani posilovač řízení (mimo vybraných elektrických posilovačů, které postupně vybíjí baterii) či posilovač brzd, proto se s ním obtížněji manipuluje,“ upozorňuje Němeček.
„Velice často se můžete setkat s tím, že vlečené nebo i vlečné vozidlo jede s aktivními výstražnými světly, což je ovšem chyba. V takovém případě totiž není možné používat klasická směrová světla, a tudíž ostatní účastníci silničního provozu neví, co vlastně očekávat,“ dodává.
Nejvyšší povolená rychlost této nouzové (lano, tyč) „soupravy“ je 60 km/h, přičemž jde-li o odtah z dálnice, tak kvůli bezpečnosti užijte zpevněnou krajnici (odstavný pruh), přičemž vlečený vůz smíte převézt pouze k nejbližšímu sjezdu.
Možná jste slyšeli také o kinetických lanech nebo kurtách a jejich výhodách z hlediska postupné elastické deformace a lineárního nárůstu tažné síly, nicméně tyto prvky spíše suplují naviják a používají se zejména při vyprošťování vozidel.
Tažení auta na tyči
Podobně jako lano má i tažná tyč svoji předepsanou podobu. Nejběžněji se tedy můžete setkat s fixní nebo skládací ocelovou tyčí ozdobenou povinnými příčnými červenými i bílými pruhy o šířce 75 mm. Myslí se rovněž na délku, která se standardně pohybuje v rozmezí od jednoho metru po šest metrů.
„Rovněž platí, že vlečné vozidlo by mělo mít vyšší okamžitou hmotnost než vozidlo vlečené (opět s řízením bez závad), pokud vlečenému vozu nefunguje brzdový systém. V takovém případě je však nutné počítat s prodloužením brzdné dráhy této „soupravy“, a to až na dvojnásobek,“ objasňuje pravidla Němeček.
Mimo to, že je tyč poměrně neskladná, těžší a finančně nákladnější na pořízení, musíte během vlečení počítat se zvýšenými nároky na schopnosti obou šoférů.
Základem je totiž udržování tyče v rovnoběžné poloze s osou tažného vozidla a velmi plynulá jízda do zatáček bez významnější změny rychlosti, protože jinak hrozí poměrně fatální poškození přední části taženého vozu. Nakonec nutno upozornit, že se na tyči většinou vlečou nákladní automobily, nikoli klasické osobáky, a to kvůli výše vypsaným důvodům.
„Odtah osobního vozu na laně nebo na tyči doporučujeme realizovat jen na nezbytně nutnou dobu, potřebnou k převozu vozidla do bezpečí. Používáte-li tažná oka, nezapomeňte, že jsou stavěná vesměs jen na působení podélných sil, nikoli na vytahování vozu například ze strany/boku, kdy hrozí jejich deformace,“ uzavírá tematiku vlečení Vojtěch Němeček, specialista ze společnosti Autoslužby HK.
Určitou kontroverzi však vyvolává ustanovení odstavce 3, § 36 zák. 361/2000 Sb.: „Vlečení motorového vozidla je dovoleno jen tehdy, jestliže je to nutné k jeho odstranění z dálnice. Vozidlo smí být vlečeno jen k nejbližšímu výjezdu, kde musí dálnici opustit.“ Tolik tedy znění zákona vztahujícího se k vlečení vozidel.
Tažení auta s automatickou převodovkou
Samostatnou kapitolou jsou vozidla vybavená automatickou převodovkou. Všeobecně se jejich odtah na laně nebo tyči nedoporučuje, a pokud ano, tak jen na velmi krátkou vzdálenost a s voličem převodovky v poloze N. O této problematice obvykle hovoří návody k obsluze jednotlivých automobilů.
Existují samozřejmě i jiná řešení, například demontáž kardanové hřídele hnané nápravy, jenže to se bavíme v případě osobních aut o extrémním řešení, zatímco u velkých náklaďáků jde o celkem běžnou praxi.
Pomoci může pojišťovna
Většinou nejbezpečnější a nejsnazší cestou k odtahu je využití odvozu na podvalu, brýlích či rovnou na speciálním vozidle asistenční služby, nicméně zde se promítne minimálně časový prostoj (cca 45 minut na příjezd), respektive finanční náročnost zásahu. V dnešní době však nejde o neřešitelnou věc, rozšířená asistence k pojištění kryjícímu odtahy na delší vzdálenosti je otázkou pár set korun ročně.
Celou dobu jsme psali my, tak teď je řada na vás. Napište nám do komentářů vaše zážitky s tažením vozidel na laně nebo tyči a dejte nám do ankety pod článkem vědět, jaký způsob nouzového odtahu preferujete.