Článek
Od července dochází k významným změnám v právní úpravě v přepravě osob. Vedle klasických taxíků se svítilnou na střeše a taxametrem bude možné provozovat takovou službu i na základě objednávky přes mobilní aplikaci. Spolu s touto změnou se zavádí odpovědnost zprostředkovatelů za to, že zprostředkují pouze legální taxislužbu, nově také musí dopravci označit každé vozidlo, kterým vozí pasažéry, evidenční nálepkou.
„Srovnáváme podmínky klasické taxislužby s moderními aplikacemi. Úpravy povedou k zatraktivnění taxislužby, dojde ke zvýšení konkurence mezi dopravci, což může snížit cenu pro zákazníka. Cestující bude při využití aplikace vždy dopředu znát cenu, kterou za cestu zaplatí,“ řekl k novinkám ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček.
Změny se v praxi klasických taxíků příliš nedotknout. Novinky se totiž týkají především služeb, které lze objednat přes mobilní aplikaci. Vozy, které si zákazníci přivolají tímto způsobem, nemusejí mít taxametr ani svítilnu s nápisem TAXI na střeše. To ale pouze v případě, že cestující dopředu zná cenu jízdného.
Města už do toho nemohou tolik „kecat“
Novela také ruší zmocnění měst stanovovat zkoušku z místopisu. To znamená, že řidič může vykonávat práci řidiče taxislužby v jakémkoliv městě v Česku, pokud má platné oprávnění řidiče taxislužby. Toto oprávnění je vyžadováno i v případě, že řidič jezdí takzvaně na aplikaci.
Novela zavádí povinnost, aby každé vozidlo taxislužby (s taxametrem i bez) bylo označeno evidenční nálepkou. Tu získá dopravce při zápisu auta do evidence. Stávající vozidla mohou být až do 1. ledna 2021 provozována bez této nálepky.
Po uplynutí půlročního přechodného období budou muset být všechna vozidla taxislužby označena žlutou evidenční nálepkou. „Cestující díky tomu pozná, že se jedná o evidované vozidlo taxislužby, což znamená, že je pojištěné a podrobuje se častějším technickým prohlídkám. Evidenční nálepka také umožní policii a kontrolním orgánům rozpoznat vozidla taxislužby, včetně těch, která nejsou vybavena taxametrem,“ doplňuje Havlíček.
K novele se již stačil vyjádřit provozovatel alternativní služby Liftago, kterou lze právě přes aplikaci objednat. „Pozitivní je, že pro spotřebitele nedojde k omezení ve výběru služeb. Dá se předpokládat, že na trhu budou působit stejné společnosti a objeví se i nějaké nové. Ty budou moci nabízet cenu za jízdu dle taxametru, fixní cenu známou ještě před zahájením jízdy nebo cenu smluvní - například cena za rozvoz lidí z hotelu nebo svatby. Jelikož ceny taxíků v ČR v porovnání s evropskými zeměmi již teď patří k nižším, nedá se očekávat jejich další dramatický pokles,“ uvádí Liftago ve svém prohlášení. Mezi dalšími přepravci, kteří v Česku působí, je například Uber či Bolt.
„Jednoznačným negativem naopak bude nárůst počtu komerčních řidičů v ulicích, kteří na rozdíl od běžných řidičů městem neprojíždějí, ale trvale se v něm zdržují. Tlak na dopravní situaci vzroste ve všech větších městech,“ doplňuje k novele Andrej Bosanac ze společnosti Liftago. Lze tak prý očekávat odklon části cestujících od MHD právě k těmto alternativním formám taxislužby.