Hlavní obsah

Taxikařili jsme po Praze s Teslou

Foto: Jakub Deml

Vlastně to celé byla náhoda. Po koncertě v centru Prahy jsem se chtěl dostat domů na okraj města, a jelikož byl všední den, chtěl jsem být doma co nejdříve. Rozhodl jsem se tedy pro taxíka. Projížděl jsem nabídky v aplikaci a vybíral, s kým a za jakou cenu pojedu. Škodovka za 340 korun, Mercedes za 375 korun a tak dále. Zkrátka klasika. Už už jsem klikal na jednu z nabídek, když tu najednou jsem se zarazil. Tesla za 360. Není, co řešit. Beru a těším se.

Článek

Přece jen elektromobilem značky Tesla se nevozí člověk každý den. O Tesle si můžeme myslet, co chceme, přesto přitahuje. Není to dokonalý vůz, má spoustu chyb a řada automobilových novinářů mu nemůže přijít na jméno. Přesto je to ikona a do jisté míry „trendsetter” mezi elektromobily. Co do technických parametrů mu většina ze současných elektromobilů stále nedýchá ani na záda. A já jsem měl to štěstí, že jsem se dotyčného večera mohl svézt jedním ze čtyř vozů značky Tesla, které po Praze jezdí jako taxi.

Nedalo mi to a s řidičem vozu, Janem Hauptem, jsem se domluvil na další jízdu, protože mě zajímalo, jaké to je po Praze taxikařit s Teslou. O týden později jsme se tak potkali ještě jednou a na vlastní kůži jsem tak mohl zažít, jak reagují zákazníci, když jim jako odvoz přijede Tesla.

Tak zaprvé, drtivá většina klientů, která v mobilní aplikaci zahlédne logo Tesly, neváhá a hned ji objednává. To potvrzuje i marketingový manažer společnosti Liftago Tomáš Kápl: „U nás si o ceně jízdy rozhodují samotní řidiči a zákazník pak vybírá z více nabídek, kde vidí typ vozu, dobu příjezdu i cenu. Pokud se mezi nabídkami řidičů objeví někdo s Teslou, tak si ho lidé vybírají výrazně častěji než jiné vozy, a to i bez ohledu na cenu jízdy.” Mé počínání při noční cestě z koncertu tak nebylo zdaleka ojedinělé.

A nestěžuje si ani Jan Haupt, který s Teslou jezdí. Podle něj se, na rozdíl od většiny ostatních taxikářů, rozhodně nemusí podbízet cenou, za jízdu s Teslou si zákazníci rádi připlatí. „Téměř všichni chtějí ukázat to vyhlášené zrychlení. Někteří si klidně připlatí třeba stovku navíc a poprosí mě, jestli bych to nevzal delší cestou, například přes Pražský okruh, kde můžeme jet rychleji než ve městě,” popisuje běžnou praxi Jan Haupt, který kromě běžného taxikaření vozí ve své Tesle i dlouhodobě nasmlouvané klienty. A i během našeho společného ježdění jsme nenarazili na klienta, který by z Tesly nebyl nadšený.

Foto: Jakub Deml

Jan Haupt je jedním ze čtyř majitelů Tesly, kteří si v Praze přivydělávají taxikařením

O zákazníky tedy nouze rozhodně není. Mě ale zajímaly i ty méně populární věci, které se k provozování elektromobilu v taxislužbách vztahují a o nichž se mluví o poznání méně. Tedy jak si Tesla stojí finančně ve srovnání s auty se spalovacím motorem a také, jak moc řidiče omezuje potřeba nabíjení.

Jan Haupt s Teslou taxikaří od letošního března, kdy ji pořídil jako skladovku za dva miliony korun, a za tu dobu s ní najel 60 tisíc kilometrů. Podle něj ho za celou dobu stálo dobíjení jen 10 tisíc korun, což je ale až podezřele málo na to, aby to byla realita. Částečně nabíjí doma z třífázové zásuvky, částečně pak využívá volných chvilek mezi zakázkami či schůzkami ve městě a na chvíli napojí Teslu na rychlonabíječku. „Nabíjení neberu jako nevýhodu, i když trvá déle než běžné tankování paliva. Stačí jen změnit způsob uvažování a umět nakládat s časem,” vysvětluje profesionální řidič-taxikář a dodává, že k dobíjení využívá chvíle, kdy by mu auto stejně stálo na parkovišti před supermarketem nebo v obchodním centru.

Foto: Jakub Deml

Nabíjení nebere Jan Haupt jako komplikaci, stačí si umět plánovat čas, tvrdí

Automobily značky Tesla jsou známé svou nevalnou kvalitou zpracování. Sem tam něco vrže, sem tam něco nelícuje úplně tak, jak by mělo. I Jan Haupt se s tím setkal, zhruba po třech týdnech ježdění si musel nechat v servisu dotáhnout dveře: „Ten servis byl tady nově otevřený a moje Tesla byla úplně první, kterou tam servisovali. Dotahovali mně šrouby, které drží dveře u spolujezdce, protože se otevíráním a zavíráním samy uvolnily,” popisuje Jan Haupt a dodává, že jinak je Tesla téměř bezúdržbová: „Nemáte tu žádné olejové systémy, turbodmychadla ani filtry pevných částic, tady se nemá co rozbít,” říká hrdě a poklepává po kapotě svého černého vozu.

Jan Haupt taxikaří už více než osm let. I když to není jeho jediný zdroj příjmů a jezdí jen pro přivýdělek po večerech, nějaké zkušenosti z tohoto oboru už má. Před Teslou jezdil s Volkswagenem Passat na CNG a ve chvíli, kdy Passat začal vyžadovat větší servisní zákroky, rozhodl se pro nový vůz. „Přemýšlel jsem ekonomicky a chtěl jsem také, aby to auto mělo nějaký komfort. Dal jsem si na papír osmileté financování Tesly a běžného auta se spalovacím motorem a Tesla zkrátka vyšla po započtení všech výdajů lépe,” popisuje pragmaticky uvažující majitel Tesly.

A kolik kilometrů na jedno nabití reálně taxikář najede? Na rozdíl od aut se spalovacím motorem nejsou jízdy po městě náročnější na spotřebu, spíše naopak. S plně nabitým autem tak ujede Jan Haupt dle svých slov až 450 kilometrů, což je víc, než je schopen najezdit po Praze za den taxikaření. S elektromobilem se ovšem nejezdí z plného nabití do nuly, v praxi je lepší dodržovat rozmezí zhruba mezi 20 až 80 procenty kapacity baterie, a tedy průběžně dobíjet.

Na otázku, jestli se najdou i nevýhody taxikaření s elektromobilem, přiznává i Jan Haupt, který je jinak velkým příznivcem Tesly, že ano: „Člověk musí trochu víc plánovat a ne vždy je schopen pokrýt každou zakázku. Kdyby mně zavolali, jestli můžu jet za hodinu se zákazníkem do Frankfurtu a já bych měl auto nabité na sto kilometrů, tak to prostě vzít nemůžu, protože tam nedojedu,” přiznává. Podle něj ale výhody jednoznačně převažují.

Načítám