Hlavní obsah

Tatrám z Bystřice šéfují ti nejzapálenější veteránisté

Foto: Jan Majurník

Depozit muzeum Tatra klub Bystřice nad Pernštejnem má ve sbírkách třeba vzácný hasičský speciál Tatra T 623 RTP, jenže to zdaleka není vše, co na vás uvnitř bývalého lihovaru čeká

Depozit muzeum Tatra klub Bystřice nad Pernštejnem není jen domovem mnoha vzácných veteránů s pozoruhodnou historií. Příjemnou atmosféru uvnitř dotváří ještě zapálení majitelé – František Prosecký a jeho žena Vladimíra. Právě kvůli nim se sem mnoho turistů pravidelně vrací. Jak je to možné? Zajeli jsme tam a vše pro vás zjistili.

Článek

Pro důvody, proč muzeum vzniklo, se musíte vrátit až do roku 1961, kdy si otec Františka Proseckého zakoupil osobní automobil Tatra T 75. Plátěnou střechu vozu však demontoval a namísto ní nasadil klasickou plechovou, čímž vznikla unikátní dvoudvéřová tatrovka.

Foto: Jan Majurník

O otcovu Tatru T 75 se František Prosecký vzorně stará. Mimo jiné jí obnovil lak a vrátil původní střechu

V roce 1978 si vozu všiml předseda brněnského Tatra klubu pan Mirko Řezníček a majiteli předal pozvánku do spolku. Nebudeme vás napínat, hned první soutěžní sraz slavila rodina Proseckých triumf.

Tatrováckou mánii František naplno rozjel po roce 1980. Sbírání vozidel nakonec vyústilo dne 12. července roku 1999 v otevření prvního muzea v Bítově. O deset let později se exponáty přesunuly do Dolní Rožínky, nicméně odtud se brzy stěhovaly zase dále. Konečně až 9. srpna roku 2013 se v budově bývalého lihovaru otevřelo Depozit muzeum Tatra klub Bystřice nad Pernštejnem.

Foto: Jan Majurník

Dříve šlo o lihovar, dnes na místě stojí muzeum, které se vám vryje do paměti

Hned v úvodu prohlídky nelze přehlédnout divadelní rekvizitu – šlapadlo představující automobil značky Triumph. František s humorem tvrdí, že jde o ideální dopravní prostředek pro jeho manželku Vladimíru. Vedle stojící pojízdný Volkswagen T2 se vzduchem chlazeným motorem doplňuje Škoda 100, jejíž tachometr ukazuje přes 500 tisíc ujetých kilometrů. Kolikátý motor už vůz má, však není známé.

Foto: Jan Majurník

Hned v úvodu zaujme šlapací autíčko Triumph a Volkswagen T2 přezdívaný Bulli

Horní patra zdobí Citroën Acadiane s obytným přívěsem a model Dyane, který vychází z legendární kachny (2CV).

Přestavby po komunistech

Hlavními lákadly jsou však historické tatrovky, kterých tu bydlí hned několik desítek. Zajímavá je například červená Tatra 43. Původní valník byl koncem 30. let přestavěn v Bělském lese (opravna Tatry) na hasičský speciál pro převoz mužstva.

Foto: Jan Majurník

Tato Tatra 43 byla původně valník, ale pak se dočkala přestavby na hasičský speciál

Svůj domov v muzeu našly i dvě vzácné tatry T 623. První z nich se narodila jako model T 613 a sloužila komunistickému pohlavárovi Lubomíru Štrougalovi. Po skončení služby v politice se auto dočkalo předmětné přestavby a pracovalo na závodišti v Maďarsku (Hungaroring), v záchranářském systému ABA a nakonec ukončilo svoji kariéru coby šrot u plotu Masarykova okruhu v Brně. Prosecký však vrak odkoupil a v letech 2010 až 2013 jej kompletně zrenovoval. Druhý model patří k jedněm z 23 vyrobených sanitních speciálů.

Foto: Jan Majurník

Tyhle vzácné speciály Tatra T 623 byste hledali málokde. Jeden z nich má navíc hodně divokou historii

Nad nimi najdete Tatru Betu, kterou můžete znát jako škodovku s motorem z Favorita, elektromobil nebo jako jeden ze čtyř typů užitkových provedení s pohonnou jednotkou Hyundai o objemu 1,3 litru.

Mimo modernizované T 613 a zachovalé T 603 by vás měl zaujmout mezityp oficiálně označovaný jako Tatra T 600/603. Kvůli autonehodě byl předmětný kus automobilkou opraven a modernizován komponenty z novějšího typu T 603. Vznikl tak zajímavý hybrid s motorem V8, a to v celkovém počtu pěti kusů.

Foto: Jan Majurník

Zvláštní model Tatra T600/603 je oficiálním dílem kopřivnické automobilky. Více než pět kusů nevzniklo

Ze sporťáku funebrákem

Při pohledu na brouka od Volkswagenu nám František vysvětlil, jak to s ním bylo doopravdy. Podle jeho slov se Ferdinand Porsche (otec brouka) a Hans Ledwinka (konstruktér Tatry) znali a Porsche jednoduše okopíroval lidovost prototypu V570 a koncepci výchozího modelu T 97.

V modelové řadě T 57 objevíte i vojenský originál určený pro čínskou armádu a vedle chuťovku jménem Tatra 12. To ale není vše. Šestikolová T 72 a pohonem 6x4 se rovněž dělala pro čínské vojsko, nicméně ani jeden z 22 vyprodukovaných kusů do nejlidnatější země světa neodjel.

Foto: Jan Majurník

Tatra T 57 skutečně sloužila v čínské armádě

Zajímavý příběh vypráví rovněž černě zbarvený model T 97. Původně šlo o sportovní kabriolet Tatra 30, který dostal syn majitele pohřební služby. Když však otcovo řemeslo přebíral, nechal svůj stroj v roce 1938 překarosovat na funebrácký speciál.

V motocyklovém koutku bydlí spousta strojů převážně českých značek Jawa, ČZ nebo Stadion a desítky šlapacích autíček různých typů. Spodní patro muzea pak patří dalším motorkám, tematickým expozicím ve vitrínách, starobylé audiotechnice a bicyklům.

Foto: Jan Majurník

Pohřební speciál T 97 začal svůj život jako sportovní kabriolet Tatra 30

Ve spodní garáži odpočívají nákladní automobily značky Tatra, jeden vzácný off-road od Avie a další technika.

Když miluješ, není co řešit

Do muzea se dostanete z ulice na Vyhlídce. V červenci a srpnu má otevřeno každý den od 10 hodin do 17 hodin. V květnu, červnu a září se sem podíváte jen o víkendech, a to opět od 10 hodin do 17 hodin. Ostatní měsíce jsou na domluvě, nicméně majitelé patří k velmi ochotným lidem. Skupinové prohlídky mimo stanovené doby prý nejsou problém, stačí jen zavolat dostatečně dopředu.

Foto: Jan Majurník

Ve spodní garáži bydlí užitková technika a jeden vzácný off-road od Avie

Letošní sezona byla v rámci vstupného za 50 Kč, příští odstartuje za 70 Kč s možnostmi slev. Vzhledem k exponátům a nadšení, se kterým zkušená veteránistka Vladimíra Prosecká provází návštěvníky po areálu, se jedná o takřka směšné částky. Určitě neprohloupíte, pokud si u pokladny koupíte třeba ještě pohled nebo placku. Podpoříte tím totiž opravdové srdcaře.

Návštěva Depozit muzea v Bystřici nad Pernštejnem se vám na dlouho vryje do paměti, a to nejen kvůli vzácným autům. Na celém komplexu se podepisuje kreativita, ale i obrovské nadšení majitelů a jejich láska k samotným tatrovkám. Takovou atmosféru zažijete málokde a my se vůbec nedivíme, že se sem lidé z celého Česka pravidelně vrací.

Načítám