Hlavní obsah

Tatra 603 A a 603 X - fantastické prototypy z Kopřivnice

Foto: Archiv Garáž.cz

Když začala Tatra 603 stárnout, připravili v automobilce modernizaci. Shodou okolností se ale do výroby nedostal ani první, ani druhý pokus. Nakonec tedy musela 603 vydržet až do 70. let, kdy přišla modernější Tatra 613.

Článek

Stejně jako za původními návrhy Tatry 603, tak i za návrhem první modernizace 603 A stála pražská vývojová kancelář. Ta navrhla sedan se stupňovitou zádí v roce 1961 a o tři roky později ještě kombi, které se v roce 1964 přestavělo na sanitní automobil. Ten můžete mimochodem dodnes vidět v muzeu automobilky Tatra v Kopřivnici. Za jeho výrobou stojí slovenský závod Tatra Bratislava.

Foto: Archiv Garáž.cz

Konstruktéři se chtěli definitivně oprostit od proudnicového tvaru předválečných modelů a tak 603 A dostala karoserii ve stylu moderních amerických křižníků. Pod zadní kapotu umístili nový motor Tatra 609, který sice vycházel z předchozí V8, měl ale snížený objem na 2472 ccm. Výkon však díky dvojici karburátorů Jikov vzrostl na 115 koní, točivý moment byl 175 Nm. Čtyřstupňová manuální převodovka byla převzatá z předchozí verze. Auto spotřebovalo 12 až 13 l/100 km a maximální rychlost byla 170 km/h.

Foto: Archiv Garáž.cz

Přesto, že nová 603 použila původní podvozek, byla výrazně lehčí – jen 1450 kg. Konstruktéři přepracovali zadní nápravu, aby auto bylo ovladatelnější a stabilnější. Jenže vedoucímu odbytu nebyla tahle modernizace po chuti a prý už při vývoji byla vůči západním autům zastaralá, takže výrobu zastavil. Ano, ono je totiž logičtější vyvinout něco novějšího, utratit na to peníze a pak to celé zahodit a vyrábět dál starší věc, takhle se snad opravdu dá přemýšlet jen v socialistickém hospodářství.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jediný vyrobený kus si automobilka ani nenechala a předala jej k prodeji Mototechně. Z té jej koupil jeden ze zaměstnanců kopřivnické automobilky. Ten s ním normálně jezdil v běžném provozu a musel jej občas upravit, protože kvůli unikátnosti bylo auto těžké opravovat. Ještě před přihlášením musel boční a zadní plastová okna vyměnit za skleněná, později vyměnil i sedadla a světlomety. Řazení se ze sloupku řízení stěhovalo na podlahu a vyměnila se celá palubka, jako dárce dílů sloužila klasická Tatra 603, později i 613 a také škodovky a žigulíky. K udržení auta v provozu se zkrátka muselo hodně improvizovat.

Foto: Archiv Garáž.cz

Auto opustilo běžný provoz koncem osmdesátých let a chřadlo na zahradě pod plachtou další dvě dekády. Nového majitele, který se vzácný typ pokusil zachránit, našla Tatra 603 A až v roce 2006. Renovace probíhala u firmy Eccora celých 5 let podle dobových fotografií, archivu automobilky a vzpomínek pamětníků. Autu se vrátil černý lak, většina dílů byla vyrobena nových. Dnes je tenhle vzácný prototyp v lepším stavu, než kdysi. Vše na něm totiž funguje, zatímco původně nebylo vše dokončeno a dotaženo.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ještě si ale pojďme představit druhý prototyp 603X. Ten byl výsledkem práce pobočného závodu Tatra Bratislava. Právě tento závod stál za realizací kombi 603 A (později přestavěné na sanitku), mikrobusu 603 MB a valníku 603 NP. Vlastně celá konstrukce osobních aut spočívala na bratislavské pobočce pod vedením Ivana Mičíka, v Kopřivnici se zabývali pouze nákladními auty. Za projekt 603 X tedy převzal odpovědnost tamní pracovník Ján Cina a v roce 1963 se pustil do práce.

Foto: Archiv Garáž.cz

Na začátku vznikla spousta skic od mnoha návrhářů. Tým vybral dvacet nejlepších a vyrobil je jako makety v měřítku 1:10. Pět nejlepších dle výsledků testů se posléze dočkalo i makety v životní velikosti. První verze Otakara Diblíka se inspirovala italským designem a měla mrkačky, druhá a třetí verze zase nabídla opačně zkosené zadní okno. Čtvrtá verze Crystal měla zase karoserii typu fastback. Zvítězil ale pátý model X-5 Jána Ciny, který byl realizován do podoby funkčního vzorku. Maximální využití stávající techniky bylo podmínkou, přesto se několik změn realizovat muselo. Přesunovalo se sání, výfuky a karburátory, aby se výška agregátu snížila o 27 cm a on se tak pod zadní kapotu vešel. Navíc stoupl i výkon na 122 koní (původně 105).

Foto: Archiv Garáž.cz

Karoserie byla ve všech směrech menší, než běžná 603. Tatra u prototypu použila novou zádní nápravu s trojúhelníkovými vlečenými rameny, čímž se zlepšily jízdní vlastnosti na silnici a auto prý „méně“ plavalo, bylo odolnější vůči bočnímu větru a méně přetáčivé. Vpředu konstrukční tým použil zavěšení McPherson s teleskopickými tlumiči a vinutými pružinami. Kotoučové brzdy na všechny kola dodala firma Girling, ty zadní ale byly až u rozvodovky, aby se snížila neodpružená hmotnost.  Celkově auto vážilo zhruba 1,3 tuny.

Foto: Archiv Garáž.cz

Uvnitř byl klasicky pětimístný interiér bez přední lavice. Mezi sedadla se totiž nastěhovala řadicí páka. Moderní tvary auta a bohaté prosklení vnitřek krásně prosvětlily. A nejen to, pokročilá aerodynamika znamenala vyšší maximální rychlost a nižší spotřebu (jen 13 l/100 km). Prototyp byl dokončen na Silvestra 1966, pak byl ještě dopracováván a odborníkům se představil až v březnu následujícího roku. Byl však kritizován za menší vnitřní prostor a příliš měkké přední zavěšení.

Foto: Archiv Garáž.cz

To bylo ale vlastně naposledy, kdy Tatra prototyp prezentovala. Pak jej schovala a přestala se k němu hlásit. Prototyp byl nazván vývojovou etapou a celý projekt byl ukončen. Existovaly plány na výrobu kupé GT a kombíku, ty však zůstaly jen ve formě skic a nebyly nikdy realizovány. Modrý sedan putoval i se zmenšeným modelem do muzea automobilky, kde je vystaven dodnes. Tedy pokud zrovna není půjčen do Bratislavy, kde jsou na něj hodně pyšní. Tatra pak uvedla pouze modernizovanou verzi modelu 603 a nový typ 613 se představil až v roce 1975. Z prototypu 603X však zdědil zadní nápravou, nadále modernizovanou.

Načítám