Článek
Česká obchodní inspekce (ČOI) kontroluje kvalitu paliv každý den na několika čerpacích stanicích již sedmnáct let. Jen za loňský rok odebrali její pracovníci celkem 2 670 vzorků, z nichž jakostním požadavkům nevyhovělo 26, tedy jen zhruba jedno procento. V devatenácti případech přitom musela inspekce nařídit dokonce zákaz prodeje.
Jedno procento vadných vzorků není tak hrozné číslo. Prodejci pohonných hmot se dlouhodobě zlepšují a počty prohřešků každoročně klesají. Pro porovnání - v roce 2001, kdy ČOI s kontrolami začala, nevyhovovalo dokonce 13,5 procenta odebraných vzorků.
Pokud si ale myslíte, že se prohřešků dopouštějí jen malé a neznačkové čerpací stanice, jste na omylu. Nevyhovující vzorky sice pocházejí nejčastěji z malých provozoven, jak se ale říká, existují výjimky, které potvrzují pravidlo. Nevyhovující palivo tak můžete občas natankovat i u těch největších značkových prodejců.
Jen namátkou - v březnu tohoto roku prodávala nevyhovující benzín čerpací stanice RoBin Oil v ulici Milady Horákové v Českých Budějovicích. V říjnu roku 2016 neprošla paliva u benzínky ONO v Břesti na Kroměřížsku, v lednu roku 2017 pak prodávala čerpací stanice ÖMV v Mladoboleslavské ulici v Praze naftu s nižším bodem vzplanutí.
Pokuty za prodej nevyhovujících paliv se pohybují v řádech desítek tisíc korun, výjimkou nejsou ale i statisícové částky. Podle mluvčího České obchodní inspekce Jiřího Fröhlicha určuje výši pokuty řada okolností, jako je například způsob, jakým prodejce s inspekcí spolupracuje, jak moc velká je naměřená odchylka od normy, zdali se jedná o první nebo opakované provinění nebo jak velké množství spotřebitelů mohlo být poškozeno.
V námi vyjmenovaných případech dostali provozovatelé čerpacích stanic pokuty vyšší, konkrétně RoBin Oil 70 tisíc korun, ÖMV 100 tisíc korun a Tank ONO dokonce 500 tisíc korun. V případech menších prodejců se ale výše pokut pohybuje kolem 30 až 50 tisíc korun.