Hlavní obsah

Talbot Sunbeam Lotus – Táta ostrých hatchbacků

Foto: Archiv Garáž.cz

Každý máme svůj oblíbený hothatch. Pro někoho je to etalon Golf GTI, pro jiného jankovitá 205 GTI a u někoho vede charakterní Mégane RS nebo zábavná Fiesta ST. Mého favorita si však budou pamatovat asi jen znalci…

Článek

První uvedení modelu Sunbeam v roce 1977 na britském trhu se ještě odehrálo pod značkou Chrysler. Klasická koncepce s motorem vepředu a pohonem zadních kol se konzervativním Britům měla líbit, na starém kontinentu už ale úřadoval nový Volkswagen Golf s koncepcí vše vepředu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Navrch měl mít ale sportovní model Sunbeamu, na kterém koncern spolupracoval se značkou Lotus. Právě tak vzniklo jméno Talbot Sunbeam Lotus. Nenápadný hatchback přivezla značka do Ženevy 1979, kde mohlo zaujmout leda dvoubarevné lakování. Navazoval na o rok dříve představený Sunbeam Ti a vycházel z modelu 1.6 GLS. Takřka hotová auta se z Linwoodu převážela do Norfolku k finalizaci přímo u Lotusu. Většina z prvních aut byla v černé nebo stříbrné barvě, později se objevily i kusy v modré metalíze.

Foto: Archiv Garáž.cz

Technicky toho ale Sunbeam nabízel více – podélně uložený lehoučký čtyřválec 2.2 DOHC 16V se dvěma dvojitými Webery a výkonem 152 koní a 203 Nm, který znali majitelé Lotusů Elite, Eclat a Esprit. Právě automobilka Lotus si tento motor vzala do parády a později stavěla celý speciál pro rally. Jen motorem to ale neskončilo, inženýři naladili i celý podvozek a přidali převodovku ZF.

Foto: Archiv Garáž.cz

Soutěžní verze disponovala dokonce výkonem 253 koní a točivým momentem 260 Nm, který šel přes pětikvalt ZF a samosvorný diferenciál na zadní kola. V motoru byly dva dvojité karburátory Dell‘Orto. První prototyp testoval Tony Pond v roce 1978. Soutěže byly tehdy často se smíšeným povrchem, přestavba Sunbeamu mezi asfaltovou a šotolinovou verzí ale trvala pouhých 11 minut.

Foto: Archiv Garáž.cz

Díky spolehlivosti a dobrým jízdním vlastnostem dovezl automobilku k titulu v roce 1981. Guy Fréquelina, kterého navigoval později slavný Jean Todt, skončil tehdy těsně druhý. Dnes neexistující automobilka tedy pokořila slavnější auta Fiat 131 Abarth, Opel Ascona 400 nebo Toyota Celica. Druhým jezdcem týmu byl mladičký Henri Toivonen a také on několikrát zvítězil. Hned v následující sezoně byl ale tým rozpuštěn a jeho zbytky přetavil Todt v nový tým Peugeot-Talbot Sport, zajišťoval starty sesterských aut Talbot Samba a Peugeot 104 a začal chytat speciál skupiny B. S jedním soukromým exemplářem zajížděj ještě slušné výsledky Stig Blomqvist.

Foto: Archiv Garáž.cz

Když ale Talbot převzal koncern PSA, rozhodl se dramaticky šetřit a továrnu v Linwoodu uzavřel. Výroba obou tamních modelů (kromě Sunbeamu se tam ještě montoval Avenger) byla ukončena. Sunbeamů se do té doby vyrobilo kolem 200 tisíc. Nebyla to definitivní tečka za značkou, ta ještě prodávala od roku 1981 model Samba. To byla předokolka na platformě Peugeotu 104 a Citroënu LN.

Načítám