Článek
Nechápu to. Fakt. Když už téměř celou dálnici dávají dohromady, proč zároveň nezvýší její propustnost? To, co je normální v celé Evropě, tedy tři dálniční pruhy jako minimum, případně udělat v nouzi čtvrtý pruh z krajnice, tak jako to mají třeba v Německu? Že by to snad bylo jen kvůli tomu, že většina lidí by stejně jezdila v prostředním, nebo levém pruhu? To nejspíš sice ano, ale není to argument. A stejně není argument ani to, že rozšíření dálnice na tři pruhy by stálo stát dvojnásobek částky, která je vynaložena na rekonstrukci D1 v aktuální podobě. V roce 2011 řekl tehdejší ministr dopravy Vít Bárta, že by to byl zbytečný luxus, který si stát nemůže dovolit. V té době se mluvilo o tom, že by to znamenalo 28 miliard navíc a protažení termínu rekonstrukce do roku 2021.
No ale aby bylo jasno… Původně měla být rekonstrukce dokončena ještě letos, ale už nyní ministerstvo dopravy a jeho šéf Dan Ťok připouští, že se práce protáhnou až do roku 2021, prý kvůli aktivistům a právním průtahům. OK, termínově tedy žádný rozdíl. Čistě papírově, samozřejmě, v reálu by to bylo samozřejmě jinak, to víme všichni. A peníze? Podle aktuálních odhadů přijde rekonstrukce D1 na 19 miliard korun, ale všichni víme, že to nakonec bude nejspíš stejně o kus víc. Modernizace D1 zahrnuje opravu vozovky, úpravu odbočovacích a připojovacích pruhů, úpravu středového dělení, nová svodidla a rozšíření mostů a nadjezdů. Opravuje se i kanalizace, systém tísňového volání a budují se nové protihlukové stěny.
Fajn. Takže až za pár let, třeba za sedm doprava na D1 definitivně zkolabuje, protože propustnost hlavní dálniční tepny v ČR je blízko maxima už nyní a aut stále přibývá, začne se dálnice rozšiřovat na ty zmíněné tři pruhy. A víte co to bude znamenat? Bude se soutěžit, rozšiřovat, aktivisté protestovat, budou se dávat nová svodidla, budou se přesouvat protihlukové stěny a upravovat nájezdy… No a vícepráce to samozřejmě prodraží. Taky sakra nechápete, proč už se to neděje nyní?!
Kdyby se všechny vybrané peníze z úsekového měření dávaly do kasičky, a pak by se z toho financovala oprava dálnice, místo toho, aby peníze končily v mětských rozpočtech, dávalo by to alespoň trochu smysl. Takhle to všechno vzbuzuje jen hromadu otázek. Tři z nich jsou extrémně důležité: Komu a kolik? A kdy někdo přijde s myšlenkou, že D1 nutně potřebuje tři pruhy?