Článek
Toto famózní dílo, na které se teď díváte, je příkladem toho, jak mohla vypadat sportovní Alfa Romeo 4C, kdyby se její designéři nemuseli ohlížet na požadavky trhu, ochranu chodců a měli by zkrátka celkově zcela volnou ruku. Ano, byť to zní neuvěřitelně, pod sci-fi karoserií, která z jednoho úhlu připomíná Giuliu Quadrifoglio, z jiného dílo ze studia Zagato, a z dalšího závodního veterána z 22. století, se stále skrývá Alfa 4C.
Model 4C svým způsobem odstartoval renesanci Alfy Romeo. A když pomineme krásný model 8C, který byl vyroben v omezeném množství (500 kupé a 500 kabrioletů), šlo o první zadokolku firmy od dob modelu 75, který se přestal vyrábět v roce 1993. Výbušný 1,8l motor s turbodmychadlem se rozhodli zabalit do karbonového šasi, což zaručovalo nesmírně nízkou hmotnost.
Jenže v roce 2018, když koncern FCA vedl Sergio Marchionne, budiž mu země lehká, rozhodl, že model 4C definitivně končí, a to bez nároku na nástupce. Což se ale nelíbilo lidem ze studia Up Design, kteří se dali dohromady se společností Adler Group, a svého nástupce si postavili sami. Vzali tedy Alfu Romeo 4C, jež měla najeto 40 tisíc km a přivezli ji k designérovi jménem Umberto Palermo, který navrhnul karoserii – a vznikla Alfa Romeo Mole Costruzione 001.
Jde o naprostou raritu, protože vznikl pouhopouhý jeden kus, a je to vlastně něco jako „Best of Turín“, kdyby tedy Alfa Romeo dělala hudbu. Odvážný a zároveň odvázaný design se spoustou obdivuhodných designových řešení je tu zkombinován s decentním, a přesto pestrým interiérem vyšperkovaným celými lány světlé kůže. Musíme uznat, že strohý interiér 4C to oživuje poměrně dost.
Mole Costruzione 001 se poprvé představila v roce 2018 na výstavě Salone Parco del Valentino a následně pak širší veřejnosti na letošním ženevském autosalonu. Cena je doposud neznámá, nikdo si zatím netroufnul odhadnout, za kolik by se tento unikát mohl na aukci Villa Erba 2019 vydražit. Ale něco nám říká, že to bude v řádu stovek tisíc eur. Tohle by Alfa měla vyrábět!