Článek
Když jsem před pár měsíci navštívil BMW muzeum, byl to úžasný výlet. Navštívil jsem totiž nejen oficiální prostory, kam se můžete podívat i vy, ale byl jsem i v dílnách, kde se o historická BMW (jejich vlastní i zákazníků) starají, a tak jsme mohli navštívit depozitář, kam se běžný smrtelník úplně nedostane. Jenže jen několik kilometrů od ulice Moosacher Strasse je místo, kam se běžně nedostanou ani lidé z BMW. Má to být několik hal a v nich jsou pečlivě střežené vozy BMW všech generací. Jde o zlatý poklad značky, kromě civilních a sportovních aut v něm odpočívá taky mnoho prototypů i testovacích vozů. A mezi nimi je i M5 Touring s kódovým označením E34. Pod kapotou ale nemá osmiválec, nýbrž motor, při jehož výrobě se používalo i zlato!
Ano, jedná o dvanáctiválec, který poháněl McLaren F1. Když Gordon Murray začal v druhé polovině 80. let připravovat svůj úchvatný supersport s motorem uprostřed, oslovil napřed Hondu, ale ta nebyla schopná postavit mu takovou jednotku, jakou potřeboval. Chtěl atmosférický deseti nebo dvanáctiválec, který musel mít dostatek výkonu, ale taky nesměl mít zbytečná kila. Paul Rosche, dlouholetý šéf BMW Motorsport, vyvinul atmosférický 6,1litrový 636koňový V12 v rekordním čase. Každý ví, že se Murray rozhodl potáhnout motorový prostor F1 zlatou fólií kvůli schopnostem odrážet teplo. A každý taky ví, že měl objem 6 064 cm3 a dával 636 koní a 651 Nm. V roce 1992 dokázal McLaren F1 rozjet na 386 km/h. Moc se ale neví, že v zájmu odsouhlasení celého projektu vedením BMW se Murray s Roschem ujednotili na tom, že se dohromady vyrobí 350 těchto unikátních dvanáctiválců. Nakonec jich bylo 106. Vlastně 107…
Aby totiž BMW mohlo s čistým svědomím motory dodávat, tak je muselo vyzkoušet. A tak postavili jeden kus na zkoušku, který namontovali do „nejlepšího auta na světě, které jsme měli po ruce“. Alespoň tak mluví David Clark o tehdejším BMW M5 Touring. „Řídil jsem to auto a je to masakr.“
Podle Clarka se dotyčné auto dochovalo do dnešních dní a je uložené právě v tom tajném depozitu BMW. Odpočívá tam vedle spousty dalších funkčních aut, která se ale bohužel nikdy nedostala do sériové výroby. Namátkou zmiňme třeba BMW M3 Touring generace E46, šestnáctiválcové luxusní sedmičky E32, nebo BMW M8, která měla výkon 558 koní a měla se postavit Ferrari. Ano, správně, toto auto mělo mít podobný motor jako božský Mac F1.
A proč se známý novinář Chris Harris o BMW M5 Touring tak zajímá? Protože si sám nedávno jedno koupil!
Harris je vnímán jako jeden z nejlepších řidičů mezi novináři, a díky svému kontraktu s britskou BBC, pro kterou natáčí nové díly Top Gearu, si může dovolit vlastnit hned několik zajímavých aut. Takže jsme zvědaví, jak dlouho se u něj zajímavý kombík ohřeje.