Článek
Zatímco první díl vám rozklíčoval významy varovných hlášení okolo motoru a pohonného ústrojí, a druhý díl byl zaměřený na osvětlení vozu, dnes nás čeká pátrání v hlubinách brzdového systému.
Upozornění: Zobrazujeme obecnou podobu kontrolek, grafika kontrolky ve vašem voze se může mírně lišit.
Kontrolka brzd
Kontrolka brzd: Jakmile se rozsvítí červený brzdový indikátor s vykřičníkem uprostřed, na nic nečekejte a až to bude bezpečné, tak zastavte vozidlo. Je totiž dost pravděpodobné, že nemáte dostatek brzdové kapaliny, což velice fatálně ovlivňuje brzdný účinek samotné soustavy. Hladinu kapaliny bezprostředně po zastavení rozhodně zkontrolujte. Pokud si nevíte rady, obraťte se na servis. Na ten se pravděpodobně budete muset obrátit tak či tak. Hladina brzdové kapaliny v rezervoáru u posilovače brzd se sice snižuje s ubývajícími destičkami, nikdy by se ale neměla dostat pod minimální hodnotu.
Kontrolka brzdového obložení: Žlutá kontrolka brzdového obložení vám říká, že vaše brzdové destičky dosáhly minimální síly obložení a budou potřebovat vyměnit. V zájmu bezpečnosti vlastní i všech okolo doporučujeme, abyste s výměnou obložení zbytečně neotáleli. Nejedná se však o neodkladnou záležitost a můžete pokračovat v jízdě.
Kontrolka parkovací brzdy
Kontrolka parkovací brzdy (červená): Jestliže svítí červené písmeno P v kroužku a kolem něj najdete siluetu obložení, jde pouze o informaci, že máte zataženou/aktivní parkovací brzdu. Pokud však piktogram doprovází závadové hlášení, je správnost ovládání elektrické parkovací brzdy nějakým způsobem narušena a vy byste měli navštívit servis.
Sekundárně se tato závada objevuje v případech, kdy je sklon vozidla příliš velký a systémy nemohou garantovat 100% zamezení proti pohybu vozu. Tehdy je řešení snadné, najděte pro parkování mírnější svah nebo rovinu.
Upozornění: Kontrolka parkovací brzdy má v mnoha autech stejnou podobu jako výše zmíněná kontrolka brzd (s vykřičníkem místo písmene P). Jde tedy o stejnou kontrolku, která svítí při zatažené parkovací brzdě, nesmí však svítit, je-li brzda uvolněna.
Kontrolka parkovací brzdy (zelená): Tato kontrolka informuje řidiče o tom, že je systém samočinného zabrzdění vozu aktivní. Tato skutečnost nastává například během jízdy (zastavování) na adaptivní tempomat v kolonách nebo při krátkodobém zastavení v rámci stoupání/klesání.
Kontrolka ABS
Kontrolka ABS: Tady není o čem debatovat, jakmile se žlutě rozsvítí kontrolka ABS, došlo k závadě protiblokovacího systému a zpravidla i systému kontroly trakce. Opatrně dojeďte, avšak problém (servisně) řešte neprodleně.
Kontrolka brzdového pedálu
Kontrolka brzdového pedálu (zelená): Svítící zelená kontrolka brzdového pedálu vás pouze vyzývá k tomu, abyste onen pedál sešlápli, a mohli tak zařadit požadovaný chod automatické převodovky.
Kontrolka brzdového pedálu (červená): Tento nepříliš povzbudivý signál se objevuje ve spojitosti s adaptivním tempomatem (asistovanou jízdou). Tehdy prostě elektronika nezvládá dostatečně brzdit a do akce musí promptně nastoupit vaše pravá noha, fyzicky stlačující brzdový pedál.
Třetí část našeho edukativního seriálu, tentokrát zaměřeného na brzdový systém, je za námi (připomínáme, že první díl byl o pohonném ústrojí, druhý o osvětlení vozu). Příště se podíváme na velice podstatná varovná/informativní hlášení týkající se bezpečnosti.