Článek
Pokud máte v rodném listě starší ročník, možná si budete pamatovat na rok 1966 a založení samotné automobilky Dacia. Rumunský automobilový průmysl však byl spíše zaostalý, proto se tehdejší vláda rozhodla spolupracovat se západními producenty a začít vyrábět licenční automobil.
V Rumunsku nešlo nikdy o nic neobvyklého, takový Oltcit Club (příšerné auto, mimochodem) by nikdy nevznikl bez pomoci Citroënu a ARO M461 by se nenarodilo nebýt modelu GAZ-69.
Zástupci Dacie si nakonec plácli s Renaultem a jako hlavní model vybrali Renault 8, který technici přepracovali do podoby Dacie 1100. Vzhledem k tomu, že se autu docela dařilo, rozšířil výrobce své portfolio o model Dacia 1300, který vycházel z Renaultu 12.
Lístek na vlak
Roky plynuly a zástupci Dacie, podobně jako ostatní vedoucí pracovníci východních automobilek, věděli, že jim ujíždí technologický vlak. Někteří svoji činnost nakonec vzdali (Oltcit, ARO), jiní se drželi zastaralých postupů a přežili dodnes (UAZ), ovšem Dacia vsadila na synergii a v roce 1999 odprodala Renaultu většinový podíl firmy. Dnes už víme, že šlo o nejlepší tah v historii značky.
Francouzi totiž do Rumunska poslali nemalé finanční injekce, zmodernizovali továrny a zvýšili kvalitu i efektivitu produkce. Výsledkem synergie byl v roce 2000 model SupeRNova s motorem Renault. První skutečná vlaštovka využití starších a několikrát zaplacených technologií vylétla z rumunského hnízda až v roce 2004 a jmenovala se Dacia Logan. Světe div se, levné auto pro masy se začalo prodávat nad očekávání dobře.
Ačkoli měl být model původně nabízen jen na východních trzích, vedení mateřského koncernu rozhodlo, že Dacia vstoupí na západní trh. Bingo! Díky tomu se postupně narodilo mnoho mutací modelu Logan (pick-up, Van, MCV) a šlo opět o dobře prodávaná auta. V roce 2008 jsme se dočkali populárního Sandera a o dva roky později se narodil král všech rumunských automobilů – Duster.
Ze země ke hvězdám
A tak se postupně z levné východní značky začal stávat silný lídr v segmentu cenově dostupných automobilů, který intenzivně těží z osvědčených technologií svého majitele. Renault si uvědomuje důležitou pozici Dacie, proto do ní investuje, rozšiřuje modelové řady, výbavy, možnosti.
Stále jsou však na světě lidé, kteří zkrátka od auta chtějí pouze bezpečnost, pedály a volant – nic víc. Nebo chtějí slušné osvědčené auto za rozumné peníze, na které si sami vydělají. Ono upřímně, pokud pracujete například za 17 tisíc čistého, může být nové BMW leda tak vašim vlhkým snem. Ale nový Logan MCV za 200 tisíc už zase takové sci-fi není, viďte? Navíc vůz vypadá docela dobře a má zajímavou výbavu.
Z rozhovoru s PR manažerkou značky Jitkou Skaličkovou víme, že si zákazníci Dacie svá auta hýčkají a hledí na poměr ceny a užitkové hodnoty. Další sortou jsou klienti, kteří by svými příjmy dosáhli na německý prémiový vůz, ale raději každých pět let obmění vozový park za nový rumunský výrobek. A ten starý ještě dobře a rychle prodají…
Rozumně koupil, rozumně prodal
Neméně podstatným aspektem je totiž zůstatková hodnota – tu si starší dacie drží poměrně vysokou a zároveň jde o jedny z nejrychleji prodávaných ojetin na trhu. Ve srovnání s německou značkou Audi, kde u nejluxusnějších modelů máte za pár let provozu klidně 60procentní ztrátu, jde o nepopíratelnou výhodu při prodeji.
Ono to je celkem logické, zánovní A8 Long TDI quattro za dva miliony „nikoho“ zajímat nebude, ale dvouleté Sandero v plné výbavě s malým nájezdem a cenou kolem 160 tisíc už dokáže prudce nažhavit telefonní dráty potenciálních kupců.
Letos tomu bylo 20 let, co značky Dacia a Renault spojily své síly. Když se ohlédneme do září roku 1999 a prolétneme až do současnosti, uvidíme ten obrovský pokrok, který rumunská automobilka udělala. Původně se měly tyto vozy nabízet jen na východě, ale dnes koupíte modely od Dacie (byť někde s logy Renaultu nebo Nissanu) ve více než 110 zemích světa. Velmi slušně se auta prodávají na silných trzích – například v Německu nebo Švýcarsku.
Kouzlo spolupráce
Synergie s vyspělejšími západními automobilkami jsou vážně znát a pro příklad nemusíme chodit daleko. Na ruském trhu se po větší akvizici aliance Renault-Nissan-Mitsubishi postavila na nohy značka Lada, která konečně přestala vyrábět zastaralé vehikly a vytasila se novinkami v podobě modelů Lada Vesta, Xray nebo zmodernizovala dobře prodávanou Grantu. Přímý konkurent, automobilka UAZ, se s nikým nespojila, draze nakupuje technologie a na ruském trhu značně upadá – ačkoli v Evropě má tendenci pomalého růstu.
Tajemstvím úspěchu Dacie je tedy 20letá synergie s Renaultem a nabídka cenově dostupných, užitečných, bezpečných a poměrně líbivě vypadajících modelů, kterým vévodí schopný Duster – nejprodávanější automobil značky.
V Česku se na rumunská auta mnozí stále dívají trochu skrze prsty, možná ale zbytečně, protože stačí překročit naše státní hranice a rozhlédnout se kolem sebe. Možná budete překvapeni, kolik aut se stříbrným erbem ve znaku kolem vás prosviští…