Hlavní obsah

Tajemná limuzína Porsche vzbuzuje spoustu otázek

Foto: RM Sotheby’s

Porsche 356 Limousine je absolutní unikát, jeho příběh v encyklopediích nenajdete

Porsche takovou 356 nikdy nevyrábělo, ale tohle auto z roku 1953 je postavené s neuvěřitelným smyslem pro detail. Takže zakázková výroba? Prototyp? Nene, ani jedno… O autě, o kterém se svět dozvídá jen kvůli tomu, že jde do aukce, se ještě před pár dny mnoho nevědělo, ale teď už je všechno naštěstí jinak.

Článek

Když vidíte tohle auto poprvé, napadnou vás jen samé otázky. Kdy, kde, kdo a proč? Vezmete do ruky tlustou encyklopedii Porsche, protože na internetu o limuzíně 356 nenajdete ani zmínku. Marně. Hledáte další fotky, ale točíte se v kruhu. Je postavené tak, že se tváří jako originál, ale štítek karoserie prozrazuje, že původně šlo o áčkové kupé z roku 1953. Jenže nesedí motor, byť je to vzduchem chlazený boxer! A na pravém předním blatníku je sice znak karosárny Reutter, ale ta přece stavěla autobusy.

Foto: RM Sotheby’s

Řemeslné zpracování napovídalo, že by mohlo jít o tovární projekt

Buďte v klidu, stejně jako vy tápali i odborní specialisté z aukční síně RM Sotheby's. Ani oni nevěděli nic víc, pomohli jim až postřehy veřejnosti. „Měli jsme před sebou auto, které bylo dokonale řemeslně zpracováno. A věděli jsme, že společnost Karosserie Reutter měla s Porsche kontrakt na výrobu karoserií, přesto se nám nezdálo, že by zrovna toto auto u nich vzniklo, protože v jejich historii o něm není ani zmínka,“ vysvětluje Marcus Görig. „Další stopou, po které jsme šli, byl znak společnosti Sonauto na víku motorového prostoru. Sonauto byl kdysi dealer Porsche ve Francii, a tak jsme zjišťovali u nich, zda k historii auta mají nějakou zmínku, ale ani tady jsme nenarazili na žádné vodítko. Byli jsme vlastně úplně bezradní.“

Pomohlo až zveřejnění fotografií společně s výzvou k veřejnosti, kdy se přihlásilo hned několik lidí se svými postřehy. A hned bylo jasno. Auto si objednal americký sběratel Porsche John Dixon na svatbu svojí dcery! A požádal o to Dona Boekeho z karosárny Egyptian Custom Body v Daytoně v Ohiu, který si nechal tvary vozu navrhnout od svého dvorního designéra Byrona Kauffmana.

Foto: RM Sotheby’s

Motor je z Porsche 912, to kvůli vyššímu výkonu

„Hned nám bylo tedy jasné, co je důvodem, že se jedná o tak kvalitní stavbu, která klidně mohla být považována za dílo továrny,“ přiznává Marcus Görig. „Navíc auto je neuvěřitelně zachovalé a má najeto jen 112 mil, takže byla na místě i úvaha o nějakém depozitáři, ale nakonec se podařilo jasně vystopovat jeho historii.“

Porsche tedy limuzínu na základech modelu 356 nikdy nepostavilo a ani to nemělo v úmyslu, ale jak vidíte, nevypadalo by to vlastně úplně zcestně. Široké dveře otevírané proti směru jízdy umožňují pohodlné nastupování do šestimístného interiéru, přičemž na zadní sedačky, které jsou spíš pro děti, se nastupuje přes skládací sedadla. Interiér vozu je do detailu propracovaný a nechybí v něm vnitřní i venkovní teploměr, čalouněné podnožky, hodiny, nebo třeba autorádio Blaupunkt. Střešní okno pochází z VW Brouk. Motor není originál z modelu 356, ale jde taky o vzduchem chlazený boxer, jen silnější provedení, které se montovalo do modelu 912.

„Uvidíme, za kolik se auto nakonec vydraží, protože jde o specifický vůz bez možnosti srovnání, nicméně o jednom tady nikdo z nás nepochybuje. Rozhodně se prodá,“ končí Marcus Görig exkurzi do historie. Aukce RM Sotheby's proběhne v Daytoně na konci září.

Související témata:
Načítám