Článek
Karbonový monokok, karbon-keramické brzdy, keramická spojka, 612koňový atmosférický desetiválec ze zrušeného závodního programu a závodní podvozek s push-rod tlumiči, magnéziová kola, kostra sedadel z karbonu a hořčíku a navrch hliníková řadicí páka s balzovou hlavicí – Carrera GT byla tím nejlepším autem, které ve své době u Porsche dokázali vyrobit, a je to na ní vážně poznat.
Tohoto automobilového klenotu vzniklo pouhých 1 270 kusů, kterých si dnes jejich majitelé čím dál víc cení. A jeden z nich se rozhodl auto za jeho věrné služby odměnit a nechal ho kompletně zrenovovat přímo u Porsche Classic, kde dokážou dostat do perfektní formy jakékoliv Porsche od dob prvních 356. A rovnou vám ho i upraví na míru, pokud si to budete přát.
Té největší změny si všimnete na první pohled – je jí lakování karoserie v zelené metalíze Oak Green. Pamětníci si možná vzpomenou na sedmdesátková Porsche 911 generace 930 a 964, která byla v této barvě nabízená přímo z továrny, pak ale tmavě zelený odstín zmizel z katalogu.
Ani na Carreru GT jste si ji nemohli pořídit – výběr byl možný jen z 5 odstínů laku: červené Guard Red, žluté Fayence Yellow, černé Basalt Black, stříbrné metalízy GT Silver a šedé Seal Grey (později doplněné ještě o jeden odstín černé a další odstín šedé). Jenže americký zákazník si prostě přál Oak Green a v Porsche Classic mu jeho přání velmi ochotně splnili…
I když přelakovat karbonové šasi a karoserii dalo hodně práce. „Protože lakování starších karbonových dílů má tendenci žloutnout a blednout, strávili jsme 350 hodin ručním pískováním a lakováním všech karbonových komponent, včetně monokoku,“ vysvětloval Uwe Makrutzki, manažer tovární restaurátorské dílny Porsche.
Pro dokonalý efekt ještě přidali řadu jemně kontrastních zlatých prvků v exteriéru (paprsky kol, hlavy válců nebo nápisy „Carrera GT“) a vínových kožených detailů v interiéru (čalounění sedadel, ovládání výdechů klimatizace). Třešničkou na dortu je pak centrální proužek na volantu s jedním zlatým pruhem mezi dvěma zelenými, který perfektně vystihuje, s jakou péči byla práce na tomto autě provedena.
Chcete další příklad? Tak se podívejte na kola, která mají připomínat legendární design BBS závodních aut. Hořčíkové ráfky s centrální maticí mají zlatě lakované paprsky a límec, který vypadá jako leštěný. Jenže není, protože technici Porsche usoudili, že by proces leštění příliš poškodil povrchovou strukturu. Místo toho pro dosažení vysoce lesklého metalického efektu použili stříbro. Skutečné stříbro! A protože stříbro je hned druhý kov za ocelí nejnáchylnější k oxidaci, museli límec potáhnout bezbarvým ochranným lakem.
Teď už asi chápete, o jak náročný proces šlo. Auto bylo rozebráno na prvočinitele – použitelné díly byly zrenovovány a ty unavené vyměněny za zcela nové. Tato Carrera GT je tak i po mnoha letech od chvíle, co poprvé vyjela na silnici, znovu v dokonalé formě, jako když sjela z výrobní linky. Navíc teď s novým lakováním vypadá ještě o kus atraktivněji, a hlavně naprosto unikátně. Už se těšíme na renovace dalších kusů…