Článek
Spousta menších živnostníků, ale i větších rodin, které nemají prostředky na nákup nového auta, řeší jak pořídit dodávku za co nejlepší peníze a v co nejlepším stavu. Jenže zatímco na trhu s ojetými auty panuje přetlak, a to hlavně v oblasti těch ročních, tak koupě dodávky je jedno velké dobrodružství s nejistým koncem. Je jich relativně málo, ceny jako na houpačce a největší problém představují stočené kilometry.
„Za poslední dva roky jsem kupoval tři dodávky,“ vzpomíná Milan Vaculík z Prahy. „Tu první jsem pořídil v Čechách. Byla z dovozu, ale dva roky přihlášená v ČR. Nechal jsem hned preventivně vyměnit rozvody a při té příležitosti udělat i velký servis. Mechanik mě ubezpečil, že auto je sice v dobrém stavu, ale že má podle všeho jednou tak vysoký nájezd kilometrů, než jsem si myslel. Druhé jsem si nechal dovézt z Německa, i to mělo stočené kilometry, navíc se rychle projevily problémy s brzdami. Třetí auto už jsem raději koupil v ČR, po prvním majiteli a ještě přes autorizovaného prodejce, i když jsem věděl, že bych mohl sehnat podobné řádově o sto tisíc levněji. Chtěl jsem prostě mít jistotu,“ vzpomíná Vaculík, který provozuje přepravu drobného zboží a jeho auta musí neustále jezdit. A sám přiznává, že absolvují každé okolo 150 tisíc kilometrů ročně, pak mívá problém je dál prodat.
Trh s ojetými dodávkami je v ČR nedostačující
„Ten příběh mě vůbec nepřekvapuje,“ říká Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto. „Stočené tachometry jsou u dodávkových aut naprostou normou, což je dáno asi i tím, že ojetin s českým původem, u nichž se dá historie poměrně spolehlivě zkontrolovat, vyprodukuje náš malý trh mnohem méně, než kolik zákazníci v bazarech poptávají.“ Pravda je taková, že dodávky jsou navíc navržené pro větší proběh kilometrů, takže míra jejich opotřebení bývá významně menší než u osobních aut, čehož si laik logicky nevšimne. A proto spousta prodejců kilometry u aut dovezených ze zahraničí jednoduše stočí.
Samozřejmě, že nejlepší je koupit auto s jasnou historií, ale jejich cena bývá logicky vyšší a spousta lidí to riskne. „Dobrá dodávka, která je řádně servisována a není přetěžována, vydrží milion a víc kilometrů,“ říká Martin Šípek, majitel autoservisu. „Jenže takovou poznat, to je kumšt a chce se s ní rozhodně svézt a nechat ji prohlédnout zkušeným automechanikem. Nákupy naslepo bych rozhodně nedoporučil, v tomhle případě bych vždy investoval peníze do prověření auta.“
Tachometry dodávek se stáčejí průběžně
Kromě mechanického stavu se vyplatí nechat si proveřit auto i co se stočení tachometru týče. „Dodávky mívají tachometry stočené častěji a více než osobní automobily, což je dáno tím, že s nimi lidé najedou více kilometrů. Průměrné stočení dle našich dat odhadujeme u dodávek na 200 až 300 tisíc kilometrů. Vzhledem k nájezdu navíc mohou být stočené několikrát, nebo mohou být stáčené průběžně,“ lakonicky informuje Barbora Minksová z firmy Cebia, která se prověřováním vozů zajímá. Dodávky totiž často bývají udržované a opravované v neznačkových servisech, takže se dá dohledat jen minimum informací z jejich historie.
V případě koupě dodávky lze doporučit obezřetnost a pořídit si takovou ojetou, k níž jsou dohledatelné informace z její historie. Systém Autotracer, který slouží k ověření historie vozů, obsahuje informace rovněž o dodávkách. „Doporučujeme proto kupovat jen takovou dodávku, kterou evidujeme v systému a ke které je dostatek informací z její historie a nedošlo u ní ke stočení tachometru,“ říká Minksová. „Zákazník se dozví nejen skutečné kilometry, ale i historii vozidla a případná poškození či havárie, často včetně vyčíslení škody. Dále je možné si v tomto systému ověřit skutečný rok výroby, případné zatížení leasingem či spotřebitelským úvěrem, nebo zda není auto evidováno jako odcizené.“
U aut koupených v ČR bývá historie snáze dohledatelná
Při koupi dodávky je také důležité, zda se jedná o vozidlo českého původu, nebo dovezené. Pokud se jedná o import, zvyšuje se pravděpodobnost stočeného tachometru a rovněž zatajených havárií. Mezi oblíbené triky patří také dovézt auto z jižní, jihovýchodní či východní Evropy, účelově ho zaregistrovat v Německu a pak dovézt do ČR jako s německým původem. Důvod je jednoznačný – pro řadu lidí znamená německý původ záruku kvality. Bohužel některé vozy mohou být i nelegálně sestavené z více kusů, často po totálních haváriích a nemusejí splňovat požadavky na bezpečnost.
Koupit ojetou dodávku a mít alespoň nějakou jistotu je tedy skoro nadlidský úkol. A co vy? Máte nějakou konkrétní zkušenost?