Článek
Potřebujete k práci svižného pracanta, ale evropské modely vám nestačí? Mrkněte na následující seznam rychlých dodávek prodávaných na území Severní Ameriky. Některé z nich jsou opravdovým snem kurýrů/benzinových nadšenců.
GMC Savana Cargo Van
Divoká krabice od GMC se nabízí v základní či prodloužené verzi a s nejvyšším užitečným zatížením až 1 940 kilogramů. Díky palivové nádrži s objemem přesahujícím 117 litrů nebudete mít problém uživit ani vrcholový zážehový 6,6litrový vidlicový osmiválec o výkonu 407 koní, který posílá skrze šestirychlostní heavy-duty automatickou převodovku točivý moment 629 Nm na zadní nápravu.
Ford Transit Cargo Van
Oproti evropskému Transitu se ten americký nabízí standardně s novým zážehovým 3,5litrovým šestiválcem s označením PFDI o výkonu 279 koní nebo volitelně s vylepšeným přeplňovaným 3,5litrovým benzinovým šestiválcem EcoBoost naladěným na 314 koňských sil. O řazení se stará výhradně desetirychlostní automat a vyprodukovaná síla putuje buď na zadní, případně na všechna čtyři kola.
RAM ProMaster
Jasně, koukáte se na přestrojený Fiat Ducato třetí generace. Tyhle ikonické tvary přece nelze přehlédnout. Jenže to, co na první pohled není vidět, pracuje pod kapotou. V případě předokolky RAM ProMaster se bavíme o 3,6litrovém benzinovém šestiválci s výkonem 284 koní, který je spárovaný s šestirychlostní automatickou převodovkou. Také základní užitečné zatížení není špatné, nejmenší dvoumístná varianta uveze až 1 814 kilogramů nákladu.
Nissan NV Cargo
Pokud jste někdy přemýšleli nad tím, jak by asi vypadal starší Nissan Navara zkřížený s dodávkou, tady je odpověď. Model NV Cargo se v rámci standardu chlubí čtyřlitrovým šestiválcem o výkonu 265 koní, ovšem o stupeň výše čeká sympatický 5,6litrový vidlicový osmiválec naladěný na 380 statných hřebců. O změnu kvaltů se pak stará pětirychlostní nebo osmirychlostní automat (dle zvoleného motoru), přičemž všechna dostupná síla putuje na zadní nápravu.
Mercedes-Benz Sprinter Cargo Van
Koncern Daimler prodává své vozy rovněž v USA, proto vlastně nikoho nepřekvapí, že tamní Sprinter nabídne v rámci pohonu naftový šestiválec. Jenže to není zdaleka vše. V Česku si můžeme nechat o benzinovém čtyřválci s výkonem 191 koní a točivým momentem 350 Nm jen zdát, zatímco ve Spojených státech jde o realitu u základních specifikací. Na manuál ovšem zapomeňte, ražení řeší výhradně devítirychlostní automat.
Toyota Hiace Super Long Panel
Pro šestou generaci Toyoty Hiace se zadním pohonem musíte do Mexika. Vozidlo o hmotnosti 2 355 kilogramů nabídne užitečnou nosnost 1 145 kilogramů a 70litrovou palivovou nádrž. Zastavěný dieselový 2,8litrový čtyřválec poskytne výkon 176 koní a točivý moment 420 Nm. Prosklené verze pak mají dokonce zážehový 3,5litrový šestiválec naladěný na výkon 281 koní a sílu 351 Nm.
Hyundai Starex Cargo Van
V zemi plné klobouků typu sombrero, tequily a drogových kartelů ještě zůstaneme a zastavíme se v dealerství Hyundai. Tam totiž najdeme menší dodávku Starex vybavenou 175koňovým čtyřválcem a pětirychlostním manuálem. Na svoje kompaktní rozměry vůz také disponuje poměrně slušným užitečným zatížením až 1 278 kilogramů.
Chevrolet City Express
V rámci čestné zmínky vám chceme ukázat ještě Chevrolet City Express, věrného soukmenovce Nissanu NV200. Model debutoval v roce 2014 a skončil v roce 2018. Od japonského originálu lišil především specificky tvarovanou přídí, která odpovídala designovému duchu tehdejších chevroletů. Role pohonné jednotky se pak zhostil benzinový čtyřválcový dvoulitr s výkonem 133 koní a točivým momentem 188 Nm.
Jiný kraj, jiný mrav. Je více než jasné, že by některé zmíněné dodávky jistě poskytly zajímavé řidičské svezení, ovšem trpěla by ekonomická stránka věci. Přece jen doručovat kusové zásilky po Česku se spotřebou 20 litrů benzinu na sto není úplně rentabilní, ačkoli věříme, že by si pár lidí zajisté připlatilo za to, aby jim jejich balíček dovezl chlapík v pořádném osmiválcovém pracantovi.