Článek
Audi Q3 se řadí do segmentu menších SUV. Nečekejte od něj tedy žádné sportovní výkony, ale ani prostor jako v obýváku. Místo toho dokáže skloubit od každého něco, což bude řadě zákazníků vyhovovat. Praktičnost je totiž vlastnost, která se u automobilů cení a nová Q3 vlastně celkem praktická je. A navíc u toho skvěle vypadá!
Co je tedy nového?
Kromě toho, že Q3 dostala nový design, proběhlo na voze hned několik změn. Jak nám v Brixenu sami konstruktéři Audi prozradili, v současné době dělají pokrok mezi jednotlivými generacemi jen z dvaceti procent konstrukční řešení a naopak z 80 % technologie. K tomu prvnímu patří například zvětšení rozměrů automobilu (délka + 97 mm, šířka + 18 mm a rozvor + 77 mm) nebo zdokonalený podvozek s adaptivními tlumiči. Zmiňovaný pokrok v technologiích pak reprezentuje vylepšený systém infotainmentu, velký středový displej, virtuální kokpit přímo před očima řidiče nebo řada bezpečnostních asistenčních systémů. V neposlední řadě dostanete u nové generace Q3 v základu lepší výbavu než u její předchůdkyně - namátkou třeba 17palcová kola nebo posuvná zadní sedadla.
Co se změnilo venku?
Musím uznat, že na nové Q3 si dali designéři opravdu záležet. Ne, že by předchozí generace byla ošklivá, tohle je ale jiná liga. Venkovní design je promyšlený a dotažený k dokonalosti. Kritici uniformního vzhledu značky budou sice možná opět zklamáni, ale Audi si zkrátka potrpí na to, aby jejich modely nesly jednotné designové prvky a já v tom nevidím v zásadě problém. Auta se liší svou velikostí, charakterem i jízdním projevem, a tak nevidím důvod, proč by nemohla mít jednotnou čelní masku. A to samé si zřejmě myslí i v Audi.
Nová čelní maska osmiúhelníkového tvaru s vodorovnými i svislými příčkami je v souladu s aktuálním vizuálním stylem všech modelů řady Q. Sexy tvarů auta bylo docíleno pomocí nenápadných ramenních linií i elegantního střešního spoileru. Nové jsou také povedené LED světlomety vpředu i vzadu. Zní to všechno sice trochu usedle a takříkajíc „audiňácky“, ale ono to funguje a nová Q3 působí opravdu svěže a sexy.
K dispozici je hned jedenáct barev karoserie, my jsme v Itálii měli možnost jezdit s barvami jako je zářivě oranžová (pulse orange), poutavě modrá (turbo blue), šedá (chronos grey) nebo stříbrná (floret silver). Zejména oranžové a modré varianty budí na ulici zaslouženě pozornost okolí. Nechybí samozřejmě ani výbavové řady Advanced nebo S line. Vrcholem je pak novinka v podobě „Edition one“, která přebírá výbavu řady S line a navíc ještě pro odlišení přidává černé nápisy, loga automobilky a další prvky.
Interiér aneb displej sem, displej tam
Když se tak podíváme do interiérů dnešních aut prémiovějších značek, může se nám zdát, že žijeme v době displejové. A Audi je jednou z těch, která na této vlně pochopitelně také jede. Naštěstí ale v tomhle případě v rozumné míře. Řidič má k dispozici středový MMI dotykový displej s úhlopříčkou 10,1 palce a pak také virtuální kokpit hned před očima, kde si může navolit, jaké údaje na něm chce sledovat, ať už jde o klasické budíky rychlosti a otáček, navigaci nebo jiné jízdní údaje. Zvyká se na to velmi rychle a například používání navigace ve virtuálním kokpitu je pohodlné a praktické, protože nemusíte za jízdy uhýbat očima nikam daleko od řízení.
Co vítám je, že narozdíl od některých vyšších modelů automobilky (např. nové A6 nebo Q8) zůstalo zachováno ovládání klimatizace pomocí klasických tlačítek a kruhových voličů. Osobně totiž pro ovládání klimatizace nepotřebuji ve voze další displej, jako je tomu u výše uvedených modelů, ale naopak si ji rád nastavím hezky „postaru“.
V interiéru nové Q3 je zkrátka vše tak, jak má být. Nic nechybí ani nepřebývá, díky větším rozměrům je uvnitř i dostatek místa pro nohy, a to jak vpředu, tak vzadu, a jako celek vypadá přístrojová deska, sedadla i obložení velmi solidně. Zkrátka Audi. A když jsme u toho místa - ačkoliv se auto „nafouklo“ jen o několik málo centimetrů, uvnitř je to opravdu znát. Zvenčí vypadá Q3 stále stejně kompaktně, uvnitř ale narostla do plnohodnotného rodinného auta, což dokládá i zavazadlový prostor, který nově pojme v závislosti na poloze zadní řady sedadel 530 až 675 litrů.
A pod kapotou?
K vyzkoušení jsme měli v Itálii trojici motorizací - benzínové varianty 1.5 TFSI s výkonem 110 kW (150 koní) a 2.0 TFSI o výkonu 169 kW (230 koní) a dieselovou variantu 2.0 TDI s výkonem 110 kW (150 koní). V nabídce je ještě výkonnově prostřední benzínový motor 2.0 TFSI se 140 kW (190 koní) a koncem roku by měl přibýt ještě silnější turbodiesel 2.0 TDI taktéž se 140 kW.
O řazení se ve většině případů stará automatická sedmistupňová převodovka S tronic, u dieselu je ale na výběr i převodovka šestistupňová manuální. Kromě nejslabší motorizace 1.5 TFSI jsou všechny nové Q3 čtyřkolky, zmiňovaná nejslabší verze pak disponuje pouze předním pohonem.
Nastartovat a hurá do italských kopců!
Lokalitu k vyzkoušení všestrané Q3 vybrali zástupci Audi na výbornou. Nabízela klikaté alpské silničky, prudká stoupání a klesání, ale i dálniční úseky a poskakování ve městě. Vlastně toho poskakování mohlo být trochu méně, ale za silný provoz asi lidé z Audi skutečně nemohou.
Nejslabší motorizace 1.5 TFSI s 110 kW výkonu (150 koní) nezklame, ale ani nenadchne. O dost lepší jízdní dojem jsem měl pochopitelně ze silnějšího dvoulitru, ten sedí nové Q3 rozhodně víc a dělá auto mnohem zábavnější a dravější. Pokud chcete s Q3 jezdit převážně po městě na nákupy, pak vám 1.5 TFSI bude určitě stačit, pokud ale chcete mít i radost z jízdy a protáhnout svoji novou audinu občas i svižněji po okreskách, pak si určitě připlaťte za silnější dvoulitr.
Příjemným projevem se prezentuje dieselový dvoulitr. Není to žádný kvapík, ale k autu překvapivě sedí a po jízdách s benzínovými variantami nám ukázal novou tvář tohoto vozu. Předpokládám, že tvář pro českého zákazníka hojně vyhledávanou. Chová se kultivovaně, předvídatelně a majitele potěší nízkou spotřebou. Bez ohledu na to, že se jedná o vůz kategorie SUV, se nám spotřeba pohybovala kolem krásné hodnoty pěti litrů na sto kilometrů.
U všech vyzkoušených motorizací jsme se s kolegy ale setkali s poněkud línějším projevem, než bychom očekávali. Není to tím, že by motory měly malý výkon, ani tím, že by byla špatná převodovka. To bychom u Audi snad ani nemohli očekávat. Na vině jsou ale nejspíš přísnější emisní normy a motory se tak zdají být tak trochu „přiškrcené“. V případě automatické převodovky se jim nechce příliš do otáček a při výjezdu ze zatáčky, když dáte plný plyn, tak poměrně dlouho váhají, než podřadí. Řešením je řazení pádly pod volantem, kdy tento neduh úspěšně odstraníte.
Takže jaká je?
Pokud jste čekali nějakou informační bombu na závěr, tak vás zklamu. Nová Q3 je zkrátka taková, jak stojí v řádcích výše - designově povedená, relativně prostorná, praktická a dobře vybavená. Nabízí řadu asistenčních systémů, které jsou dnes u vozů značky Audi již standardem, ale i svěží a neokoukaný vzhled s možností limitovaných edic a paketů. Svou výbavou ale potěší zákazníka i v základu.
Cena na českém trhu ještě není oficálně stanovena, měla by se ale pohybovat přibližně kolem 870 tisíc korun za vůz v základním provedení. K dispozici by nová Q3 měla být v průběhu listopadu letošního roku. A my se budeme těšit na další dojmy z ní v rámci plnohodnotného velkého testu!