Článek
To, jak nová oktávka vypadá, se z našich záběrů a fotek bohužel zatím nedozvíte. My jsme ji ale v rámci programu viděli i bez maskování a můžeme vám slíbit, že to stojí za to. Tohle auto se pocitově podobá mnohem více většímu Superbu než současné Octavii. Kompletně předělaná příď vozu s dvouřádkovými Matrix LED světlomety je více rozkročená, a působí tak trochu přísně a naštvaně, ovšem myšleno v dobrém slova smyslu. Celkově auto působí skvělým dojmem, a to jak po designové stránce, tak i po stránce materiálů a zpracování. Skoro jako by patřila o třídu výš, a to nechceme nijak snižovat současnou generaci Octavie.
Kromě vnějšího vzhledu se toho změnilo hodně i uvnitř. Tak zaprvé, nová Octavia bude mít zcela nový interiér, ale i pěknou řádku nových technologií a „simply clever” řešení. Novinkou je dvouramenný volant a head-up displej doplňující virtuální kokpit přímo v zorném poli řidiče, u automatu pak již nenajdeme volicí páku, ale jen moderní joystick. Nově najdeme v interiéru také například stínítka na zadních oknech nebo USB-C u středového zpětného zrcátka, které má sloužit pro napájení čím dál oblíbenější on-board kamery.
Posun se chystá i na poli technologií a bezpečnostních a asistenčních systémů: „Novinkou je systém travel assist, který v sobě kombinuje asistenci ovládání rychlosti vozu a zároveň asistenci ovládání volantu a směru vozu. Velmi zjednodušeně řečeno se jedná o kombinaci prediktivního adaptivního tempomatu a vedení v jízdním pruhu, kdy automobil pomáhá řidiči jet po ideální trajektorii a upravuje rychlost podle okolní situace na silnici a zároveň dokáže i automaticky reagovat na snížení rychlosti vyžádané dopravními značkami, dopravními omezeními, vjezdem do obce a podobně,” popisuje novinku vedoucí vývoje ovládací a zobrazovací elektroniky Aleš Cerman.
A nová oktávka dostala také chytrou osobní asistentku Lauru. Ta nejen, že jako první na světě dokáže číst a psát SMS zprávy plně v českém jazyce, ale rozumí také skloňované české řeči. Nemusíte tak používat předem definovaná hesla a fráze, Laura vám porozumí sama z běžné věty: „Když jako řidič řeknu: Okay, Lauro, je mi zima na nohy, tak auto rozpozná, že mluví řidič a že chce přidat teplotu spodního ofukovače na nohy,” vysvětluje Aleš Cerman. Podobně to funguje i s navigací, kdy se stačí Lauře zmínit, kam bychom chtěli jet, a ona už si vše sama dohledá a spustí navigování do cíle.
My jsme s maskovaným prototypem mohli strávit na silnicích v italském Toskánsku jedno celé odpoledne. Ačkoliv se jedná ještě o předprodukční kus, neměl by se od sériového automobilu již nijak zvlášť lišit. A tak na nás i působil – jako hotový vůz.
Pod kapotou měl čtyřválcový benzínový motor o objemu 1,5 litru a výkonu 110 kW, který je pro oktávku ve většině případů naprosto dostatečný. V kopcovitém toskánském terénu jsme auto pěkně protáhli, když se motor vytočí do otáček, umí být Octavia i pěkně hbitá. Podvozek se chová velmi podobně jako u současné generace Octavie, ostatně není se čemu divit – nová oktávka je postavená na stejné podvozkové platformě jako ta současná. Pro uhlazené italské silnice se zdá být nastavení podvozku ideální, uvidíme jak tomu ale bude na rozbitějších českých silnicích.
Kromě zmiňované jedna-pětky, se kterou jsme se v Itálii svezli, bude k dispozici pěkná řádka dalších motorizací. Vedle benzinových a naftových motorů, které by se neměly výrazně lišit od těch současných, nebude chybět ani oblíbené CNG a varianty mild-hybrid či plug-in hybrid. A počítá se samozřejmě také s verzemi Scout a RS.
Nová Octavia jezdí dle prvních dojmů opravdu dobře a my už se těšíme na plnohodnotný týdenní test. A vy se můžete těšit také, konkrétně na 11. listopadu, kdy se nová Octavia představí oficiálně v Praze ve světové premiéře.