Článek
Pokud se vrátíme do roku 2002, zjistíme, že ve světě hothatchů platila jednoduchá pravidla. Neexistovaly chytré nápravy s oddělenými těhlicemi, pokročilá elektronika byla v plenkách a málokdo věřil, že ostrý hatchback s předním pohonem dokáže na asfalt přenést více než 200 koní. Ostatně stačí se podívat kupříkladu na Fiat Coupé s oturbeným pětiválcem a 220 koňmi, který s tím míval problémy. Ani nabídka hothatchů nebyla tak veliká, obrovským hitem tedy v té době byla Honda Civic Type-R se svým točivým atmosférickým dvoulitrem a skvělým šestikvaltem. Ford ale plánoval stvořit automobil, na který svět jen tak nezapomene. Základem mu má být úspěšný model Focus první generace, který na přelomu tisíciletí až nepěkně drtil konkurenci fantastickým jízdním projevem i kvalitami auta nižší střední třídy. Technici modrého oválu si však řekli, že pouze kvalitní základ nestačí, z běžného Focusu tedy vzali jen základ a předělali 70% mechanických částí auta! To je u stroje s plánovanou výrobou pouhých 4500 kusů dosti drastický zásah, zejména když jej museli vyrábat v jiné továrně, než běžné Focusy. To se ve výsledku podepsalo na ceně auta, která dalece přesahovala milion korun, a i přesto na tomto speciálu automobilka prodělávala. Vznikla však legenda, Focus RS!
Pamatujete si na rallyový Focus RS WRC? Tak právě tomto autu je sériový Focus RS velmi podobný, což je součástí jeho kouzla. Máme tady tedy stroj, který je na dnešní dobu decentně nafouknutý, ale před patnácti lety šlo o neskutečně výrazný vůz s jinými nárazníky a širšími blatníky. Navíc jezdil na osmnáctipalcových kolech OZ Racing! To nejdůležitější však bylo pod kapotou, dvoulitrový turbomotor, který dával 215 koní a 310 N.m točivého momentu. Aby se síla dostala tam, kam měla, tedy na asfalt, použil Ford samosvorný diferenciál Quaife. Za zmínku stojí také ostře naladěný podvozek s negativním odklonem zadních kol nebo skutečnost, že reálně měly motory často o dost vyšší, než udávaný výkon.
Při osobním setkání si první Focus RS člověka okamžitě podmaní. Má skvělé proporce a designově je to stále krásné, nadčasové auto. Osmnáctiplacová kola dokonale vyplňují blatníky a ten sebevědomý postoj dá každému najevo, že tohle není obyčejný Focus. Potěší také interiér se skvělými skořepinovými sedadly, startovacím tlačítkem, krásnou kovovu hlavicí řadicí páky a modrými doplňky. Jednoduše se uvnitř cítíte výjimečně!
Je čas vyjet a od prvních metrů potěší hutný, avšak přesný a mechanický chod všech ovládacích prvků, ať už jde o řízení, řazení či pedály. Tato projížďka je sice krátká, ale o to intenzivnější. Chvíle klidného jezdění je za námi, motor se zahřál a přišel čas na to pořádně šlápnout. Trojka, plný plyn a...proboha! Zimní pneumatiky se na prochladlém asfaltu začaly žvýkat a auto pod mohutným zátahem bojuje s trakcí! Obávám se, že tenhle Focus vážně nemá 215 koní, možná bych to viděl ještě na úpravu jednotky, protože nástup točivého momentu je opravdu velmi intenzivní. Objevuje se vedle mě Golf R, ideální čas na porovnání sil s 300 koňovou čtyřkolkou. Letmý start, trojka - Focus se chvíli nadechuje a pak vyrazí násilně vpřed, a to do té míry, že Golf ujíždí jen velmi, velmi pomalu! Díky zvuku sání si člověk připadá trochu jako v rally autě, už jen jízda v přímce je zážitek.
Pojďme vyzkoušet magii RS v zatáčkách. Okamžitě mě překvapuje míra přirozené mechanické přilnavosti i na zimních pneumatikách. Tohle auto vážně zatáčí skvěle a jen tak něco jej nerozhodí. V době své slávy si lidé stěžovali na to, že samosvorný diferenciál s kombinaci s točivým momentem na předních kolech chtěl řidiči zlomit ruce kvůli přenosům sil do řízení. Mně to však nepřijde tak hrozné, možná je to jen jedna z obecných legend, které se o různých autech nesou. Každopádně je Focus RS opravdu rychlé, záživné, komunikující a zábavné auto. Pokud se o něm chcete dozvědět více, stejně jako o nejnovější třetí generaci s pohonem všech kol, nezapomeňte si koupit příští číslo Faster Magazínu!
Focus RS WRC - Služebák Colina McRae
Zvodn rallyov Focus RS WRC je běžnmu RS velmi podobn, mechanicky je to však amozřejmě do značn mry jin auto. M pohon všech kol a pětistupňovou sekvenčn převodovku. Prvn vtězstv auto zaznamenalo již v roce 1999 v Safari Rally. Za volantem seděl Colin McRae. Tohle auto ale sedlaly i dalš legendy motorsportu, třeba Carlos Seinz či Markko Mrtin.