Článek
O světlech, která udělají z noci den, si povídáme už notně dlouho, ale až teď přicházejí technologie, které toho opravdu budou schopné dosáhnout. Nejdál je v tuto chvíli nový Ford Focus, jehož výkonná LED světla mají kromě automatického přepínání potkávacích a dálkových světel také inovativní adaptivní funkci, díky které se umí přizpůsobit nejen rychlosti, počasí nebo natočení volantu, ale také konkrétní jízdní situaci, v níž se řidič nachází.
Ford v novém Focusu představuje techniku adaptivních LED světlometů, které upravují geometrii a intenzitu paprsku ve spolupráci se systémem čtení jízdních pruhů a dopravních značek. Světla Focusu tak umí přisvítit do zatáčky už na základě zatáčejících jízdních pruhů, a ne až ve chvíli, kdy řidič začne otáčet volantem. Stejně tak umí například přečíst značku křižovatek nebo kruhových objezdů a přesměrovat paprsek víc do šířky, aby řidič snáz odhalil chodce nebo cyklisty.
Čtení značek v tomto případě poskytuje přesnější údaje, než kdyby se systém spoléhal na data z GPS navigace. Michael Koherr, inženýr Fordu pro vývoj osvětlení vozu, k tomu dodává: „V celé Evropě se každý rok změní zhruba 15 % silnic. Jakkoliv úžasná GPS je, čtení značek nám poskytuje nejaktuálnější informace, jaké můžeme mít.“
Tím vývojáři ale nekončí. Tým Michaela Koherra momentálně vyvíjí technologii bodového osvětlení, které ve spolupráci s infračervenou kamerou dokáže vyhledat a osvítit chodce, cyklisty nebo zvířata na vzdálenost až 120 metrů. Noční jízdy tak budou stále bezpečnější.