Článek
Když jsme vás posledně informovali o přípravách soukromého automobilového muzea Svět Škodovek, bylo to při příležitosti veřejné sbírky na opravu střechy, jejíž havarijní stav by ohrožoval návštěvníky i celou sbírku historických vozů. V dnešních dnech je však celá expozice v bezpečí pod novou střechou a muzeum se otevírá pro všechny motoristické nadšence.
Na rekonstrukci střechy přispělo 1 339 lidí celkovou částkou 1 173 080 korun a již za pár dnů se všichni budou moci přijít podívat na unikátní ucelenou sbírku Škodovek, která ve světě nemá obdoby. Během více než 15 let nadšenci Pavel a Tomáš nasbírali přibližně stovku vozů mladoboleslavské značky, z nichž některé jim může závidět i oficiální Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi, a rozhodli se podělit o svoje čtyřkolové radosti i s dalšími automobilovými fanoušky.
Tovární muzeum Škodovky návštěvníkům prezentuje zejména silniční vozy ze sériové výroby, ale ve Světě Škodovek se naopak setkáte s exempláři, o jejichž existenci možná ani nevíte. Expozice muzea se tematicky skládá ze závodních speciálů, prototypů, užitkových vozů, výrobního programu Škodovky a učebny autoškoly, jejímž cílem je připomenout přípravu řidičů v minulosti. A opravdu je na co koukat!
Celá sbírka se sice skládá z přibližně 100 vozů, ale v prostorách bývalého továrního areálu JAWA Mrač je běžně k vidění přibližně 65 exponátů a zbytek je zaparkovaný v přilehlém depozitáři. To nejlepší však oba sběratelé ukazují ostatním fanouškům a nadšencům a k vidění jsou automobily z produkce Škodovky v různých stavech – od nálezových až po kompletně zrenovované.
V expozici prototypů doslova září originální prototyp Škody 110 R v unikátní modré barvě, žlutá Škoda 720 Combi 1-4, dvojice vývojových modelů prvního moderního Superbu nebo Škoda 990 NOV Favorit, která je zapomenutou prapůvodní fázi vývoje legendárního „embéčka“ a od sériového vozu se liší obrovským množstvím větších i menších detailů.
Expozice užitkových vozů představuje historické sanitky, dodávky, letištní „stopětku“ pro navádění letadel nebo běžnější vozy jako Škoda 1101 Tudor, Škoda Popular Sport Kupé či Škoda 450/Felicia. Nedaleko od nich nechybí ani vládní limuzíny zastoupené prezidentským Superbem Václava Klause a prodloužená Octavia pro Miloše Zemana.
Milovníkům rychlosti pak udělá největší radost rozsáhlá expozice závodních speciálů, ve kterých nechybí skutečné unikáty. Jedním z nejcennějších vozů sbírky je závodní sedan 130 LR/H, prototyp pro rallye skupinu S, která zanikla dříve, než stihl odstartovat do prvního závodu. Nechybí ani ikonické závodní Škodovky 130 RS, 130 LR, Felicia Kit Car 1600, soutěžní Octavia WRC po Romanu Krestovi nebo Škoda Fabia S2000 EVO po Janu Kopeckém.
Automuzeum Svět Škodovek v Mrači se otevírá pro veřejnost v sobotu 10. července a základní vstupné bude 150 korun, děti nad 120 cm, senioři a ZTP platí jen 100. Existuje taky možnost zvýhodněného vstupného pro rodiny a větší skupiny nad 15 lidí. Otevírací doba je sezónní. Po dobu července a srpna je muzeum otevřeno od úterý do neděle od 10 do 17 hodin, v dubnu, květnu, červnu, září a říjnu je potom otevřeno o víkendech a státních svátcích.