Článek
Nazvat Sierru RS Cosworth svatým grálem od Fordu není nijak zvlášť nadnesené. Zvlášť když jde o verzi RS500 Cosworth. Ale než bude řeč o konkrétním kusu, tak si udělejme malý výlet do historie…
V roce 1982 představil Ford nový model Sierra. Líbivý sedan a kombík, kterému ale všechnu slávu a nadšení získal až o tři roky později představený homologační speciál Sierra RS Cosworth. Tehdejší předpisy FIA totiž hovořily jasně. Chceš závodit? Musíš mít sériové auto, které bude mít se závodním autem společného víc než jen siluetu a jméno. A tak vznikla legenda.
Třídvéřová Sierra s obřím křídlem, přeplňovaným dvoulitrem a pohonem zadních kol se objevila v garážích nadšenců a na plakátech v dětských pokojích. Celkem se jich vyrobilo 5 545 kousků, ale pět set z nich bylo ještě dál vyladěno. V dílnách Aston Martin Tickford dostala všechna auta vylepšený brzdový systém, upravenou aerodynamiku a pár koní k dobru. Výsledkem byla auta, která pobláznila celý svět a dodnes jsou považována za ikonická.
Pro vývoj této speciální série byly použity čtyři prototypy. A o jednom z nich je tenhle článek. Třetí auto z této skupiny sice sloužilo jako mula pro testování většího turbodmychadla Garrett a upravený mezichladič. Žádné z těchto čtyř aut nemělo jít nikdy do prodeje, ale osud tomu chtěl jinak.
Vůz byl osazen motorem z desátého vyrobeného kusu RS500 Cosworth, který prošel další ladící kůrou u Eggenberger Motorsport, kde se chystaly závodní Sierry. Ford si tohle auto držel až do roku 1989, aby ho pak prodal jistému panu Barpourovi, který ho o čtyři roky později přenechal jistému panu Hansonovi. Od něj se pak tento vzácný kus dostal do rukou Darrena Barbera, což je chlápek, který ví o RS500 naprosto všechno a který auto uvedl do originálního stavu. Ale ani on si ho nenechal, a auto se tak v roce 2012 ocitlo v soukromé sbírce, ze kterého si ho teď můžete koupit vy.
Pravda je, že nebude nijak zvlášť levné. Vůz s 227 koni jde do dražby a odhadovaná cena je 60 až 70 tisíc liber (1,8 až 2,1 milionu Kč). Uznáváme, že to není úplně málo, zvlášť když je volant na druhé straně, ale zase je to kus historie. K autu je ovšem přibalena kompletně zmapovaná historie včetně servisní knížky, kopií dokumentů FISA nebo tlustý balík faktur. To už za ty peníze stojí, nebo ne?