Článek
Jen pro pořádek, nejde o dnes už bohužel mytickou Miuru Jota, protože ta se do dnešních dní nedochovala. Testovací jezdec Lamborghini Bob Wallace si ve volných chvílích jednu Miuru upravil tak, aby splňovala tzv. Dodatek J automobilové federace FIA. A jelikož se ve španělštině písmeno J vyslovuje Jota, vzniklo Lamborghini Miura Jota.
Auto mělo silnější motor, pár aerodynamických úprav a díky karoserii z duralu bylo o celých 360 kilogramů lehčí – jinými slovy, jelo jako z pekla. Testovací jezdec auto potom prodal jednomu nadšenci, který tento jedinečný vůz zničil u italského města Brescia. Vznikly potom dvě repliky – o jednu se zasadil majitel zničené Joty, ta vznikla na základech verze P400 S za pomoci bývalých zaměstnanců Lamborghini. Druhá potom vznikla v Británii.
Miura Jota nabyla natolik vzácná, že se v Lamborghini rozhodli postavit šest kusů Miury s označením „Miura SV/J“ – název vznikl tak, že k tomu v pěti případech posloužily již existující Miury SV a prošly jakýmsi „upgradem“ na verzi J, tedy Jota. Jeden z celkových šesti kusů dokonce údajně vznikl od základu.
Nešlo jen tak zavolat do Lamborghini a říct, že byste si chtěli upravit svoji Miuru na verzi SVJ. Museli jste být jedním z mála – tedy jakousi smetánkou zákazníků Lamborghini. Teprve potom vám vyhověli. Jedním z takových klientů byl tehdy například íránský šáh, jehož exemplář dokonce střežila ozbrojená stráž. Po jeho sesazení vůz posléze koupil herec Nicolas Cage!
Majitelem tohoto konkrétního kusu byl významný realitní makléř z Korsiky, proto se vozu často přezdívalo „Korsičan“. Konverze na SV/J je kompletní – odlehčení, upravený podvozek, zvýšený výkon motoru, který údajně dával až 440 koňských sil, společně s aerodynamickými úpravami, aby se napravila ona pověstná neposednost auta ve vysokých rychlostech. Vůz prošel nedávno renovací v podání firem Carrozzeria Cremonini a Top Motors a teď je na prodej ve Švýcarsku.
Čím je vůz výjimečný i mezi těmi ostatními výjimečnými Miurami SVJ? Jde o číslo šasi 5 090, což znamená, že tento vůz by měl být jedinou Miurou SVJ, která se narodila jako SVJ od začátku – nezačala tedy jako SV.
Typ Miura Jota byl původně tak trochu vývojovým prototypem a tak trochu hračkou, splněním snu testovacího jezdce. Ale je dobře, že tento sen neupadl v zapomnění a že vznikla alespoň hrstka těchto úchvatných strojů. Tento konkrétní kus je navíc opravdovým jednorožcem svého druhu. Najeto má pouze 19 582 kilometrů a cena je… na vyžádání, jak jinak.