Článek
Žlutý šampion
Už předchozí generace Swiftu Sport uměla svým vzhledem vzít za srdce. Ten nový ale vypadá zatraceně sexy! Zejména v agresivně žluté barvě, která nese název Champion Yellow. Na ulici ho rozhodně nepřehlédnete a díky řadě sportovních doplňků upoutá i na druhý pohled. Výrazná mřížka chladiče, LED světlomety, dva kulaté výfuky, sportovní sedmnáctipalcová kola a karbonové doplňky z něj dělají ten pravý hot hatch.
I uvnitř Swift Sport napovídá, že nesedíte v nudném autě. Na rozdíl od žlutého zevnějšku zde dominuje černá a červená. Kromě červených lišt upoutá i výrazný otáčkoměr, který jako by vybízel řidiče k tomu, aby jeho ručičku pořádně prohnal vzhůru.
Skvělá jsou výborně tvarovaná přední sportovní sedadla s dobrým bočním vedením, do kterých řidič zapadne a ta už ho nepustí. Slabší stránkou interiéru jsou naopak všudypřítomné nevzhledné a tvrdé plasty, které celkový dojem trochu snižují.
Ačkoliv auto patří rozměrově mezi ta menší, překvapil nás dostatek prostoru uvnitř. Tedy alespoň vpředu. Místa pro nohy by sice do šířky mohlo být více, jinak se ale řidič necítí rozhodně stísněně a například prostoru nad hlavou je dostatek i pro osoby vyšší postavy. Vzadu to už ale taková sláva není, na dlouhé cesty by pasažéři na zadních sedadlech více prostoru pro nohy zcela jistě ocenili.
Příjemným překvapením je také poměrně bohatá výbava. Kromě zmiňovaných LED světlometů nechybí například navigace, zadní parkovací kamera, vyhřívaná přední sedadla, automatická klimatizace, bezklíčkový přístup i startování a v neposlední řadě také řada bezpečnostních systémů jako je hlídání mrtvého úhlu, asistent jízdních pruhů nebo nouzové brždění. Oproti předchozí generaci toho nový „swišť” nabízí v tomto ohledu mnohem více.
Jezdí tak dobře, jak vypadá?
Suzuki Swift Sport rozhodně není auto jen na koukání. Jeho devizou je jízda. Ideálně ne ta dálniční, ale okresková. Je to zábavný parťák na klikaté silničky, řidiče doslova vybízí k tomu, aby vytáčel motor do otáček a užíval si „swiští” radost ze života. Nic na této swiftovské vlastnosti nezměnil ani příchod turbodmychadla, kterým daný model z nejnovější generace disponuje. Změnil se díky němu trochu jízdní projev, kdy je auto nově hbitější i v nižších otáčkách a zároveň má o pár (čtěte čtyři) koní více.
Zásluhou nízké váhy mu přeplňovaná čtrnáctistovka o výkonu 103 kW (140 koní) bohatě stačí. Rozměrově je Swift Sport velmi kompaktní, všude se vejde, do zatáčky se poskládá s grácií i při vyšší nájezdové rychlosti a parkování je s ním také hračka. Velmi dobře se ovládá a oproti předchozí generaci ušel pořádný kus cesty i v oblasti komfortu. Je například lépe odhlučněný, i když při dálničních rychlostech si občas povšimnete svistu okolo proudícího vzduchu v oblasti zrcátek. Ale svist přece k Swiftu patří, ne?
Řazení je přesné a kvalty tam Swiftu padají přesně tak, jak si přejete. Na můj vkus je sice chod řadicí páky o něco měkčí, než by mohl být, ale je to spíše pocitová záležitost, na přesnost řazení nemá vliv. Podvozek pak dobře filtruje nerovnosti bez toho, aniž by ubral ze své příjemné sportovní tuhosti.
Co zarazilo
Kdyby měl na novém Swiftu Sport někdo přece jen najít věci, které se nepovedly, musel by nejspíš chvilku přemýšlet. Mě osobně například zarazil systém odemykání, kdy jeden stisk na dálkovém ovladači otevře jen dveře u řidiče a až druhým stiskem toho samého tlačítka se odemkne celé auto. Při nastupování více pasažérů nebo nakládání věcí do kufru je to ve výsledku spíše otravné, protože na to musí člověk myslet, jinak se nevyhne tázavým pohledům od zbytku posádky. Stejně bohužel funguje i bezklíčkový přístup, když vezmete za kliku, otevřete si dveře u řidiče, ale zbytek auta zůstane zamčený. Tento způsob odemykání je ale, jak jsem později zjistil, volitelnou možností a auto je možné pořídit i v klasickém nastavení, ve kterém se odemkne celé.
Tak trochu otravný je místy antikolizní systém DSBS (Dual Sensor Brake Support). Ten občas řidiče ostrým akustickým signálem varuje před nebezpečím nárazu i za situace, kdy má vše pod kontrolou – například ve chvíli, když přecházející chodec už opouští vozovku, takže není potřeba brzdit, ale systém ho zachytí a vyleká řidiče pořádně hlasitým poplachem. Na druhou stranu je to znamení, že systém opravdu funguje a je lepší několik planých poplachů než jedna jediná osudová nehoda…
Na Šumavu!
Měli jsme to štěstí, že jsme s novým Swiftem mohli absolvovat i cestu z Prahy na Šumavu a zpět. Což se na první pohled nemusí zdát tak úplně jako skvělý nápad. Ale on je, pokud zvolíte nedálniční variantu. Zejména úsek ze Strakonic přes Vacov do Kašperských hor a pak dále na Srní je řidičským rájem a se „swištěm” jsme si ho maximálně užívali.
Společnost nám přitom dělaly dva o dost silnější vozy – Mercedes-Benz CLA45 AMG a Audi RS6. Na zakroucených okreskách vinoucích se mezi malebnými pošumavskými vesničkami se jich Swift Sport držel velmi statečně. Až na chvíle brutálního zrychlení na krátkých rovinkách Swift na konkurenci s minimálně trojnásobným výkonem nijak neztrácel, naopak v utahujících se zatáčkách a serpentinách jeho krátký rozvor a nízká hmotnost hrály prim. Skoro by se místy zdálo, že tahle žlutá motokára musí mít víc než jen 140 koní.
Závěr
Nový Swift Sport oproti předchozí generaci dospěl. Je sofistikovanější, výkonnější, bezpečnější i pohodlnější. Přesto však neztratil nic ze své hravosti a zábavnosti, což jsou vlastnosti, které má tento model dlouhodobě vetknuté ve svém DNA. Automobilce Suzuki za to patří upřímná pochvala a dík, protože zkazit „swiště” by byla pořádná škoda.
Cena nového Suzuki Swift Sport je 479 900 korun. To sice není úplně málo, ale zase na druhou stranu v ní máte už velmi solidní výbavu. Například výkonnější konkurent Ford Fiesta ST začíná na 525 900 korunách, v pětidveřové variantě dokonce na 540 900 Kč. Při navolení doplňkové výbavy se ale ve výsledku dostanete nejspíš ještě mnohem výše. A u Swiftu už s žádnými příplatky počítat nemusíte.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 373 cm3 |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Výkon | 103 kW (140 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 230 Nm při 2 500 až 3 500 ot./min. |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 045 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,1 sekundy |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Spotřeba | 5,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 37 litrů |
Kola a pneumatiky | 195/45 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 3 890/1 735/1 480 mm |
Rozvor | 2 450 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 265 litrů |