Článek
Suzuki jakožto odborník na spíše menší vozy nyní má modelovou ofenzivu. Po zajímavém modelu Ignis, který jsme si vyzkoušeli před několika týdny, nyní na český trh přichází rovněž další generace Swiftu - třetí novodobá a pátá celkově. Ta sází na osvědčený koncept - pohledný design, bohatou výbavu a solidní techniku. Základem je nyní dvanáctistovka o výkonu 90 koní, která může být kombinována s pětistupňovým manuálem či automatem CVT. Druhým motorem je přeplňovaný litrový tříválec Boosterjet o výkonu 110 koní, který má buďto rovněž pětistupňový manuál, anebo šestistupňový automat.
Oba tyto motory pak můžete mít také jako mikro hybrid SVHS. V tom případě vozu přibude malá baterie s elektromotorem, která zejména snižuje spotřebu, nicméně umí rovněž poslat 50 N.m na přední kola, a to zejména v nízkých otáčkách a při rozjezdu. Auto je tak hbitější, ačkoliv maximální výkon i hodnoty zrychlení zůstávají stejné. Celé ústrojí je pouze o 6 kg těžší, což zní velmi zajímavě.
Nechybí pak ani varianta s pohonem všech kol, která se pojí výhradně k motoru 1.2, což je rozhodně v této třídě zajímavá možnost, přičemž základní cena čtyřkolky začíná již na příznivých 327.900 Kč. Celkově pak Swift startuje částkou 259.900 Kč.
My jsme ale při prvních jízdách zamířili na opačnou stranu nabídky - vyzkoušeli jsme si nový litrový tříválec ve spojení s mikro hybridem a pětistupňovým manuálem, to vše ve vrcholné verzi výbavy Elegance, což je automobil za téměř 400 tisíc Kč.
První, co vás při jízdě zaujme, je lehkost. Auto jako by vůbec nic nevážilo, což se pozitivně projevuje při zatáčení i zrychlování. Není se čemu divit, většina verzí totiž váží o dost méně než tunu, jen čtyřkolky či automaty mají provozní hmotnost pár kilo přes tuto hranici. Výbava premium pak nabízí rovněž vše potřebné, kupříkladu včetně plně diodových světlometů, což v této třídě kvitujeme s povděkem.
Suzuki zdůrazňuje, že tohle auto nemá být králem prostoru, ačkoliv zavazadelník narostl dosti výrazně až na 265 litrů. Je to totiž auto, které má být stylové a zábavné. A to se do značné míry potvrzuje. Kupříkladu mikro hybrid do značné míry želí neduhy litrového tříválce, takže auto zatahuje výrazně již od nízkých otáček. S výkonem 110 koní pak má dostatek síly i pro dálniční rychlosti, přičemž tady nám absence šestého rychlostního stupně až tak nevadila. Reakce jsou slušné, stejně jako odhlučnění jednotky. Ve městě se pak s autem díky hybridu dá jezdit reálně okolo pěti litrů, což je skvělé. Drobnou pikantností je, že ačkoliv červené pole otáčkoměru začíná až okolo 6500 ot., omezovač zasahuje již okolo 5800 otáček za minutu.
Radost nám navíc dělal i podvozek - z dálnice jsme sjeli na rozbitou okresku a zavěšení si s nerovnostmi krásně poradilo. Přitom i v zatáčkách je Swift schopný a poměrně zábavný - nemá problém projet zatáčku rychle, anebo být i trochu rozverný, byť v tom jej brzy krotí stabilizace, která je vypnutá jen naoko. Jízdně však Swift působí tak trochu jako auto ze staré školy, což je v tomto případě pochvala - musíte jej opravdu řídit a bude vás to bavit.
Ve výsledku je to tedy komfortní, úsporné, dobře vybavené a slušně vypadající auto za solidní cenu, musíme však zmínit i drobné neduhy - lehká konstrukce má řadu plusů, ale i nějaké to minus. V tomto případě jde o odhlučnění, kdy zejména hluk od silnice a obtékajícího vzduchu by mohl být potlačen o chlup více. A měkčené materiály v interiéru rovněž nečekejte. Jenže to jsou pouze drobnosti a myslíme si, že i tentokrát bude Swift populárním vozem. Nás nyní hodně zajímá kombinace čtyřkolky, atmosférického motoru a mikro hybridu - to by mohla být skvělá volba pro ty, kteří bydlí v horách.