Článek
Evropské emisní limity se neustále zpřísňují a komplikují přežití zejména japonským automobilkám, pro něž starý kontinent nehraje roli nejdůležitějšího trhu. Z toho důvodu se Japoncům nevyplácí vyvíjet jinde „nepotřebné“ technologie, jen aby úspěšně zlegalizovaly nové modely pro lokalitu, kde si je koupí výrazně méně zákazníků než konkurenční modely od „domácích“ výrobců.
Emisní legislativa v Evropě začíná být náročná na zvládnutí i pro evropské automobilky, ale jednou z nejvíce postižených značek na našem trhu je nepochybně Suzuki, jehož potenciální bestseller Jimny na nějakou dobu skončil kvůli hrozící extrémní emisní pokutě, díky níž by prodejní cena nejnovější generace přesáhla přijatelnou částku a z dostupného off-roadu pro normální lidi by se rázem stalo exkluzivní zboží pro majetnější klientelu.
Jak se to dá vyřešit? Populární Suzuki Jimny se na český trh vrací alespoň jako užitková verze N1, ale tím Suzuki vyřeší jen malou část problému. Aby celá značka přežila na evropském trhu, musí snížit své flotilové emise, a proto se spojila s těmi asi nejlepšími v automobilovém průmyslu – s Toyotou. Ve spolupráci s jednou z nejhodnotnějších automobilek na světě uvádí na trh dvojici nových hybridních modelů, jimiž výrazně sníží emisní průměr modelové řady a také ušetří spoustu peněz na vývoji.
Větší SUV Suzuki Across přímo vychází z úspěšné Toyoty RAV4, zatímco menší Suzuki Swace je sourozencem Toyoty Corolla Touring Sports. Kombík v portfoliu Suzuki chyběl docela dlouho a nyní jej zákazníci mohou mít díky chytré spolupráci obou japonských automobilek. Zajímavostí pak je skutečnost, že přestože se Suzuki Swace vyrábí v britské továrně s výchozí Corollou, VIN vozů odkazuje na Maďarsko, kde Suzuki vyrábí vlastní modely.
Buďme upřímní, odlišností mezi Suzuki Swace a Toyotou Corolla Touring Sports je jen potřebné minimum pro vzájemné odlišení obou modelů na trhu, jenže nově vzniklý sourozenec výchozího modelu nabízí jistou výhodu, o níž si povíme později. Zvenku i zevnitř se oba kombíky liší pouze v detailech, ale Swace vsází na sportovnější design s agresivnějším předkem. Porovnejte si oba vozy vedle sebe a všimněte si, jak se na designu odráží přesunutí znaku a přidání postranních otvorů v nárazníku.
Toyota je automobilkou, jejíž auta vylepšíte jen složitě a Suzuki se o to ani nijak nesnažilo. Suzuki pouze zjednodušilo nabídku výbav a z pěti stupňů Corolly Touring Sports udělalo dva – Premium a Elegance. Už základní výbava Premium zahrnuje sedm airbagů, dvouzónovou klimatizaci, infotainment s 8palcovou obrazovkou, zadní parkovací kameru, aktivní asistent pro jízdu v pruzích nebo adaptivní tempomat.
Bohatou základní výbavu rozšiřuje výbavový stupeň Elegance, díky němuž náročnější zákazníci získají navíc sledování mrtvého úhlu, parkovací senzory, automatický parkovací asistent, bezklíčové odemykání, bezdrátové nabíjení chytrých telefonů nebo bi-LED světlomety. To všechno je k mání za příplatek 92 500 Kč oproti základnímu stupni Premium. V obou verzích pak je Swace normálním kombíkem pro normální lidi – je prostorný, praktický s povedenou ergonomií a má velký zavazadelník o základním objemu 596 litrů.
I technicky se Suzuki Swace shoduje s výchozí Corollou a prodává se výhradně s její slabší elektrifikovanou motorizací – s hybridním hnacím ústrojím kombinujícím atmosférickou osmnáctistovku 2ZR-FXE o 98 koních (72 kW) a 142 Nm s elektromotorem o 72 koních (53 kW) a 163 Nm a akumulátorem o kapacitě 3,6 Ah, přičemž nejdůležitějším parametrem je kombinovaný systémový výkon 122 koní (90 kW). Vypadá to jako málo, ale věřte, že to na normální jezdění stačí.
Suzuki Swace není rychlé auto, ale je to to nejdůležitější, co potřebujete u dobrého rodinného auta? Toyota má skvěle naladěné hybridy a její oblíbený kombík s tváří Suzuki doslova exceluje při normální jízdě v městských ulicích. Nezáleží na tom, jestli zrovna jede pouze na elektromotor nebo spojí oba pohony, protože to nevnímáte. Rozjíždí se čistě na elektřinu a připojování/odpojování motoru funguje intuitivně a plynule – poznáte to jen podle zvuku a otáčkoměru.
Velkým pozitivem pro život jsou také relativně nízké provozní náklady, protože běžně si Swace řekne i o méně než 5 l/100 km v kombinovaném režimu spotřeby. Jak můžete vidět na přiložených fotkách, během týdenního testování jsem s ním jezdil po Praze a okolí s průměrnou spotřebou 4,8 l/100 km. Na dálnicích pak spotřeba vzroste i o litr, ale větší nepříjemností je hlučnost. Vyšší rychlosti znamenají více otáček motoru.
Na rychlou jízdu tohle auto prostě není a planetová automatická převodovka s pomocným elektromotorem e-CVT ráda vytáčí motor i při razantnějším zrychlování, kdy pak pocitově vytváří více hluku než dynamiky. Swace je šikovným autem zejména pro klidnější řidiče, upřednostňující ekonomickou a plynulou jízdu před závoděním a nutností být všude první. Kultivovanost a komfort jsou tím nejdůležitějším.
Nenechte se však zmást tělem rodinného kombíku. Japonské automobilky dlouhodobě ukazují, že podvozkům rozumí a Swace (a Corolla) není výjimkou. S přesným řízením projíždí zatáčkami snadno a s poddajným podvozkem si poradí s většinou nerovností, které nevypadají jako brána do pekla. Takové už neutlumí žádný podvozek, a že takových na našich silnicích najdete. Skvělému jízdnímu komfortu napomáhají i „normální“ 16palcová kola s pořádnými pneumatikami 205/55.
Suzuki Swace je docela normální rodinný kombík pro normální řidiče. Ve srovnání s konkurencí nemusí nabízet tolik moderních funkcí nebo neumí zaujmout prémiově vypadajícím interiérem, protože jej prostě nemá, ale to, co umí, umí dobře. To nejlepší jsem si pak schoval na konec – Suzuki Swace je levnější než výchozí Toyota Corolla Touring Sports.
Prodejní cena Suzuki Swace v základní výbavě Premium (testované auto) je 615 400 Kč a verze s vyšší výbavou Elegance stojí 707 900 Kč. A kolik stojí Toyota Corolla Touring Sports? I když se základní motorizací 1.2 Turbo stojí od 572 900 Kč, za srovnatelnou motorizaci 1.8 Hybrid zaplatíte od 642 900 Kč (standardní cena je 687 900 Kč, Toyota nyní nabízí akční zvýhodnění 45 000 Kč).
S jakou značkou si tenhle rodinný kombík vyberete, tedy záleží jen na vás. Suzuki však neuvedlo Swace i s nejsilnější motorizací 2.0 Hybrid o 184 koních, která v ceníku Toyoty začíná od 782 900 Kč. S tou by totiž výrazně vzrostla nejen cena, ale také emise – 102 vs. 112 g/km. V závěru jen mohu říci, že přestože Suzuki Swace vzniklo z nutnosti, díky povedenému výchozímu základu je skvělým obyčejným autem.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 798 cm3 |
Výkon | 72 kW (98 k) při 5 200 ot./min. |
Točivý moment | 142 Nm při 3 600 ot./min. |
Elektromotor | 53 kW (72 k) |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 92 kW (122 k) |
Převodovka | automatická s plynule měnitelným převodem |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 400 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 11,1 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 43 l |
Kola a pneumatiky | 205/55 R16 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 655/1 790/1 460 mm |
Rozvor | 2 700 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 596 l |