Hlavní obsah

Suzuki S-Cross - docela obyčejné auto za dobré peníze

Foto: Jakub Deml

Suzuki S-Cross

Suzuki S-Cross je vlastně úplně obyčejné auto. S tříválcovým motorem, s jednoduchým ovládáním a bez zbytečných pozlátek by si člověk mohl snadno pomyslet, že to bude varianta na „šedivou myšku“, ale pravda je úplně jiná. S-Cross totiž člověku připomíná, jaké to je auto opravdu řídit. A za cenu 450 tisíc v ní dostanete slušně vybavený vůz bez větších nedostatků.

Článek
Foto: Jakub Deml

Design je ryze individuální záležitostí – jak se S-Cross líbí vám?

Nabyli jste pocit, že všechno důležité už víte z perexu? A jenom nesouhlasně vrtíte hlavou, jak mohu zrovna já o tříválci napsat, že je to docela fajn motor? V tom případě, prosím, zadržte! Kouzlo Suzuki S-Cross tkví ve dvou zásadních věcech. První je jeho pořizovací cena. Druhou je pak fakt, že S-Cross váží 1 165 kg.

Tak tedy dobře a sem s tím, co je zač?

S-Cross se objevil teprve v roce 2006, tehdy ještě jako Suzuki SX4. Možná si na něj i vzpomínáte. Malý sedan, který si od Suzuki půjčil taky Fiat, se po sedmi letech na trhu transformoval v malý crossover (nebo snad SUV?) jménem SX4 S-Cross, jenž si získal oblibu díky své robustnosti, možnosti vyššího posezu a příznivé ceně. Prodával se souběžně s SX-4, ale trh si jasně řekl, který model je mu bližší, a tak už je teď S-Cross. Dnes tu máme verzi po faceliftu, která je větší, ale zachovává si proporce i styl.

Má jiný čumák, to vidím, ale co ta velikost?

Je o patnáct centimetrů delší a rozvor je větší o deset „čísel“. Pak se člověk nediví, že kufr má o 150 litrů víc, i když na první pohled působí mělce. Konkrétně má 430 litrů, a když sklopíte zadní sedačky, pak nabídne 875 litrů. Stačí to. Líbí se mi háček na věci, kapsy po stranách i zásuvka na 12V. Prostoru je víc i na zadních sedadlech – mám 185 cm, ale v pohodě se vejdu a výhodou jsou taky dveře, které se dají otevírat hodně doširoka. Tohle je praktické auto pro prakticky přemýšlející lidi.

Není ten interiér trochu moc plastový?

Je. No a co? Když jsou ty plasty kvalitní, jako že jsou, nemám s tím problém. A spíš mě těší přední sedačky s dlouhými sedáky (i když chybí výraznější boční vedení) a velká tlačítka, která slouží pro jednoduché ovládání základních funkcí auta. Sedíte výš, volant má široké možnosti nastavení a díky bohatému prosklení je z auta dobře vidět. Prostě samé plusy. Tedy skoro. Nevím, kdo to tak nechal, ale S-Cross má pořád ovládání palubního počítače titěrnou tyčkou na přístrojovém štítu, takže musíte prostrčit ruku skrz volant. To už se přece takhle dávno nedělá!

Foto: Jakub Deml

Nebýt ovládání palubního počítače pofidérní tyčkou v přístrojovém štítu, ergonomie přístrojové desky je naprosto v pořádku

Už to bylo nakousnuté, tak ať z toho neutečete… Co výbava?

Testovali jsme litrovou verzi s pohonem předních kol, kterou pořídíte za 414 900 Kč. Jenže o stupeň lepší výbava Comfort je dražší jen o sedmadvacet tisíc a najdete v ní takové věci jako LED přední světla, dvouzónovou klimatizaci, lepší muziku, zadní parkovací kameru, dvoupolohová zadní opěradla, elektricky seřiditelná zrcátka a další blbůstky, které vám budou dělat radost. Domnívám se, že devadesát procent českých majitelů SUV nepotřebuje pohon všech kol, neboť jsou to jen kila, možný problém a spotřeba navíc. Takže S-Cross doporučuji klidně jako předokolku, ale lepší výbavu určitě užijete. A vícenáklady se vám vrátí při následném prodeji auta.

Stačí vůbec ten základní litrový tříválec? Čtyřválec je přece dražší jen o 33 tisíc

Tohle je těžká otázka! Začnu obšírněji… Osobně jsem tříválce moc rád neměl, ale když jsem si je vyzkoušel ve Focusu, Fabii a S-Crossu, nemohu vyloučit, že jsem tak trochu otupil. A možná je za přehodnocením názoru vývoj, který prostě významně pokročil, protože tohle už jsou docela jiné tříválce než ty úplně první, věřte mi. Tenhle litr má výkon 112 koní v 5 500 otáčkách a 170 Nm. Nahrazuje předchozí atmosférickou šestnáctistovku, a když jsem s autem jezdil sám, přišel mi jako naprosto dostačující. Ve městě jsem sice věděl, že jeden válec chybí, ale když jsem jel po dálnici v koloně těch dnes už tradičních 115 až 120 km/h, bylo to úplně v pohodě. Pokud jsem motor vytáčel, jeho zvuk a projev celkově zhrubl, ale to bylo asi tak všechno. A když jsem opravdu jen kvůli testování naložil do auta další tři dospělé, měl jsem jasno v tom, že pro dvojici je litrový motor dostačující, ale pokud by S-Cross měl být jediným autem v rodině, pak určitě preferuji čtyřválec. Papírově o tolik víc nežere, v reálu to bude nejspíš nastejno, a když budete základní jednotku víc zatěžovat, mohlo by to trápit nejen motor, ale i vás.

Kolik tedy žere?

V průměru jsem se pohyboval pod sedmi litry. Ale pokud jsem šetřil, a na okreskách jsem se o to opravdu snažil, dostal jsem se dokonce na 5,5 l/100 km.

A fakt stačí jen dvoukolka?

Za mě ano, ale to říkám všem u všech pseudoSUV. Vždyť kolikrát jedete v zimě po sněhu? Zbytek času s sebou vozíte další dvě poloosy, kardan a další těžké součástky, což má vliv na váhu, spotřebu i celkové opotřebení. V případě S-Crossu navíc není jediný důvod vrhat se střemhlav do zatáček, protože podvozek se soustředí víc na to, aby pohltil nerovnosti, než aby se snažil autu propůjčit sportovní vlastnosti.

Co ty, jdeš do něj a koupíš si ho?

Já ne, nejsem správná cílovka. Ale například pro moji mámu by byl perfektní – dobře ovladatelný, s vyšším nastupováním, relativně prostorný a v porovnání s konkurencí za velmi dobrou cenu. A jí by nejspíš stačil i ten litr. Vlastně si myslím, že tohle je ideální auto přesně pro starší lidi.

Technické údaje
Motorbenzínový tříválec 
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem998 cm3
Výkon82 kW/5 500 ot./min.
Točivý moment170 Nm v 2 000-3 500 ot./min.
Převodovkapětistupňová manuální
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 165 kg
Akcelerace 0-100 km/h11 s
Maximální rychlost180 km/h
Spotřeba (kombinace)5,0/100 km
Kola a pneumatiky215/55 R17
Rozvor2 600 mm
Rozměry (délka/šířka/výška)4 300/1 785/1 580 mm
Související témata:
Načítám