Článek
Subaru je specifická značka. S výjimkou sporťáku BRZ vyrábí pouze auta s pohonem všech kol a její fanoušci by za ni dýchali. Druhou stránkou věci je pak fakt, že ve srovnání se značkami jako Volkswagen, Ford nebo Audi u nás prodává značně méně automobilů než konkurence. A to je možná škoda.
Subaru má totiž srdce. Jejich auta se nezapomínají tak snadno, jako se vám to stane s celou řadou zaměnitelných vozů konkurence. Ať se vám na vozech Subaru něco líbí, nebo naopak vás na nich něco štve, vzbuzují emoce. Tak to zkrátka je. A nejinak je tomu i u námi testovaného Outbacku. K dispozici jsme dostali verzi 2.5i-S ES Sport Lineartronic a na nevýraznost a šeď jsme si rozhodně nestěžovali.
Současný Outback je v porovnání se zástupci některých jeho starších generací hezké auto. Na pohled už nevypadá jako kombinace devadesátkového sedanu a levného modelu asijské výroby, ale je to zajímavě a vyspěle působící vůz, který dává zároveň jasně najevo, do jaké rodiny patří. Už na první pohled působí robustně a bezpečně, povedené přední světlomety mu navíc přidávají na dravosti. Je tak akorát vysoký a příplatková tmavě modrá perleť na karoserii mu také sluší.
Kromě toho, že Outback dobře vypadá, má ještě další obrovskou výhodu. Tou je uspořádání interiéru – z auta je skvělý výhled do všech stran, vnitřek vozu je prostorný a vzdušný a vše je přehledně na svém místě. Řidič nemusí nic dlouze hledat, o všem má dobrý přehled a díky tomu se v Outbacku cítí hned dobře. Svůj podíl na tom jistě mají také použité materiály, které vypadají už na první pohled velmi kvalitně.
Stěžovat si nemohou ani cestující na zadních sedadlech, kde je stejně jako vpředu dostatek místa, a to jak na nohy, tak i v oblasti hlavy. Naopak infotainment by mohl být rychlejší. Příjemné jsou pak detaily v podobě vyhřívaného volantu, vyhřívaných zadních sedadel nebo audia značky Harman a Kardon. To vše dělá z interiéru příjemné místo k přečkání i delších cest. A když jsme u těch dlouhých cest, do Outbacku se toho i poměrně dost vejde – objem zavazadlového prostoru je slušných 512 litrů, po sklopení zadních sedadel dokonce 1 848 litrů.
Jízda v Outbacku je pohodlná, auto je dobře odhlučněné a podvozek velmi dobře tlumí i větší nerovnosti. Marně přemýšlím, v jakém jiném autě, v němž jsem poslední dobou jel, jsem se cítil tak komfortně při přejíždění příčných zpomalovacích prahů. Tam, kde jindy zadržuji dech, přivírám oči a modlím se za zdraví tlumičů, cítím v Outbacku jen lehké zhoupnutí. Při jízdě v zatáčkách se ale Outback nijak přehnaně nenaklání. Dobrá práce!
Většina modelů značky Subaru je navíc velmi schopná i v terénu. A Outback patří mezi ně. Jasně, není to žádný off-road, ale vyšší světlá výška (200 mm) a pohon všech kol mu pomáhají v prostupnosti mimo zpevněné komunikace a s lehčím terénem si tak poradí velmi dobře.
Auto se na silnici chová velmi vyváženě, je dobře čitelné a dalo by se říct, že je radost ho řídit. Neoslní sice obrovským výkonem, není to žádný sprinter, ale to od něho asi jeho majitel ani očekávat nebude. Při klidnější jízdě řadí bezestupňová převodovka Lineartronic skvěle, auto je tiché a kultivované a o řazení řidič takřka neví. Jistý problém nastane při sportovnější jízdě, kde už Outback není ve své kůži, převodovka nestíhá a vystřelit dynamicky Outbacka ze zatáčky je takřka nadlidský úkol. Jsou tu sice pádla pod volantem, ale i při jejich používání zůstává převodovka spíše plynulá a komfortní, ovšem efekt dynamického přeřazení tak trochu chybí.
Skvěle naopak fungují aktivní natáčecí světlomety, které jízdu po klikatých okreskách za tmy neskutečně zpříjemňují. A pochvalu zaslouží i bezpečnostní systém EyeSight – jak sami v Subaru říkají, řidičovy druhé oči. Ty hlídají vše, co se kolem vozu děje, zároveň ale nezasahují příliš brzy do řízení, jak je to obvyklé u některých jiných systémů konkurenčních automobilek.
Jak jsem už předeslal, ježdění s Outbackem je příjemné a snadno zapamatovatelné. I když má nějaké mouchy, jako celek funguje velmi dobře a oželíte-li nesportovní charakter pohonného ústrojí, v rámci praktických rodinných aut přestavuje ideální volbu. Během testu jsme střídali jízdu po městě, dálniční přesuny, hravé okresky i trochu toho terénu. Spotřebu jsme pod deset litrů na sto kilometrů nedostali, přičemž ale neříkáme, že to není možné. Možná trochu škoda, že Subaru v současné chvíli nabízí Outbacka výhradně s benzínovým motorem, diesel mu totiž podle mě sedí o trochu víc a v Česku se u těchto typů aut také lépe prodává.
Námi testovaná vrcholná verze 2.5i-S Sport ES Lineartronic vychází i s příplatky na 1 094 500 korun, variantu 2.5i Active ES Lineartronic pořídíte od 950 000 korun.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | čtyřválcový benzínový motor typu Boxer, 4 ventily na válec |
Plnění | atmosferické |
Zdvihový objem | 2 498 cm3 |
Výkon | 129 kW (175 koní) při 5800 ot./min. |
Točivý moment | 235 Nm při 4000 ot./min. |
Převodovka | bezestupňová automatická Lineartronic |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 623 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 10,2 sekundy |
Maximální rychlost | 198 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 10,5 litru na 100 km |
Kola a pneumatiky | 225/60 R18 |
Objem palivové nádrže | 60 litrů |
Rozvor | 2 745 mm |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 820/1 840/1 605 mm |