Článek
Proč to Subaru neudělalo už dávno?! Vždyť BMW už v dřevních dobách trojkové řady generace E46 (čili na přelomu tisíciletí) pochopilo, že ty nejostřejší verze nejsou jen pro potěšení fanoušků, ale že mohou trochu toho pozlátka nasypat i na své obyčejnější sourozence s podřadnými motorizacemi – tak vznikl M paket, který všichni prémioví výrobci (a řada dalších značek) rychle a úspěšně okopírovali. Většina lidí totiž nepotřebuje prohánět stovky koní na okruhu, všechna sportovnost jim stačí jen „na oko“ (něco jako fotbal v televizi místo běhání po venku za balónem).
Pro Subaru to byla fantastická příležitost – vždyť její drsný STi speciál znali všichni z rallye –, kterou se však rozhodli využít až s velkým zpožděním. První vlaštovkou byl STi paket pro zadokolkový BRZ (který přinesl všechno ostatní, kromě vytoužené větší porce výkonu), nyní přichází STi paket pro oblíbený Levorg. Obsahuje upravený přední nárazník, vytažené prahy, 18palcová kola, spojler zadního nárazníku a křídlo na střeše – a Levorg s ním vypadá vážně skvěle! Jen tu nálepku Nürburgringu na víku kufru si už musíte zasloužit sami…
V kabině pak najdete koberečky STi, hlavici řadicí páky STi a startovací tlačítko STi (nevadily by nám ani volant a sedadla z STi, ale zachování pohodlí a použitelnosti bylo pro Subaru prioritnější než styl), což je příjemné ozvláštnění jinak trochu fádní kabiny. Na druhou stranu tu najdete dost prostoru a perfektní ergonomii, jak je u Subaru zvykem.
Posledním dílkem skládačky STi paketu jsou změny na podvozku – svého Levorga si můžete vylepšit přední rozpěrou, výztuhami podvozku a vylepšenými příčnými rameny. Díky všem těmto sportovním prvkům vám Levorg dává při rychlé jízdě víc kontroly a jistoty (bez ztráty pohodlí), s autem se snáz propojíte a dostanete od něj víc zpětné vazby. Do zatáček ho tak můžete posílat ještě přesněji a odvážněji než dřív.
A to je moc dobře, protože STi paket zase neobsahuje žádné zvýšení výkonu – máte původních 170 koní z přeplňované čtyřválcové šestnáctistovky a nic víc. Ty stačí na svižný cval, a právě tohle tempo vyhovuje i CVT převodovce, která pod plynem přejde do řazení virtuálních rychlostí, což působí daleko přirozeněji než neustálé drcení motoru ve vysokých otáčkách. Pokud budete toužit po ostřejším tempu, budete to muset dohánět nasazením za volantem a odvahou zbytečně nebrzdit do zatáček, a pro to je Levorg zpevněný STi paketem naprosto ideální.
Jen rodina to házení ze strany na stranu nejspíš tolik neocení. Když vás zbytek posádky donutí zpomalit, vynikne důležitější část charakteru Levorgu – je to hrozně příjemné a řidičsky nenáročné rodinné auto. Podvozek je poddajný, motor v běžném režimu tichý, o převodovce ani nevíte (žádné pocukávání při přeřazení, jen jednolitý zátah jako při startu dopravního letadla), infotainment je intuitivní (i když nijak zvlášť sofistikovaný), kabina praktická, a dokonce má polohovatelná opěradla zadních sedadel a za nimi kufr solidního objemu (522 litrů, resp. 1 446 l se složenými sedačkami)
Letošní novinkou Levorgu je kromě Bi-LED světel také vylepšená bezpečnostní výbava. Standardně dodávaný EyeSight už určitě znáte – systém založený na kamerové bázi zajišťuje funkci adaptivního tempomatu (dokáže dokonce rozpoznávat brzdová světla aut vpředu a reagovat na ně), sledování jízdy v pruhu a nouzového brzdění (až do rychlosti 50 km/h) s rozpoznáváním chodců – dokonce vás taktně upozorní, když se auto před vámi na křižovatce nebo v zácpě rozjede a vy zrovna nedáváte pozor.
Tradiční parkovací kameru (v základní výbavě) nově doplňuje kamera zobrazující dění před vozem, což využijete kromě parkování i při nepřehledném vyjíždění z vedlejší ulice. Horkou novinkou jedoucí na vlně nového trendu je zpětná kamera, jejíž obraz si můžete „naladit“ ve zpětném zrcátku, které je zároveň displejem – to když vám ve výhledu vzad překážejí hlavy pasažérů nebo náklad. Extrémně praktické!
Z Levorgu to pomáhá udělat neprůstřelně komplexní balíček, jenž si poradí s každou situací, kterou na vás život hodí. Líné dojíždění? V pohodě. Zábavné zatáčky? S chutí! Prostor? Má ho dostatek. Sníh a déšť? Se čtyřkolkou bez problému. Bezpečnost? Na špičkové úrovni, nebojte. Levorg je životní jistota a ať jedete rychle nebo pomalu, řídit ho je vážně radost.
Subaru Levorg je k dispozici jen s jedním motorem (1,6 turbo) a jedinou převodovkou (CVT), takže vedle barvy laku vybíráte jen úroveň výbavy – slušný základ je za 725 tisíc, dostačující střed je za 830 tisíc a našlapaná špička za 920 tisíc. STi paket si pořizujete po jednotlivých dílech v rámci příslušenství a je bolestivě drahý – komplet i s koly vyjde na 215 tisíc. A upřímně, přestože vypadá a funguje krásně, Levorg je povedený i bez něj. Jestli o něj stojíte, pospěšte k dealerovi – už brzy dorazí nová verze s dvoulitrovou atmosférou a to bude už trochu jiné auto.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | čtyřválec, boxer, turbo, uložený vpředu podél |
Zdvihový objem | 1 600 cm3 |
Výkon | 125 kW (170 k) při 4 800 - 5 600 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 1 800 - 4 800 ot./min. |
Převodovka | automatická s plynule měnitelným převodem a 7 virtuálními rychlostními stupni |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 665 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,9 s |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 60 l |
Kola a pneumatiky | 225/45 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 690/1 780/1 490 mm |
Rozvor | 2 650 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 522 l |