Hlavní obsah

Subaru Leone 1800 GL 4WD – Předvoj Imprezy

Foto: Archiv Garáž.cz

Když se řekne Subaru, tak vám prostě automaticky naskočí v mysli Impreza či Legacy. Jenže o to lákavější je přijmout pozvánku na vyzkoušení nějakého staršího modelu.

Článek

A tak jsem využil seznámení se Štěpánem k poznání druhé generace sedanu Leone. To je vlastně v té následující, třetí generaci, přímým předchůdcem oblíbené Imprezy. Druhé Leone se začalo vyrábět v roce 1979 a v karosářských verzích čtyřdveřový sedan, pětidveřové kombi, dvoudveřové kupé a třídveřový hatchback vydrželo ve výrobě pět let. Pickup BRAT se pak vyráběl dokonce až do roku 1989.

Navzdory tomu, že Subaru si tradičně představujeme jako čtyřkolku, nebyl problém tohle Leone potkat jako předokolky. Z motorů byla na výběr šestnáctistovka nebo atmosférická či přeplňovaná osmnáctistovka. A k ní mohl být připojen třístupňový automat nebo čtyř či pětistupňový manuál. V roce 1981 se dokonce jednalo o první japonskou čtyřkolku s automatem. Pohon všech kol tak byl dostupný jediným tlačítkem namísto zdlouhavého řazení pákou, což pro některé zákazníky bylo jistě pohodlnější. Ve špičkově vybavené verzi GTS jste dostali první Subaru s klimatizací, elektrickými okny a posilovačem řízení. Přesto už v roce 1985 byla výroba sedanu a kombi ukončena, na pásech je totiž vystřídala třetí generace.

Foto: Archiv Garáž.cz

Konkrétní kus vypadá trochu netradičně. Možná je to tou zlatou barvou, která se v našich končinách na starších autech moc nevyskytovala, možná tím rámem vpředu, který mohl být jako doplněk. Podobné drsňácké věci na nízké osobáky tu taky moc nemontujeme. Trochu netradičně působí jakoby nakoplý zadek auta, i když možná je to dané na dnešní poměry malými třináctipalcovými koly. Dnes už se však vytratily i jiné báječné věci z dob minulých, jako například mikroplyšové sedačky, které jsou úžasně měkké a pohodlné. Posaz v autě není zrovna sportovní, ale dýchá na vás retro. Před sebou máte volant s tenkým věncem a za ním velké budíky. Navíc je v autě spousta drobných zvláštností, například zrcátko v kastlíku.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jelikož hmotnost auta nepřesahuje tunu, je velmi zábavné. A tím velmi myslím tak, že jeho řízení si užijete mnohem víc, než kdejakou dnešní nákupní tašku. Auto působí lehce a hbitě navzdory váze pohonu všech kol. Díky němu si ale můžete v zatáčkách dovolit podstatně více, než s leckterým soudobým autem. Osmnáctistovka má ochotu se vytáčet a za to vás odmění skvělou agilitou. Navíc je skladná a lehká, taky byla hojně využívána jako motor v ultralightech. Řazení je poněkud tužší, ale nic, na co by se nedalo po pár kilometrech zvyknout. Spíš je trochu škoda, že je tu jen čtyřrychlostní převodovka, ale to víte, patří to k době vzniku. Celé auto je ovšem krásně předvídatelné a nezáludné, takže jezdit s ním je učiněná radost.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pokud by vás zajímalo, co Leone 4WD a terén, tak pokud se vejdete do limitu světlé výšky a převisů, asi na problém nenarazíte. Alespoň s tímto konkrétním kusem, který má redukční převodovku z kombíkové 4WD. Jinak je to ale hodně poctivé auto, které jen tak něco nerozhází, natož lehčí terén v pískovně nebo polní cesta. A působí také jednoduše, takže se na něm velmi pravděpodobně nic zásadního neporouchá. Ostatně je to japonské auto a ta jsou spolehlivostí vyhlášená.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jako potencionální youngtimer bych vám Leone opravdu doporučil. Je jiné - zvláštní a neokoukané, ale přitom se s ním dá báječně existovat při každodenním provozu a navíc je jeho řízení i celkem zábavné. Hlavní kritéria na youngtimer tedy splňuje, jenže každé staré auto má nějaký háček. Ani Leone není výjimkou, tady je problém s dostupností náhradních dílů i celých aut. Hlavně plechařina a okna už jsou prakticky nesehnatelný artikl.

Foto: Mikka

'Tři generace inženýrského umu

Subaru Leone vydrželo ve vrobě poměrnědlouho, konkrtně od roku 1971 do roku 1994.Navc se v roce 1972objevil kombks pohonem všech kol, což byla prvn čtyřkolka v historii značky, kter jednes prvě svm pohonem všech kol proslul. Leone bylo taktž prvnm modelem prodvanm po celm světě. Přesto bv opomjeno a důvod je prost -jeho nstupcem je ikonick Impreza, kter na sebe i dkyšampiontu WRC strhla veškerou pozornost.

Načítám