Článek
Druhá generace modelu Leone vydržela na trhu pět let až do roku 1984, verze BRAT pak do roku 1989. Vtipné je, že, se mi líbí auto, které to zabalilo právě v roce, kdy jsem se narodil. Asi se mi ale nelíbí všechny verze tohoto auta, i když každá má něco do sebe. Ovšem nad všemi vyčnívá třídveřový hatchback Tourismo, se kterým mě seznámil Štěpán. Doma ho má už pět let a stále jej baví. Hatchback se totiž vyráběl dokonce déle než sedan a kombi, přežil ho pouze pickup BRAT.
Vlastně je to na dnešní poměry hodně výjimečné Subaru. Má totiž pohon jen předních kol a pod kapotou atmosférickou šestnáctistovku boxer. Je zvláštní, že tohle auto zaujme i fanouška značky, kterou jinak proslavily přeplňované čtyřkolky. Možná právě proto je tenhle prcek (délka pod 4 metry, hmotnost 930 kg) o tolik zajímavější. A velmi pravděpodobně zmate většinu lidí, protože značku Subaru si u něj správně tipne málokterý laik. Leone sice má velký znak, který trůní mezi dvěma kulatými světlomety, ale jinak tenhle hatchback nevykazuje příliš mnoho typických znaků pro japonskou automobilku. I když… dokážete vlastně jmenovat nějaký typický designový znak pro stará Subaru? Jeho neznámost tak bude spíše pramenit z mizivého počtu těchto aut na evropských silnicích. Je to ale škoda, protože Leone SRX Tourismo je velice pohledné. Má pěkné vyvážené proporce a boky zdobí příplatkové oranžové pruhy. A navíc ta dlouhá anténa, ta je fantastická.
Třídveřový hatchback s atmosférickou benzínovou šestnáctistovkou a předním pohonem, to zní na začátek slibně. Ostatně jedno z mých vlastních aut se dá definovat stejně. Jenže moje auto pak v několika věcech ztrácí dech. Například si nemohu vyklopit zadní boční okna a větrat jimi a navíc má přední okna nejsou bezrámová. A to mě hodně mrzí, protože je to neskonale elegantní věc. A také nemám tyhle úžasné sedačky. Nejenže jsou perfektně pohodlné (to je u Subaru skoro tradice), ale navíc mají naprosto senzační kostkovaný potah. No, moc krásnějších barevných kombinací jsem neviděl. Zato už jsem viděl i větší kufry, ten v SRX je dost mělký. Ale kufr rozhodně nebývá tím kritériem, které vás při výběru youngtimeru zajímá.
Jak už víme, pod kapotou se ukrývá „pouhá“ šestnáctistovka. Díky tomu v motorovém prostoru zbylo dost místa například pro rezervu. Svým způsobem to má logiku, nemusíte při defektu vyhazovat obsah celého kufru ven, abyste se dostali pod podlahu pro náhradní kolo. Motor má netradičně lepené těsnění motoru. Zvláštní je i například rozteč šroubů kol, protože disky 4x140 opravdu neseženete na každém rohu. Tady jsou použitá kola z Peugeotu 505 GTi a vypadají velice dobře. Navíc jsou lakována zlatou barvou, která k Subaru prostě tak nějak patří.
Řízení hatchbacku je trochu podobné sedanu Leone 1800, který jsem vám představil dříve. Díky pohonu jen jedné nápravy a lehčí konstrukci se ale tento kousek řídí dokonce snadněji. A ještě v jedné věci menší motor vyniká – má hezčí, takový jadrnější zvuk. S rostoucími otáčkami krásně drnčí a rezonuje v ušních bubíncích. Skoro jakoby vás prosil „víc, víc, přidej ještě trochu, ať ti ukážu všechny koně, které v sobě mám!“. A já věru nemám důvod, proč mu jeho přání odepírat. Takže přidávám a točím motor až k červenému poli a vychutnávám si přesné řazení japonského pětikvaltu. Tohle je jiná radost, než v sedanu, který jsme testovali dříve, má mnohem komunikativnější řízení s lepší odezvou. Hatchback nabízí mnohem zajímavější svezení, má totiž o něco sportovnější charakter, takže si jízdu v něm mnohem víc vychutnáváte.
Jistě, Subaru je značkou, která je mezi nadšenci oblíbená. Ale nebuďte barbaři a nemyslete si, že automobilka Fuji Heavy Industries stojí a padá s Imprezou a ostrými WRX STI. Je to přece značka se souhvězdím Plejád ve znaku, takže má v rodokmenu plejádu aut, která za to stojí a která jsou řidičsky výborná. A staré Leone SRX Tourismo je právě jedním z nich.
Foto: Mikka