Článek
Moderní sportovní modely Subaru STI už sice nenesou přídomek Impreza, jejich pokrevní propojení je však nesporné a sahá až do první poloviny devadesátých let. Také se vám zdá, že „devadesátky“ byly posledním obdobím, kdy byl svět ještě v pořádku? V hudbě záleželo hlavně na kvalitě a auta se stavěla tak, aby vydržela co nejdéle.
Vlastně se celá řada aut z devadesátých let poslední dobou těší velké oblibě, zejména pokud se bavíme o těch japonských. Jednou z ikon nejen japonských sporťáků nebo rally speciálů, ale rovněž i sportovních aut té doby obecně bylo právě Subaru Impreza. Tento konkrétní kousek má navíc velmi zajímavou historii – jednak položilo jakýsi pomyslný základní kámen úspěchů dalších Subaru ve světě rally, zároveň se s ním „svezla“ i velmi zvučná jména: McRae, Burns nebo Vatanen.
Vůz s číslem šasi 93 004 v roce 1993 posbíral vůbec první body pro tovární tým Subaru. Konkrétně se tak stalo na slavné „Rally tisíce jezer“, tedy ve Finsku, kdy za volantem seděl právě starý mazák a mistr světa z roku 1981, Ari Vatanen – v podniku spolu tehdy obsadili druhé místo.
Také proto se cena tohoto kusu historie odhaduje mezi 450 a 650 tisíci eur (11,4 až 16,5 milionu Kč). Legendární Fin potom nebyl jediný, kdo usedl do jeho karbonové skořepiny – ještě připomeňme britské legendy Richarda Burnse a Colina McRae. A připomeňme, že model Impreza ukázal, jak má takový závodní stroj vypadat – v letech 1995, 1996 a 1997 vyhrál šampionát WRC.
McRae si s tímto konkrétním kusem zajezdil v roce 1994 na portugalském rally se spolujezdcem Derekem Ringerem, byli však nuceni odstoupit pro poruchu sloupku řízení. Burns se s vozem potom svezl v Indonésii a na Novém Zélandu s parťákem Robertem Reidem, také však byli nuceni na obou podnicích odstoupit.
Pravda, šasi 93 004 možná není nejúspěšnějším kusem, rozhodně však patří k nejvýznamnějším. Později, po ukončení aktivní služby, se mu dokonce podařilo nasbírat vítězství v australském šampionátu rally, a to v letech 1996 a 1998. Úžasné na tom všem je, že auto má i přes surové zacházení na rychlostních zkouškách stále svoji původní karoserii, včetně veškerého vybavení. Přejímkou rally Skupiny A by tedy i dnes prošlo bez ztráty kytičky.
Jasně, za 11 až 16 milionů už se dá pořídit opravdu hodně slušný barák. Nebo i dva, tři byty. Ale pokud jste náhodou vyhráli ve Sportce a už dlouho jste neudělali nějakou krásnou pitomost, tohle by mohla být ta pravá příležitost.