Článek
Jenomže zatímco spoustě lidí se při vyslovení názvu Impreza pořád vybaví „ta modrá se zlatými koly“, kterou legendární jezdci jako Richard Burns nebo Colin McRae drtili na rychlostních zkouškách po celém světě, novodobá Impreza je poněkud „přízemnějším“ vozem. Současná generace se na našem trhu objevila předloni, a přestože už dávno není spojována s písmenky WRX STI, z nichž naskakuje husí kůže, svůj původ prostě nezapře. Tedy přinejmenším v oblasti šasi, podvozku a jeho nastavení.
Podvozek sportovní…
Impreza stojí na platformě Subaru Global Platform, stejně jako sourozenecký model XV (což je vlastně taková Impreza na chůdách). Japonská značka potom s oblibou vyzdvihuje hlavně její tuhost a s tím spojené bezpečí, nicméně tuhou karoserii poznáte i tehdy, když zrovna nebouráte. Jde totiž o komfort, ale zároveň i jistotu a agilitu, s jakou se Impreza pohybuje po silnici.
Velmi tuhá karoserie s nízko položeným těžištěm (za to vděčíme zase boxer motoru s nízkou stavbou) nemusí být hlídána tak tuhými tlumiči, takže na městských nerovnostech nebo rozbité okresce filtruje Impreza nerovnosti jedna báseň. Na druhou stranu, chcete-li za to trochu vzít, směle můžete. Náklony karoserie jsou tak akorát, aby auto nepůsobilo rozevlátě, a naopak přispívají k jeho čitelnosti. Rozložení hmotnosti mezi obě nápravy a pohon všech kol přispívá k neutrálnímu chování, takže se musím poměrně snažit, abych šasi Imprezy opravdu pořádně vyvedl z míry.
Asi nejdůležitější je ale samotný pocit z ovládání auta. Řízení je přirozené a s tuhým posilovačem, takže v kombinaci s vycizelovaným naladěním zavěšení je vyloženě radost vodit agilní japonský hatchback okreskou.
…šestnáctistovka pod kapotou již méně
Na druhou stranu vynikajícím naladěním podvozku, působícím jako ze staré školy, sportovní ambice Imprezy bohužel končí. Na vině je motor. Plochá čtyřválcová šestnáctistovka sice rozhodně potěší staromilce, kteří nechtějí turbo ani tříválec, ale na druhou stranu nějakou významnější dynamiku po ní nelze chtít. Motor párovaný s bezestupňovou CVT převodovkou má 114 koní a 150 Nm, což je mimo město skutečně hodně skromná porce, a byť je při hmotnosti 1 376 kilogramů Impreza docela střízlík, motor působí poněkud upachtěně.
Na druhou stranu ve městě a celkově v nižších rychlostech je síla dostačující a taky se tu projeví, jak je motor příjemně sladěn s převodovkou. Když nechcete vyšší výkony a pouze šolícháte plyn, převodovka sama obstarává ideální otáčky a motor si poklidně mručí v první polovině otáčkoměru. Auto v tomto režimu reaguje sympaticky živě, rozjezdy jsou naprosto hladké a řazení vzhledem ke konstrukci převodovky neexistuje. Milou funkcí je navíc přesunutí páky voliče převodovky do polohy L, kdy ústrojí udržuje výrazně nižší převod (a tedy vyšší otáčky) a Impreza tak důrazně brzdí motorem. Do města v zásadě ideální, jen mimo město by to pár koní navíc klidně sneslo.
Drobný otazník vyvstává v oblasti spotřeby, která sice není přehnaně vysoká, ale není ani nijak zázračně nízká. V rámci městského provozu jezdí Impreza nejčastěji kolem osmi litrů na sto a výrazně nižší je spotřeba teprve při poklidném cestování mimo město. Tehdy ji lze stlačit na úroveň přibližně šesti a půl litru.
A co vlastně uvnitř?
Z pohledu pohonného ústrojí je Impreza předurčena hlavně do města nebo pro poklidné cestování mimo něj, takže pohodlný a slušně vybavený interiér je tady víc než vítaným prvkem. Na rozdíl od předchůdkyň, nová Impreza vypadá navíc i moderně, za což do značné míry vděčí velkému dotykovému displeji, umístěnému uprostřed palubní desky. Další displej se potom nachází ještě v kapličce přímo pod čelním oknem, kde se lze dozvědět údaje z palubního počítače, ale třeba i základní údaje o sklonu auta v terénu. Protože byť je Impreza klasickým nízkým hatchbackem, pořád je to správné Subaru se čtyřkolkou a vším, co k tomu patří.
Za volant se jde posadit do příjemně sportovní pozice s výrazně tvarovaným věncem volantu blízko u těla a sedačka podává slušné výkony v oblasti bočního vedení. Překvapivé pohodlí navíc panuje i na zadních sedadlech. Se 184 centimetry jsem se sám za sebe posadil bez problémů, takže cestování ve čtyřech dospělých rozhodně není vyloučeno. Byť v tomto režimu už se motor s nízkým točivým momentem opravdu hodně nadře.
Silné auto se slabým motorem
I přes deficit, který s sebou nese slabá šestnáctistovka pod kapotou, nechala ve mně Impreza ohromně kladný dojem. Je to dáno jejím neobyčejně solidním základem. Šasi, zavěšení, řízení a pohon všech kol, to všechno je nastaveno s neobyčejnou pečlivostí a citem, takže řídit Imprezu je vyloženě radost, stejně jako jezdit s ní po rozbitých silnicích, které tak lehce filtruje. Přidejte si k tomu ještě hezký a obstojně prostorný interiér, sympatický zevnějšek a vlastně jediný deficit se ukrývá pouze v onom slabším motoru. Protože základ Imprezy by snesl (a zasloužil) o kousek víc.
Cena není v rámci konkurence nejnižší, na druhou stranu odráží fakt, že se jedná o čtyřkolku s automatickou převodovkou, a vždy doplněnou o bezpečnostní systém EyeSight. Tedy o dvojici kamer, monitorující prostor před vozidlem, sdružující adaptivní tempomat, protikolizní asistent a hlídání jízdního pruhu. Základní cena je nastavena na 560 000 korun, cena testované střední výbavy Comfort potom na 630 000 korun.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | plochý čtyřválcový boxer, 4 ventily na válec, umístěný vpředu podélně |
Zdvihový objem | 1 600 cm3 |
Plnění | atmosférické |
Výkon | 114 koní (84 kW) při 6 200 ot./min. |
Točivý moment | 150 Nm při 3 600 ot./min. |
Převodovka | bezestupňová (CVT) převodovka Subaru Lineartronic |
Pohon | všech kol s mezinápravovou spojkou |
Pohotovostní hmotnost | 1 376 kilogramů |
Akcelerace 0-100 km/h | 12,4 sekundy |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,4 litrů na 100 kilometrů |
Objem palivové nádrže | 50 litrů |
Objem zavazadlového prostoru | 385 litrů |
Kola a pneumatiky | 205/50 R17 |
Rozvor | 2 670 milimetrů |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 460/1 775/1 480 milimetrů |