Hlavní obsah

Subaru Forester e-Boxer

Foto: Subaru ČR

Subaru Forester e-Boxer

U Subaru se právě odehrály dvě poměrně významné události. Jde o představení nové generace Foresteru, jenže aby toho nebylo málo, přijíždí oblíbené SUV zároveň coby první hybrid značky. Jmenuje se e-Boxer a kombinuje charakteristický plochý benzinový motor s elektromotorem schovaným v převodovce.

Článek

Nejprve však něco málo k Foresteru jako takovému. Jakkoliv to navenek vypadá, že se jedná pouze o facelift předchozí generace, ve skutečnosti je nový Forester skutečně nový. Stojí na modulární platformě Subaru Global Platform, která se pyšní vyšší tuhostí ve všech směrech, propracovanější strukturou i skladbou použitých materiálů. Právě díky nové konstrukci se podařil Foresteru jeden velmi slušný kousek – stal se historicky nejlépe hodnoceným autem v japonských nárazových testech JNCAP.

Prostornější, chytřejší

Na nové platformě vyrostl Forester na rozvoru o 30 milimetrů, čímž se uvolnilo více místa na zadních sedadlech. Celkově byla pak nová generace o kousek prodloužena, o kousek rozšířena, ale na druhou stranu o kousek snížena. Do toho byl rozšířen vstup do zavazadelníku, osazený výrazně rychlejšími elektrickými pátými dveřmi (kdo zažil, pochopí – páté dveře u Subaru byly opravdu hodně pomalé). Jen pod podlážkou kufru už nenajdete rezervu – místo ní jsou baterky hybridního systému, ale o něm až za chvíli.

Foto: Subaru ČR

Je o malý kousek větší, ale uvnitř o dost praktičtější

Podobně jako exteriér, měnil se i interiér pouze v detailech, a to co se týče ergonomie a celkového vzezření. Skladba materiálů byla solidní už po faceliftu předešlé generace, ale v novém Foresteru je zase o malý kousek dál a celkově působí auto hezky a hodnotně.

Foto: Subaru ČR

Zejména v kombinaci černé a hnědé vypadá interiér pěkně

V oblasti technologií jedna věc u Subaru dlouhodobě vyčnívala, a sice systém EyeSight. Je to systém kombinující funkce adaptivního tempomatu, protikolizního asistentu a vedení v pruzích, využívající nikoliv radaru, ale dvojice stereokamer okolo vnitřního zpětného zrcátka, které vytváří přehled o dění na silnici ve 3D. Nový Forester samozřejmě využívá nejaktuálnější verzi EyeSight a přihazuje další kameru – ta je přímo ve vnitřním zpětném zrcátku a míří na tvář řidiče. Kamera s rozpoznáváním obličeje umí poznat řidiče a nastavit celé auto včetně sedadel a zrcátek podle jeho uloženého profilu, ale slouží i na rozpoznání únavy nebo nevěnování se řízení. Technologie trochu jak z dystopického románu, ale bezesporu pokroková.

Foto: Subaru ČR

Jste stále pod dozorem, a když Forester sezná, že nedáváte pozor, sprdne vás hlášením na přístrojovce

Milovníci přízemnějších technologií ale víc ocení malou kamerku vespod v pravém vnějším zrcátku, která umí na displeji infotainmentu zobrazit pohled na pravé přední kolo – geniální pomůcka při parkování k obrubníku. Samozřejmě, že kamery ve vnějších zrcátkách má i dost jiných značek, ale málokteré auto umí zobrazit záběr na jedno konkrétní kolo.

Foto: Subaru ČR

Šikovná kamera kouká na přední kolo, a vy si tak neodřete ráfek o obrubník

Úspornější, rychlejší

No a teď už k tomu slíbenému hybridu. V otázce elektrifikace se Subaru rozhodlo, že bude lepší to do začátku nepřehánět a jít pěkně „pozvolna“. Nový e-Boxer je tedy pouze „mild-hybridem“ s malou a lehkou baterií a malým a lehkým elektromotorem. Hlavní tažnou silou zůstává dvoulitrový benzinový boxer o objemu 2 litrů, vybavený přímým vstřikováním a atmosférickým plněním. Motor má 150 koní, 194 Nm a je startován integrovaným startém-generátorem, který zároveň zastává funkci alternátoru a umožňuje startovat a zhasínat motor i za jízdy při „plachtění“.

Foto: Subaru ČR

Pod kapotou to vypadá úplně normálně. Pořád je tu plochý boxer s atmosférickým plněním

Agregát je dále spojen s bezestupňovou převodovkou Lineartronic, a právě v ní je integrován onen pomocný elektromotor, napájený Li-ion baterií o kapacitě 4,8 Ah, umístěnou v kufru. Baterie se samozřejmě nenabíjí nijak externě. O její správu se stará sama elektronika auta a baterie slouží hlavně k tomu, aby skrz elektromotor pomohla spalovacímu motoru při akceleraci. Elektromotor má sám o sobě necelých 17 koní a při brzdění se v něm rekuperuje energie, která proudí zpět do baterie.

Foto: Subaru ČR

Sundání nohy z plynu znamená plachtění bez motoru, jemné sešlápnutí brzdy zase rekuperaci energie do baterie

Fakt, že je pohonné ústrojí Foresteru elektrifikované, poznáte za jízdy vlastně jen minimálně. Je tu citelné, že elektromotor pomáhá benzinovému boxeru v nízkých otáčkách, takže zrychlení v nízkých rychlostech je o dost živější a převodovka nemusí tolik odlehčovat převod a zvyšovat otáčky. Ten nejdůležitější prvek je ovšem chcípání motoru za jízdy. Když u Foresteru sundáte nohu z plynu, motor zhasne. Navíc našlápnete-li opětovně na plyn velmi zlehka, spalovací boxer nenastartuje hned, ale Forester se nechá do určité míry pohánět pouze elektromotorem. O nějakém ježdění na elektřinu však nemůže být řeč. Stačí sešlápnout plyn víc než o pár milimetrů, a hlavní motor okamžitě naskočí.

Celkově je však jízda s prvním hybridním Subaru naprosto přirozené a příjemné. Dynamika sice není nijak zdrcující, ale Forester jede důstojně a na jeho pohodlném podvozku stejně nebudete chtít nikam závodit. To si spíš vyjedete do terénu, kde se Subaru (pochopitelně se stálým pohonem všech kol) vyškrábe, kam si ukážete.

A co to vlastně všechno stojí? Motor je pouze jeden a základní cena za nového Forestera je rovných 900 000 korun. Už v první výbavě Active potom dostanete hromadu výbavy. Jsou tu třeba kompletní jízdní asistenty (kromě kamery pro sledování řidiče a kamery v zrcátku u spolujezdce), aktivní BiLED přední světlomety, hliníková kola, dvouzónová automatická klimatizace, vyhřívání předních sedadel nebo infotainment s rozhraním pro mobilní telefony.

Načítám