Článek
Nejprve však něco málo k Foresteru jako takovému. Jakkoliv to navenek vypadá, že se jedná pouze o facelift předchozí generace, ve skutečnosti je nový Forester skutečně nový. Stojí na modulární platformě Subaru Global Platform, která se pyšní vyšší tuhostí ve všech směrech, propracovanější strukturou i skladbou použitých materiálů. Právě díky nové konstrukci se podařil Foresteru jeden velmi slušný kousek – stal se historicky nejlépe hodnoceným autem v japonských nárazových testech JNCAP.
Prostornější, chytřejší
Na nové platformě vyrostl Forester na rozvoru o 30 milimetrů, čímž se uvolnilo více místa na zadních sedadlech. Celkově byla pak nová generace o kousek prodloužena, o kousek rozšířena, ale na druhou stranu o kousek snížena. Do toho byl rozšířen vstup do zavazadelníku, osazený výrazně rychlejšími elektrickými pátými dveřmi (kdo zažil, pochopí – páté dveře u Subaru byly opravdu hodně pomalé). Jen pod podlážkou kufru už nenajdete rezervu – místo ní jsou baterky hybridního systému, ale o něm až za chvíli.
Podobně jako exteriér, měnil se i interiér pouze v detailech, a to co se týče ergonomie a celkového vzezření. Skladba materiálů byla solidní už po faceliftu předešlé generace, ale v novém Foresteru je zase o malý kousek dál a celkově působí auto hezky a hodnotně.
V oblasti technologií jedna věc u Subaru dlouhodobě vyčnívala, a sice systém EyeSight. Je to systém kombinující funkce adaptivního tempomatu, protikolizního asistentu a vedení v pruzích, využívající nikoliv radaru, ale dvojice stereokamer okolo vnitřního zpětného zrcátka, které vytváří přehled o dění na silnici ve 3D. Nový Forester samozřejmě využívá nejaktuálnější verzi EyeSight a přihazuje další kameru – ta je přímo ve vnitřním zpětném zrcátku a míří na tvář řidiče. Kamera s rozpoznáváním obličeje umí poznat řidiče a nastavit celé auto včetně sedadel a zrcátek podle jeho uloženého profilu, ale slouží i na rozpoznání únavy nebo nevěnování se řízení. Technologie trochu jak z dystopického románu, ale bezesporu pokroková.
Milovníci přízemnějších technologií ale víc ocení malou kamerku vespod v pravém vnějším zrcátku, která umí na displeji infotainmentu zobrazit pohled na pravé přední kolo – geniální pomůcka při parkování k obrubníku. Samozřejmě, že kamery ve vnějších zrcátkách má i dost jiných značek, ale málokteré auto umí zobrazit záběr na jedno konkrétní kolo.
Úspornější, rychlejší
No a teď už k tomu slíbenému hybridu. V otázce elektrifikace se Subaru rozhodlo, že bude lepší to do začátku nepřehánět a jít pěkně „pozvolna“. Nový e-Boxer je tedy pouze „mild-hybridem“ s malou a lehkou baterií a malým a lehkým elektromotorem. Hlavní tažnou silou zůstává dvoulitrový benzinový boxer o objemu 2 litrů, vybavený přímým vstřikováním a atmosférickým plněním. Motor má 150 koní, 194 Nm a je startován integrovaným startém-generátorem, který zároveň zastává funkci alternátoru a umožňuje startovat a zhasínat motor i za jízdy při „plachtění“.
Agregát je dále spojen s bezestupňovou převodovkou Lineartronic, a právě v ní je integrován onen pomocný elektromotor, napájený Li-ion baterií o kapacitě 4,8 Ah, umístěnou v kufru. Baterie se samozřejmě nenabíjí nijak externě. O její správu se stará sama elektronika auta a baterie slouží hlavně k tomu, aby skrz elektromotor pomohla spalovacímu motoru při akceleraci. Elektromotor má sám o sobě necelých 17 koní a při brzdění se v něm rekuperuje energie, která proudí zpět do baterie.
Fakt, že je pohonné ústrojí Foresteru elektrifikované, poznáte za jízdy vlastně jen minimálně. Je tu citelné, že elektromotor pomáhá benzinovému boxeru v nízkých otáčkách, takže zrychlení v nízkých rychlostech je o dost živější a převodovka nemusí tolik odlehčovat převod a zvyšovat otáčky. Ten nejdůležitější prvek je ovšem chcípání motoru za jízdy. Když u Foresteru sundáte nohu z plynu, motor zhasne. Navíc našlápnete-li opětovně na plyn velmi zlehka, spalovací boxer nenastartuje hned, ale Forester se nechá do určité míry pohánět pouze elektromotorem. O nějakém ježdění na elektřinu však nemůže být řeč. Stačí sešlápnout plyn víc než o pár milimetrů, a hlavní motor okamžitě naskočí.
Celkově je však jízda s prvním hybridním Subaru naprosto přirozené a příjemné. Dynamika sice není nijak zdrcující, ale Forester jede důstojně a na jeho pohodlném podvozku stejně nebudete chtít nikam závodit. To si spíš vyjedete do terénu, kde se Subaru (pochopitelně se stálým pohonem všech kol) vyškrábe, kam si ukážete.
A co to vlastně všechno stojí? Motor je pouze jeden a základní cena za nového Forestera je rovných 900 000 korun. Už v první výbavě Active potom dostanete hromadu výbavy. Jsou tu třeba kompletní jízdní asistenty (kromě kamery pro sledování řidiče a kamery v zrcátku u spolujezdce), aktivní BiLED přední světlomety, hliníková kola, dvouzónová automatická klimatizace, vyhřívání předních sedadel nebo infotainment s rozhraním pro mobilní telefony.