Článek
Forester je do jisté míry legendárním autem japonské automobilky. Ve své čtvrté generaci už je na trhu od roku 2012. Automobilka Subaru ovšem nejde klasickou cestou občasných faceliftů, ale svá auta v rámci modelových roků inovuje každý dvanáct měsíců. A tak máme možnost vyzkoušet poslední specifikaci pro modelový rok 2018.
Design se příliš nemění a není to na škodu. Současný vzhled stále funguje a Subaru s ním vypadá dobře. Oproti prvním generacím vyšších kombi se Forester převtělil do klasického SUV. Má ale pěkné a vyvážené proporce s velkou prosklenou plochou, která slibuje solidní výhled a slušně prosvětlený interiér. Možná bych ale doporučil pořídit si tónovaná okna, takhle je Subaru trochu skleníkové. Určitě ale zaregistrujete při bočním pohledu absenci linky prahu. Dveře jej totiž překrývají, takže se při vystupování neušpiníte.
Subaru modernizovalo i interiér, kde se objevily kvalitnější měkčené plasty, než bývaly montovány dříve. Hlavně horní část palubky je velmi příjemná na dotek. Pořád je tady ale znát, že Forester míří na trochu jiné zákazníky, než civilnější Outback. Proto se u Foresteru více myslelo na snažší údržbu, prostě se počítá s častější špínou, když se pustíte do terénu. Posez je vysoký, ale příjemný a zajišťuje řidiči dobrý přehled dění okolo auta. Látková sedadla jsou pohodlná, navíc vybavená vyhříváním, což jsem za chladných rán ocenil. Dotykový infotainment a horní barevný displej jsme už u Subaru viděli několikrát, i ve Foresteru fungují stále dobře. Ale s rychlostí odezvy podobnou konkurenčním značkám nepočítejte. Je to prostě pořád pomalé. Úplně dole jsou tlačítka výhřevu sedadel, vedle nich je snadno dostupné i vypínaná systému Start-stop.
Auto je slušně prostorné v prostoru nad hlavou i pro kolena, některým řidičům ale prý vadí tvar středové konzole, která je v blízkosti jejich pravého kolena. Stěžovat si ale rozhodně nebudou cestující ani vzadu, kde je prostor i pro daný segment nadprůměrný. Objem zavazadlového prostoru je v základu 488 litrů, po sklopení opěradel do roviny s jeho vysoko umístěnou podlahou se dostanete až na 1573 litrů. V našem případě byl kufr vybaven gumovou podlážkou, která dobře ochrání látkovou podlážku. Forester se už také může pochlubit revolučním systémem EyeSight, který jsme vám podrobněji představili v testu kombi Levorg. Forester je tedy dalším z rodinky, který nový systém kamerové asistence dostal a má i aktivní udržování auta v jízdním pruhu.
Pod kapotou testovaného kousku je atmosférický dvoulitr. Člověku by se skoro chtělo říct „jen“, jenže v případě Foresteru není základní motorizace žádné šidítko. Dvoulitrový boxer je naladěn na 150 koní v 6200 otáčkách a 198 Nm v 4200 otáčkách, což nejsou zas tak nízké hodnoty, jen dnešní uživatelé už jsou líní jednotky vytáčet. Tady máme variátor Lineatronic, který patří k těm nejlepším na trhu a to vytáčení obstará za vás. Když se přestanete bát spotřeby a pošlete ručičku k 6000, můžete se za volantem i trochu pobavit. Nástup výkonu je plynulý a doprovází jej příjemný zvukový doprovod. Pro řidiče, který auta nekupuje jako spotřební zboží, bude Forester správnou volbou.
A ani s tou spotřebou, kterou jsem strašil o pár řádků výše, to není až tak hrozné. Jízda za 8 litrů po dálnici nebo za 7 mimo nejsou zas tak špatné hodnoty. Ve městě jsem se průměrně dostal na hodnotu 9,5 litru. Subaru ale nebývá volbou rozumu, tady vždy šlo i o jízdní projev. Forester vás pravděpodobně neklame, auto je příjemně komfortní a příkladně odhlučněné. Filtrování nerovností je u Foresteru na vynikající úrovni a české silnice vás za jeho volantem vůbec nerozčilují. Ve vyšších rychlostech pak zůstává stabilita a ani náchylnost na ovlivnění bočním větrem není nijak vysoká. Náklony v zatáčkách však neošidíte, jsou daní za to, jak se auto drží zvolené stopy. Díky tomu však může při ostřejší jízdě pobavit i nadšeného řidiče.
Jak už jsem psal, Forester nepatří mezi ta SUV, která se bojí vyjet ze silnice. Díky slušné světlé výšce a funkčnímu pohonu všech kol se s ním nemusíte bát, troufne si do bahnitých kolejí nebo i mimo cesty a nikdy jsem se s ním nedostal do situace, ze které by sám nevyjel. Na SUV od Subaru se prostě i mimo silnici můžete spolehnout, i když nemá třeba redukční převodovku. Tím tajemstvím je symetrický pohon všech kol s možností posílat výkon na to kolo, které jej zrovna potřebuje. Elektronický systém X-Mode obstará ale většinu věcí za vás. Vy musíte jen hlídat nájezdové úhly, které jsou naštěstí dost velké – 25° vpředu a o stupeň více vzadu.
Ani základní verze Foresteru tedy neztrácí nic z kvalit, které tento model provázejí. Já mám sice automobily Subaru nějak vnitřně spojené hlavně s přeplňovanými motory, ale tady mi turbo během testovacího týdne nechybělo. Jistě, možná by pak byl Forester rychlejší, ale i tak jde o praktické a pohodlné SUV, které vás může bavit na silnici a neztratí se ani mimo ní.
Technické údaje: Subaru Forester 2.0i-L Lineartronic | |
---|---|
Motor | Zážehový čtyřválec boxer |
Objem | 1995 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k)/6200 ot. |
Točivý moment | 198 Nm/4200 ot. |
Převodovka | Bezestupňová automatická |
Maximální rychlost | 192 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,8 s |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 8,1/5,5/6,5 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1626/389 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4610 x 1795 x 1735 mm |
Rozvor | 2640 mm |
Objem nádrže | 60 l |
Objem zavazadelníku | 505/1573 l |
Základní cena | 850 000 Kč |
Vrchol nad vrcholy
Vrcholnm modelem vEvropě je verze XT, se kterou se d užt opravdu hodně srandy a kterou jsempřed pr lety opravdu nerad vracel. Sice jsem se přesvědčil, že sportovn SUV je nesmysl, ale natolik zbavn, že za koupi stoj. Japonci se ale maj ještě lpe, divize STI si totiž vzala Forester do pardy a představila ještě lepš verzi tS (tuned by STI). Dvoulitr zverze XT m stle svch 250 kon a varitor Lineatronic, m ale přemapovanou jednotku pro rychlejš reakce. Vnějšek auta zdob devatenctky BBS ukrvajc brzdiče Brembo a sportovn bodykit. Podvozek je snžen a převodovka dostala vlastn chladič oleje a sportovn sedadla vinteriru. Všech 300 kusů navazujcch na starš Forester STI se prodalo pouze na japonskm trhu.