Článek
Firemní pradědeček dnešních „subárek“, Fuji Jidosha Kogy, se vlastně zformoval už v červenci roku 1950, ovšem až s úderem 15. července roku 1953 spatřila světlo světa společnost Fuji Heavy Industries, která se zaměřovala na výrobu a prodej letadel svých pěti investorů. Ti se později spojili a automobilový příběh firmy začal nabírat na obrátkách.
Rok 1954 znamenal dokončení vývoje prototypu P-1 (později Subaru 1500) a o tři roky později vznikl ještě prototyp K-10, v sériové výrobě pak známý jako Subaru 360. Tohle čtyřmístné autíčko 3. března roku 1958 začalo psát dějiny a dosáhlo takové popularity, že jeho produkce skončila až v květnu roku 1970. Nutno dodat, že v roce 1961 debutoval i užitkový model Sambar, postavený na základech Subaru 360.
Rok 1964 se může zdát více méně nevýznamným, ovšem v areálu továrny Gunma v japonském městě Ota byla dokončena stavba 1,6 kilometru dlouhého testovacího okruhu. V roce 1966 přišlo Subaru 1000 a s ním i první zástavba motoru typu boxer, provedená ve vozidle od Fuji Heavy Industries.
Čtyřkolky pro všechny
Říjen 1971 zbořil určité hranice pohonu 4×4, který byl předtím vyhrazen více méně jen pro off-roady. Subaru Leone 4WD bylo masově vyráběné auto určené nejprve pro speciální využití (například na horách), aby se posléze rozšířilo přes rybáře i milovníky outdoorových aktivit až k běžným zákazníkům vyžadujícím pohon všech čtyř kol. Na základech Leone 4WD vznikl i pick-up Brat určený pro export především do Spojených států.
Únor 1984 byl převratný hned ve dvou věcech. Prvně byl ohlášen vývoj první elektronicky řízené převodovky s plynule měnitelným převodem (ECVT) na světě a také si svoji premiéru odbylo Subaru Justy. To dostalo převodovku ECVT do výbavy o tři léta později.
V dubnu 1988 vznikla společnost Subaru Tecnica International a vrhla se do víru motorsportu. Díky tomu se pak průběžně rodila legendární silniční „subárka“ s označením STi a STI.
V lednu roku 1989 dosáhlo Subaru Legacy světového rychlostního rekordu na 100 000 ujetých kilometrů. Vůz to v arizonském testovacím centru zvládl za 447 hodin, 44 minut a 9,887 sekundy při průměrné rychlosti 223,345 kilometrů za hodinu. V únoru revolučního roku 89 došlo k představení Legacy široké veřejnosti, a začala se tak psát další éra čtyřkolek i dvoulitrových motorů typu boxer.
Zapamatujte si listopad 1992, tehdy byla představena světu ikonická Impreza. O dva roky později též ve verzi STi. Měsíce plynuly a už v říjnu 1993 se svět mohl těšit ze Subaru Legacy Grand Wagon neboli z Outbacku.
Automobilka nepřestávala pozitivně šokovat a už v únoru 1997 ukázala SUV Subaru Forester. O tři roky později zaujala opět, a to předvedením sportovního Foresteru STi.
Po roce 2000 přišly postupně velké změny, především u modelové řady Impreza, Forester, Legacy, Outback a Justy. V mezičase (červenec 2002) si stihl svoji premiéru odbýt pick-up Baja určený pro USA.
Éra pravověrných sporťáků
Ani po roce 2005 Subaru neusnulo na vavřínech. V následujícím období se narodilo Subaru B9 Tribeca, modely Legacy a Outback dostaly sportovní jízdní profily, dále vznikla spousta mini vozů, docházelo k modernizaci stávajícího portfolia a ke sbírání rekordů na závodních okruzích. Mezi zásadní úspěchy v roce 2008 patřilo nasazení dvoukamerového systému EyeSight – řidičových druhých očí.
V únoru 2012 skončila jedna velká éra, a to komerční mini vozy Sambar, kterých se narodilo přes osm milionů kusů. Ovšem začala éra nová. Svět po dlouhé době spatřil moderní pravověrný a cenově dostupný automobil pro každého milovníka řízení. Automobilky Subaru a Toyota představily světu BRZ a GT86. Nejeden benzinový nadšenec ten den slavil.
Tím to však nekončilo. Téhož roku se dočkalo premiéry také Subaru XV a čtvrtá generace Foresteru. Rok na to se XV (Crosstrek) objevilo i v hybridní variantě.
Víte, kdy měl premiéru Levorg? Sportovní kombík potěšil vyznavače praktických kufrů v dubnu roku 2014. A ve stejném měsíci se na světlo reflektorů postavila už šestá generace WRX STI.
V roce 2016 bylo ohlášeno nasazení zbrusu nové globální platformy, motory typu boxer oslavily padesátku, WRX STI zaválelo na 24hodinovce na německém Nürburgringu a uvedení se dočkala i pátá generace Imprezy.
Jmenuji se Subaru
Před třemi lety došlo k přejmenování Fuji Heavy Industries na Subaru Corporation, a to kvůli síle samotné značky Subaru. Svět také spatřil nové XV a sedmimístné SUV Ascent. Před dvěma lety přišel už pátý Forester, který spolu s modely XV dostal mild-hybridní motorizaci nazvanou e-Boxer.
V současné době najdete v české nabídce japonské automobilky modely Impreza, Levorg, Outback, Forester, XV a BRZ. Až na posledního jmenovaného zástupce disponují všechny vozy symetrickým pohonem všech kol a pokročilým bezpečnostním systémem EyeSight.
BRZ jde svou cestou s plochým dvoulitrovým motorem s protiběžnými písty, manuálem, nebo automatem (což je ale kacířství), pohonem zadních kol a pravověrným zážitkem ze sportovní jízdy. Bohužel však tato hračka pro opravdové řidiče bude končit, takže doporučujeme neprodleně nakráčet do nejbližšího dealerství Subaru a jedno si objednat.
Co přinese budoucnost?
Na to nám odpověděl Zdeněk Zikmund, tiskový mluvčí značky Subaru v Česku.
Jak to tedy bude s populárním Subaru BRZ?
Příběh první generace Subaru BRZ se uzavře k poslednímu dni roku 2020, a to kvůli emisím. Doprodeje však budou probíhat i příští rok. Se starým kontinentem se vůz rozloučí limitovanou sérií s označením Final Edition v počtu 250 kusů na Evropu. Do Česka pak zamíří 43 aut.
A vrátí se?
Přestože se internetem šíří řada dohadů o podobě druhé generace „toyobaru“, oficiální stanovisko zatím japonské automobilky nevydaly. Nebylo definitivně rozhodnuto ani o tom, zda a kdy se případný nástupce podívá do Evropy. Dá se tedy očekávat, že BRZ Final Edition bude v Evropě na delší čas poslední svého druhu.
Bude elektrifikace pokračovat napříč všemi modely pro Evropu?
Začátkem roku byl po Foresteru představen i elektrifikovaný crossover XV. Nyní během prázdnin začne přijíždět i Impreza e-Boxer. U modelu Outback, kde se těšíme na novou generaci, která by měla do Evropy dorazit na jaře 2021, ještě bližší specifikace nebyly představeny.
Plánuje Subaru také čistý elektromobil?
Ano, v lednu Subaru ukázalo reálnou podobu prvního chystaného elektrického modelu. Půjde o pětidveřový crossover s pojetím blízkým současnému typu XV. Automobilka však zdůraznila, že při vývoji s Toyotou klade důraz na to, aby vůz měl všechny typické vlastnosti značky.
Prozradíte něco z blízké budoucnosti?
Elektrifikace podle Subaru bude znamenat především rozšíření nabídky a implementaci unikátních řešení, na kterých výjimečnost značky stojí. Výrobce tedy hodlá v horizontu deseti let v každé modelové řadě nabízet alespoň jednu verzi s nějakou formou elektrifikace. Automobilka však počítá s tím, že 60 % vozů prodaných v roce 2030 bude mít stále pouze spalovací motor.
Elektromobil chystaný pro rok 2022 má pro Subaru velký význam zejména Evropě, kde mu pomůže snížit flotilovou úroveň emisí. Paradoxně tím může přispět k tomu, aby značka mohla dále prodávat své robustní vozy, u nichž nízká spotřeba nikdy nebyla hlavním prodejním argumentem.
A možná, že se pak i u nás dočkáme další generace ikonických vozů typu WRX STI, byť s novým typem pohonu, odpovídajícímu novodobým potřebám, ale pořád se čtyřkolkou.
Slova Zdeňka Zikmunda nám přece jen dala naději, že Subaru neztratí svého ducha a dál bude pokračovat osobitou cestou, která sice neoslovuje masy, ale srdcaře. Mnoho „subaristů“ vám řekne, že tahle auta nejsou o image nebo společenském postavení, nýbrž o srdci a schopnostech. A to je někdy víc než obdiv okolí a červené koberce s příchutí německého premiantství…