Hlavní obsah

Stylová a praktická Toyota Yaris Cross přichází na český trh

Foto: Toyota ČR

Oblíbený městský prcek jménem Yaris dostal většího bratříčka s přídomkem Cross, který nabídne stylovější vzhled, víc prostoru pro posádku i její zavazadla, pohon všech čtyř kol, vylepšený infotainment nebo třeba chytřejší parkovací asistent. Najde se tedy spousta důvodů, proč ho chtít…

Článek

Toyota Yaris si za více než dvě dekády získala spoustu fanoušků, které okouzlila sympatickým vzhledem, nečekaným prostorem na kompaktním půdorysu, uživatelskou přátelskostí a praktičností, nenáročným a spolehlivým provozem a v posledních generacích i vysokou sofistikovaností včetně úsporného hybridního pohonu. Tak proč na tomto úspěšném základu nepostavit kompaktní crossovery, které jsou dnes tolik módní?

S touto myšlenkou vznikl Yaris Cross, který má ještě stylovější vzhled než už tak dost pohledný Yaris čtvrté generace. „Tvář“ podobná vodíkové Mirai, sebevědomý postoj a ochranné oplastování, k tomu výrazné barvy laků s možností kontrastního lakování střechy a samozřejmě velká kola (16“ až 18“) – Yaris Cross si spoustu zákazníků získá už jen tím, jak vypadá, protože o to v tomto segmentu jde především.

Foto: Toyota ČR

V černo-zlaté barevné kombinaci vypadá Yaris Cross obzvlášť atraktivně. V nabídce je celkem 23 kombinací laku karoserie a střechy

V případě Yarisu však nejde o formu bez obsahu, oproti hatchbacku totiž nabízí nejen tolik žádaný vyšší posez pro snazší nastupování/vystupování a lepší přehled na silnici, ale také víc vnitřního prostoru. Pozná to posádka na zadních sedadlech, kam se pohodlně vejde i dospělý, do kufru pak snadno nacpete až 397 litrů zavazadel (také je tu dvojitá podlaha, záchytný systém a zadní sedadla jsou dělená podle verze buď v poměru 60:40, nebo 40:20:40, páté dveře jsou elektrické a ovládat je lze bezdotykově).

YarisYaris CrossRozdíl
Délka3 940 mm4 180 mm+ 240 mm
Šířka1 745 mm1 765 mm+ 20 mm
Výška1 500 mm1 560 mm+ 60 mm
Rozvor2 560 mm2 560 mm0 mm
Světlá výška135 mm160 mm+ 25 mm
Objem zavazadlového prostoru286 l397/320 l+ 111/34 l

Rozsáhlá komfortní výbava je sdílená s Yarisem, takže tu najdete dvouzónovou digitální klimatizaci, vyhřívaná sedadla, volant i čelní sklo, průhledový displej, digitální přístrojový štít, dotykový infotainment Toyota Touch 2 s displejem 7“ nebo 8“, prémiové hi-fi JBL s 8 reproduktory nebo ambientní osvětlení. Novinkou verze Cross je zcela nový infotainment Toyota Smart Connect s 9“ dotykovým displejem, bezdrátovým Android Auto a Apple CarPlay a sadou nových online funkcionalit včetně vzdáleného přístupu prostřednictvím mobilní aplikace.

Další zajímavou odlišností od běžného Yarise je sofistikovaný parkovací asistent Teammate, který sám zaparkuje (příčně i podélně) a vyparkuje (jen podélně, příčně to určitě zvládnete sami). Ten si umí zapamatovat vybrané parkovací místo (třeba před vaším domem na příjezdové cestě) a spolehlivě funguje i v noci – stejný systém najdete ve vodíkové vlajkové lodi Mirai. Jde o šikovnou nadstavbu už tak široké bezpečnostní výbavy, která zahrnuje 7 airbagů (včetně nafukovacího vaku mezi posádkou vpředu), systém nouzového brzdění, adaptivní tempomat (s funkcí stop&go) a udržování jízdy v pruhu, monitorování mrtvých úhlů, upozornění na dopravu při odbočování vlevo nebo při vyparkování. Většinu těchto prvků máte navíc již v základní výbavě.

Poslední významnou odlišností ve srovnání s Yarisem – a vlastně i většinou konkurence – je pohon všech kol. To totiž v segmentu kompaktních crossoverů není příliš častý jev. Yaris Cross ho má navíc elektrický – nabízí se pouze k hybridnímu pohonu, který doplňuje druhý elektromotor na zadní nápravě. Jeho výhodou je absence mechanické vazby, čímž šetří palivo, přitom pomáhá při rozjezdech nebo na kluzkém povrchu (poměr rozložení točivého momentu mezi nápravy je 100:0 až 40:60). Pokud se odvážně vrhnete do (lehčího) terénu, oceníte asistent pro sjezd ze strmého kopce (samočinně udržuje zvolenou rychlost) nebo jízdní režim Trail, který přibrzďuje protáčející se kolo. Verze s pohonem všech kol AWD-i mají výhodu zadní víceprvkové nápravy (lépe vede stopu), ale zase přijdou o 77 litrů zavazadelníku a dvojitou podlahu (právě tam je uhnízděný druhý elektromotor a jeho elektronika).

Foto: Toyota ČR

Není to žádný drsný off-road, ale terénních překážek se nezalekne

Pohonné jednotky jsou jinak shodné s Yarisem, na výběr tak máte benzinový tříválec 1,5 Dynamic Force s výkonem 125 koní spojený s manuálem nebo automatickou převodovkou s plynule měnitelným převodem a 116koňové hybridní ústrojí (vždy s automatickou převodovkou), které se může pochlubit ukázkově nízkou spotřebou (od tabulkových 4,3 l/100 km v kombinovaném provozu) a emisemi (pod 100 g/km) – k dispozici je také s pohonem všech kol.

Teď už zbývá poslední otázka: Kolik za to? Základní cena je s ohledem na širokou výbavu (klimatizace, 7" infotainment, bezpečnostní systémy atd.) a vysokou užitnou hodnotu velmi vstřícných 435 000 Kč (základní hybrid stojí 525 tisíc), ale protože jde o stylovku, vyšší výbavou a doplňkovými pakety snadno vyšroubujete finální cenu na částku přes 700 tisíc korun (pro vyšší výbavy s hybridním pohonem má však Toyota přichystané zajímavé akční ceny). Volba je na vás…

Toyota Yaris Cross se začne vyrábět v létě ve francouzské továrně Valenciennes, dealeři však již dnes přijímají předobjednávky, prodej začne naplno od 1. září a první objednané vozy na přelomu září a října dorazí k zákazníkům. Budete mezi nimi?

Jak se vám líbí nová Toyota Yaris Cross?
Krása, hned bych pro ni běžel
86,4 %
Stačil by mi obyčejný Yaris
5,7 %
Konkurence mě láká víc
7,9 %
Celkem hlasovalo 5571 čtenářů.
Načítám