Hlavní obsah

Studie: Řada moderních funkcí je v autě vlastně k ničemu

Foto: Škoda Auto

Moderní technologie umí usnadnit život i zachraňovat životy. Ale co když i tady platí staré pořekadlo „všeho moc škodí“?

Opravdu dělají všechny nové technologie v autech naše vozy lepší? Co když si je navymýšlelo marketingové oddělení, které tak šponuje ceny nových automobilů do nevídaných výšin? A jaké automobilky jsou vlastně průkopníky mezi novými technologiemi? Tyto otázky si položila analytická společnost J. D. Power z USA a vydala zajímavou studii.

Článek

Opravdu jsme schopni využít všechny funkce, které nám dnešní auta nabízí? Bluetooth handsfree je celkem běžná věc, podobně jako streamování oblíbené hudby. To si zapneme snad při každé delší cestě. Příjemný a zhruba polovinu roku je užitečný i vyhřívaný volant, vyhřívaná sedadla, vyhřívané čelní sklo a vyhřívaná zpětná zrcátka. A jednou za čas si vzpomeneme, jak je skvělé mít hlídání mrtvého úhlu či tempomat s možností opětovného rozjetí v koloně. Ale co takové ovládání gesty a hlasové ovládání? Pokud je máte v autě, už jste je někdy alespoň vyzkoušeli?

Foto: Mercedes-AMG

Řadu moderních funkcí si v autech pochvalujeme, některé už jsou takzvaně navíc. Které technologie považujete za zbytečné vy?

Opravdu potřebujeme všechny (nedejbože příplatkové) funkce, které nám automobilky ve jménu pokroku nabízí? Zdá se, že s touto otázkou nejsme sami. Podobnou si totiž položila analytická společnost J. D. Power z USA, která nedávno zjistila, že velká část technologií je opravdu dost možná v autech zbytečná.

Analytici například zmiňují, že celou třetinu těchto „převratných“ technologií během prvních 90 dní vůbec nepoužije každý druhý majitel auta. Také například 61 procent respondentů uvedlo, že během této doby vůbec nepoužili funkci připojení k internetu v autě, a 51 procent uvedlo, že by se bez této funkce dokonce obešlo úplně.

„Ceny nových vozidel jsou nejvyšší za posledních několik let, částečně je to dáno i narůstajícím počtem dostupné výbavy,“ uvedla ředitelka oddělení pro vztah mezi člověkem a strojem ve firmě J. D. Power, Kristin Kolodge. „Je to v pořádku, pokud spotřebitel za své peníze dostane nějakou přidanou hodnotu, ale dnes už zjišťujeme, že řada funkcí jsou vyhozené peníze.“

Foto: Lukáš Volšický

Zní to překvapivě, ale třeba takové Porsche s v disciplíně „inovační index“ umístilo hluboko pod průměrem. Ale není to v tomto případě spíše pochvala?

Ze studie vyplynulo, že mezi oblíbené a často používané funkce patří třeba parkovací kamery, zejména ty, které spolupracují s brzdovým asistentem. Na druhou stranu taková funkce ovládání gesty, která má ještě i dnes svoje mouchy, patří k těm méně oblíbeným – obešlo by se bez ní 41 procent dotázaných. Hodí se však připomenout, že to platí pro americký trh. U nás v Evropě by se situace mohla mírně lišit, ale ze zkušeností hádáme, nebude to o moc.

Kdo je největší inovátor?

Studie zkoumala i takzvaný „inovační index“ – v tomto ohledu nás asi nepřekvapí, že nejvíce bodů, konkrétně 668 z tisíce, posbírala Tesla. Auomobilka však nepovolila analytické společnosti sbírat data od zákazníků z 15 stanovených států, ta tak je její výsledek označen jako neoficiální.

Foto: J.D. Power

Držitelem ceny „největšího inovátora“ se stala, byť neoficiálně, společnost Tesla. Ale opravdu převládá kvantita technologií nad kvalitou?

Díky tomu se na prvním místě v prémiovém segmentu umístila značka Genesis, luxusní divize automobilky Hyundai, která dostala 634 bodů. Další byl Cadillac, který měl skóre 551, těsně následovalo s 550 body Volvo, dále bylo BMW s 545 body, za bavorskými se pak umístil Mercedes s 523 body. Ve střední třídě opět bodoval Hyundai se ziskem 519 bodů, za ním se umístila Kia s 510 body, Nissan měl 502, Subaru 499.

Foto: J.D. Power

Ve střední třídě zabodovala značka Hyundai, měla nejlepší „inovační index“. Ale opravdu na tom záleží?

Znamená to tedy, že vozy, které se umístily na prvních příčkách a bývají tedy opravdu našlapané elektronikou, jsou nejlepší? To pochybujeme, jelikož pod průměrem se umístily automobilky jako Audi, Jaguar, Lexus či dokonce Porsche. Pro běžného člověka tak vyplývá, že onen inovační index nehodnotil ani tak kvalitu technologií jako spíš kvantitu. Když si ale místo sousloví „inovační index“ dosadíte „index zbytečných položek“, možná taky nebudete daleko od pravdy.

Foto: Karel Štochl

Automobilky na příplatkových technologiích vydělávají slušné peníze. Ale opravdu je zákazníci potřebují?

Existují zbytečné asistenty? Ano! A mohou být dokonce ke škodě

Podívejme se na to z jiné perspektivy – dnes si někteří řidiči nedokáží představit život bez tempomatu, asistentu jízdy v pruzích, hlídání mrtvého úhlu, brzdového asistentu… vyjmenovat všechny by vyšlo na samostatný článek. Jenže pak tu jsou tací, kterým to leze na nervy a kteří si stěžují, že jim to „kecá do řízení“ – k těm konkrétně patřím i já. Chci si řízení užívat naplno.

Foto: Shutterstock/ Akarat Phasura

Brzdový asistent pomáhá předejít spoustě malérů. Občas však jednomu dokáže pořádně zvednout tep. A co vy, zvykli jste si na něj?

V dnešní době jsou totiž poměrně běžné případy, kdy například člověk objíždí odbočující auto, přičemž my lidé to vyhodnotíme jako dostatečný odstup – avšak auto začne z ničeho nic brzdit. Co jsem slyšel, tak pár lidem už se to stalo i při dojíždění k závoře na parkovišti. V každém případě nejde o úplně příjemnou situaci.

Jak to máte vy? Za které technologie jste rádi, a které vám naopak lezou na nervy, že máte chuť vystoupit z auta a zapálit si na uklidnění? Pochlubte se v komentářích, možná vznikne zajímavá diskuze. Je pravda, že každý na situaci máme trochu jiný pohled – máme na to koneckonců svaté právo. Technologie mohou být ku prospěchu, ale víte, jak to bývá – všeho moc škodí. Koneckonců není to tak dávno, co lidem k řízení bohatě stačil volant, řadicí páka a tři pedály.

Načítám