Článek
Neustálé omezování nabídky motorizací za poslední roky musí vidět každý, kdo se jen trochu zajímá o automobily. Zatímco na třetí generaci Octavie jste mohli takřka libovolně kombinovat naftové motory s manuální či automatickou převodovkou a pohon předních nebo všech čtyř kol, v případě aktuální čtvrté generace je nabídka mnohem více osekaná.
To samé platí pro všechny ostatní automobilky. Dnes už téměř nelze koupit výkonný motor s přímo řazenou převodovkou – až na pár výjimek od Porsche či BMW. Naopak všude se hovoří o hybridních a elektrických modelech.
Není se přitom čemu divit, když automobilky do tohoto řešení vnuceného emisními limity Evropské unie investovaly miliardy. Cesta zpátky už nevede a je vysoce nepravděpodobné, že by velká část nových automobilů nebyla elektrická či alespoň hybridní.
Tato slova potvrzuje i aktuální studie poradenské firmy EY. Podle ní za poslední tři roky poklesla nabídka benzinových motorizací o 22 procent, naftových dokonce o 46 procent. Pokles o pětinu byl zaznamenán i u nabídky CNG modelů.
Naopak výrazně vzrostla nabídka čistě elektrických modelů – o více než polovinu. Nabídka hybridů bez možnosti externího dobíjení je více než dvojnásobná a co se plug-in hybridů týče, tam se výběr od roku 2018 zvětšil dokonce o 167 procent.
Upsizing překvapil
Není překvapením, že v malých autech už se dieselové motorizace nenabízejí. V tomto případě to ale ničemu nevadí, mít pro Fabii TDI je vzhledem k výkonu a nízké spotřebě moderních benzinových motorů zbytečnost.
Ve třídě Octavie, tedy v nižší střední, poklesla nabídka konvenčních pohonů o 57 procent, zájemci o benzinové i naftové motory mají stále z čeho vybírat, některé kombinace pohonu a převodovky už ale z nabídky kvůli úsporám automobilek vypadly.
„Všeobecným trendem je snižování objemů, přesto jsme během sledovaného období byli svědky růstu hned u několika mainstreamových motorizací. Zdaleka nejmarkantnější byl v případě plug-in hybridů, kde činil až 33 %. Mírnější nárůst můžeme potvrdit u nejmenších benzinových i naftových motorů. Jde o poměrně překvapivý závěr, jelikož podle již zmiňovaného trendu by trajektorie měla být spíš obrácená,“ uvedl jeden z autorů studie Petr Knap.
V případě malých vozidel nejvíce rostly objemy motorů u benzinových motorů, a to až o pětinu na průměrných 1,2 litru. Také v nižší střední třídě rostly objemy motorů, u naftových je průměrem sedmnáctistovka, což je nárůst o 11 procent. Stejné je to i v případě plug-in hybridů, naopak hybridních vozů bez možnosti vnějšího dobíjení došlo k snižování zdvihového objemu. Nepřekvapí, že u vozů vyšší střední třídy dochází ke snižování zdvihového objemu, průměr je nyní 2,5 litru.