Hlavní obsah

Střípky z autosalonu a 3 největší hvězdy

Foto: Volkswagen

Všechny novinky už známe z fotek a tiskových zpráv, jenže vidět je naživo a moci si je osahat, to je prostě nenahraditelná zkušenost. Vyslali jsme proto našeho muže přímo na místo dění, aby nastavil zrcadlo současným trendům moderního automobilového průmyslu. Kvůli své nešikovnosti z něj však zpátky přivezl jen střípky.

Článek

Asi vás to nepřekvapí, ale hlavními trendy – jako už posledních několik let na každém autosalonu – jsou elektromobily a SUV/crossovery. Ideálně rovnou v kombinaci. Přesně to potvrdil Ford, který se prezentoval souborem hned několika SUV (Puma, Kuga, Explorer) v různém stupni elektrifikace

Foto: Honda

Honda e by se mohla stát hvězdou mezi městskými elektromobily

Hlavní hvězdou premiéry nového Opelu Corsa byla elektrická verze Corsa-e, u Seatu se zase obdivovala elektrická Cupra Tavascan a Porsche kvůli Taycanu vystavenému hned ve třech kusech (čtvrtý visel na zdi) vymístilo 911 do patra, kde ji nejspíš nikdo nenašel. Pro Porsche je to vážně start nové éry.

I velká německá trojka hleděla do budoucnosti – Audi vystavilo kompletní program AI konceptů s terénní novinkou AI:Trail, BMW přivezlo svou hybridní vizi supersportu a Mercedes představil nádhernou studii elektrický třídy S, která vypadá jako kosmická loď.

Elektrická auta nesměla chybět ani na stánku Škoda (elektrické Citigo-e iV a faceliftovaný Superb s variantou plug-in hybrid), ale protože se představila už v květnu, nikdo se na jejich stánek moc nehrnul – to je daň za předčasné webové premiéry. Ale aspoň dělali moc dobrou kávu…

Foto: Škoda Auto

Škoda má ve Frankfurtu co ukázat... ale všechno jste už nejspíš viděli dříve

Jméno Rimac si možná pamatujete z Grand Touru, kde se stejnojmenný elektrický supersport pokusil zabít Richarda Hammonda. Auto za to ale nemohlo, což potvrazuje fakt, že jeho tvůrce, Chorvat Mate Rimac, je strmě stoupající hvězdou automobilového průmyslu. Jeho startup získal při vývoji demonstrátorů Project 1 a novějšího Project 2 obrovské know-how v oblasti elektrifikace (hlavně té výkonné) a na konzultace tak k němu chodí celá branže – Porsche koupilo podíl v jeho firmě, Hyundai s ním spolupracuje na projektech a další značky stojí s prosebnou tváří u dveří. Jméno Mate Rimac si dobře zapamatujte, budete o něm teď slýchat dost často.

Foto: Rimac

Mate Rimac je sympaťák, technický génius a velmi obratný podnikatel

Samozřejmě dorazily i čínské značky, ale tentokrát to zase byly úplně jiné než minule – Byton se svým konceptem pojízdného domácího kina a Wey, luxusní značka automobilky Great Wall Motors, s překvapivě propracovanými modely i koncepty. Počítám, že tím jsme o nich v Evropě slyšeli naposledy…

Foto: Byton

Větší obrazovku nejspíš nemáte ani doma v obýváku

Frankfurtské výstaviště je mezi autosalony nejrozlehlejší, po jeho ulicích tak korzují shuttly, předváděcí auta automobilek, která zdarma vozí unavené novináře z jednoho konce na druhý. Dnes už jde prakticky jen o elektromobily – Audi e-tron, Mercedes EQC, MINI SE nebo Hyundai Ioniq – které se tiše plíží mezi pavilony. Letos se mezi ně ale připletl i starý VW Van v Hippie kamufláži a přesně tak naznačil, jak budou nejspíš vypadat ulice měst za pár let (dekád): všude samé strašidelně tiché elektromobily, a když už mezi nimi bude něco mechanicky brumlat, bude to nejčastěji historická stylovka pro radost.

Hlavní hvězdy autosalonu

Volkswagen ID.3

Z expozice bylo jasně patrné, jak moc je ID.3 pro VW důležitý. Kde na stánku bývá obvykle jeden, možná dva, maximálně tři kusy novinky, VW jich měl na place snad deset v různých barevných kombinacích a výbavách. A k tomu ještě celou rodinu elektrických konceptů ID (dalších 5 aut) – vlastně nic jiného VW nevystavoval. A skutečně to udělalo dojem, protože ID.3 vypadá naživo vážně stylově a moderně. Trochu nepříjemným překvapením jsou slabší materiály v interiéru, které prostě padly za oběť dostupné cenovce základních verzí (díky níž chtějí prodávat 50 000 aut ročně). Pořád je to ale velmi povedené auto. Bude z něj hit!

Foto: Volkswagen

Volkswagen na startu nové éry, úspěch ID.3 je naprosto klíčový

Land Rover Defender

Nahradit offroadovou legendu s kořeny sahajícími až do roku 1948 je prakticky nemožné. LR se o to přesto pokusil a v rámci možností velmi úspěšně, nový Defík vypadá prostě skvěle. Je dost kompaktní a správně krabicovitý, zdá se být schopný a oproti svému předchůdci už uvnitř rozhodně nebude působit jako středověký mučicí nástroj. Hvězdou stánku se místo nafintěných kusů stala pracovní verze na ocelových kolech – Britové prostě mají smysl pro humor.

Foto: Land Rover

Nový Defender je skrz naskrz moderní, ale stále má duši dobrodruha

Lamborghini Sián

Na fotkách vypadalo nové Lamborghini Sian úžasně, ale naživo je prostě strhující. Ty proporce, ty ostře řezané tvary, ty nádherné detaily, ten precizně zpracovaný karbon! Dá se na něj zírat hodiny a pořád budete objevovat něco nového. Ano, v jádru je to vlastně jen Aventador s novým bodykitem a superkondenzátorem, na kterém visí absurdní cenovka, jenže pak ho uvidíte tváří v tvář rozkročeného na zemi s rozezleným výrazem a celý naježený spojlery a ostrými hranami a rozklepou se vám kolena. Bůh ochraňuj supersporty! Zvlášť ty s V12…

Foto: Lamborghini

Naživo z něj sálá síla a rychlost, vzrušení i strach. Jako z každého pravého supersportu

A když se pak cítíte unavení z moderních novinek, můžete si odskočit do pavilonu pro fajnšmekry a sběratele, kde jsou samé historické skvosty. Ferrari 250 Testa Rossa, Lamborghini Miura, Porsche 911 Carrera RS 2,7, Mercedes 300SL, BMW 3,0 CSL a tuny a tuny dalších aut, které už dokonale znáte z fotek, ale naživo vás svou nadčasovou krásou stejně přimějí k slzám štěstí. Vrcholem je sbírka hned několika Bugatti – Typ 31, Typ 32 řečený Tank, 57 SC Atlantic a gigantický aristokrat Royale. A jen tak mimochodem stojí vedle i Veyron, aby se neřeklo. Absolutně fantastické!

Takže pokud pořád přemýšlíte, jestli do Frankfurtu vyrazit – NEPŘEMÝŠLEJTE A JEĎTE, rozhodně to stojí za to!

Chystáte se na autosalon do Frankfurtu
ANO, to si nemůžu nechat ujít!
7,9 %
NE, nebude tam nic zajímavého
24 %
RÁD BYCH, ale asi to neklapne
68,1 %
Celkem hlasovalo 2038 čtenářů.
Načítám