Hlavní obsah

Přísné emisní normy? Francie a Německo jsou striktně proti

Foto: Shutterstock

Zatímco se přísnější emisní limity čím dál více blíží, některé země čím dál hlasitěji apelují na to, že není v jejich silách je uspokojivě splnit

„Musíme se spojit.“ Zhruba v takovém duchu nyní probíhají jednání mezi některými představiteli zemí EU, kteří si uvědomují, že pouze spoluprací se jim může podařit najít rozumnou řeč s vedením Evropské unie na téma emisních norem u spalovacích motorů. Ovšem vysoce postavení politici zejména z Francie a Německa, tedy ze zemí se silným automobilovým průmyslem, nyní naznačují, že aktuální návrh na zpřísnění těchto emisních norem není slučitelný s realitou.

Článek

Na světě je momentálně téměř 7,7 miliardy lidí, a tak je evidentní, že lidská činnost jako například průmysl a tedy i používání spalovacích motorů, musí mít na naši planetu nějaký vliv. To je holý fakt. Jenže jak víme, na takzvané „uhlíkové stopě“ se nepodílejí jen auta, kterými já nebo vy jezdíme do práce – nebo jen auta jako taková. Co třeba dopravní letadla nebo ohromné nákladní či výletní lodě? Jenže podle Evropské komise je prvním krokem k účinnému snižování uhlíkové stopy právě omezení výroby osobních vozidel se spalovacími motory – a nakonec jejich úplné nahrazení elektromotory.

Závislost na fosilních palivech nelze popřít

Foto: Shutterstock

Nafta a benzin jsou zatím až moc důležité suroviny na to, abychom se s nimi mohli „ze dne na den“ rozloučit

Plán je jasný: 2035. To má být rok, kdy už podle představeného návrhu nebude možné si v EU u dealera kterékoliv automobilky koupit vůz, který jezdí na benzin nebo naftu (tedy včetně plug-in hybridů), nanejvýš tak z druhé ruky. Jenže existují státy, jmenovitě Francie a Německo, které jsou na automobilovém průmyslu a tedy i přežití spalovacích motorů doslova existenčně závislé, a tak se snaží evropské zákonodárce obměkčit a najít schůdnější, řekněme kompromisní cestu. Rok 2035 není vybrán náhodně. Počítá se s tím, že průměrný automobil vydrží 15 let, což znamená, že poslední vozy s konvenčním pohonem by dojezdily v roce 2050, kdy by měl starý kontinent dosáhnout uhlíkové neutrality. Dodáváme, že plán ještě musí schválit mimo jiné i jednotlivé členské státy.

Podle zdrojů z okolí kanceláře francouzského prezidenta Emmanuela Macrona, o čemž informoval web Automotive News, je pro výrobce reálné snížit uhlíkovou stopu oproti současnosti o 55 procent do roku 2030, přičemž následujících několik let by se mělo spoléhat na plug-in hybridní vozy. Se zmíněnými 55 procenty přitom počítá i právě představený plán, ten původně byl ještě ambicióznější (jednalo se o 60 %), ovšem po tlaku ze strany řady zemí včetně Česka byl zmírněn. S pozdějším obdobím, kdy by byly provozovány zejména plug-in hybridy, ovšem Brusel nepočítá a podle představených záměrů by o pět let později měl skončit prodej vozů se spalovacím motorem úplně.

Ani Němci nejsou z těchto zpráv zrovna dvakrát nadšeni. Takto se například vyjádřil Andreas Scheuer, německý ministr dopravy a digitální infrastruktury: „Je evidentní, že všichni světoví výrobci osobních i nákladních vozidel si uvědomují zpřísňování emisních limitů. Ty ale v prvé řadě musejí být technicky proveditelné.“ Jinými slovy vzhledem k současné situaci, v jaké se automobilový průmysl nachází, není podle Scheuera reálné tyto cíle splnit. „V nejbližších letech je potřeba se vydat cestou plug-in hybridního pohonu u osobních aut a cestou vodíkového pohonu u nákladních vozidel.“

Každá země se k situaci staví jinak

Foto: Jiří Čermák

Pokud máte zájem o Jaguar se spalovacím motorem, tak máte čas do roku 2025

Je to však složitější, než se zdá. Různé země a různí výrobci se k problematice samozřejmě staví jinak – řada evropských států jedná o vlastním datu ukončení prodeje spalovacích motorů (jmenovitě Nizozemsko, Dánsko, Belgie, Řecko, ale i Velká Británie a další) a to samé řeší i samotné automobilky (například Volvo, Ford a Bentley), které se zavázaly do roku 2030 kompletně přejít na elektromobilitu. U Jaguaru si dokonce auto se „spalovákem“ nepořídíte už od roku 2025! A zde se samozřejmě jedná o rozhodnutí značky.

Řada automobilek však zatím jde cestou částečně elektrifikace (ať už formou hybridů nebo plug-in hybridů) – ať už kvůli enormním vývojovým nákladům nebo čistě kvůli preferencím svých zákazníků. Spousta z nich na vývoj hybridů vydala nemalé prostředky, jenže teď se dozvídají, že za ani ne 15 let je stejně možná nikomu neprodají.

Řada výrobců potom poukazuje na další závažný problém, který nesporně bude potřeba v budoucnu řešit – vzhledem k mnohem menšímu počtu pohyblivých částí vyžadují elektromotory mnohem menší spektrum odborníků a řemeslníků nejen pro výrobu, ale i údržbu. Pro spoustu pracovníků to tak bude znamenat ztrátu zaměstnání.

Nafta a benzin ještě „chvíli“ vydrží. Bude muset

Znamená to tedy, že vozy s vnitřním spalováním 1. 1. 2035 zmizí jako mávnutím kouzelného proutku? Ale kdeže. Jednak bude žít ještě celá spousta staromilců, kteří si budou své hlučné a neekologické miláčky hýčkat alespoň pro víkendové potěšení. A spalovací motor jako takový je zatím pro společnost a ekonomiku ještě pořád velice důležitý.

Navíc pořád je i v Evropě spousta odlehlých oblastí, kde elektřina není zrovna dobře dostupná. A zejména pro pracovní stroje bude benzin a nafta v podstatě jediná rozumná varianta ještě hezky dlouhou dobu. Takže ne, hned tak nezmizí – spalovací motor tu s námi ještě nějakou dobu bude.

Co bude dál?

Foto: Rimac Automobili

V elektrické éře se významným hráčem nepochybně stane chorvatský Rimac. EU plánuje zvýšit počet dobíjecích stanic z 3,5 milionu na 16,3 milionu do roku 2050

Známý americký moderátor Jay Leno před časem v rozhovoru pro pořad Top Gear (12. série, 7. epizoda, kdyby se někdo ptal) řekl: „Spousta lidí říká, že elektromobilita bude na nic. Ale kdepak. Elektrická auta budeme moci používat na cestu do práce, o víkendu je pak necháme zaparkovaná před domem a vytáhneme naše milované osmiválce. Bude to podobné jako kdysi s koněm – auta totiž kdysi znamenala vysvobození pro koně, protože od té doby mohli být koně používaní čistě k rekreačním účelům. A podle mě budou elektromobily znamenat totéž pro auta na benzin.“

Je tedy docela dobře možné, že jednou auta se spalovacím motorem budou převážně takovými „koni“ mezi auty – a budou sloužit zejména k rekreačním účelům, víkendovým projížďkám, veteránským srazům a výletům. Takže pokud máte doma v garáži auto se spalovacím motorem, které je něčím výjimečné nebo k němu zkrátka máte vztah, raději se jej nezbavujte – možná ještě za 15 let budete rádi, že jste to neudělali.

Načítám