Článek
Tento příběh má vlastně dva začátky. Tím prvním je Porsche 356B T5 Coupe pohozené kdesi v kopřivách a zrezlé tak, že ještě rok a rozpadlo by se na prach. Tím druhým je obrázek v kroužkovém bloku, který v roce 2012 nakreslil jakýsi Greg Macey, když si s Rodem Emorym dali o dvě a více piv víc, než se sluší a patří. „Ten náčrtek jsem nikdy nevyhodil, měl jsem ho dokonce chvíli v kanceláři přišpendlený na nástěnce,“ říká Rod Emory. „A když jsme pak jednou za směšné peníze koupili vrak béčkového 356 Coupe, který byl v podstatě k nezachránění, pustili jsme se do toho. Řekli jsme si nějakou vizi, překreslili jsme to do aspoň trochu použitelného plánu, zvážili co a jak, a začali na tom vyšívat.“
Tím vyšíváním myslí Rod čtyři roky dlouhý proces, při kterém se musela většina komponentů opětovně vyrobit, případně upravit a následně třeba předělat, když se zjistilo, že nepasují. Nebo se ukázalo, že nefungují tak, jak by bylo záhodno. „Všechno je to dělané ručně. Odnímatelná přední i zadní kapota, střecha… Blatníky jsou z běžné 911, ale asi by to hádal málokdo,“ směje se Rod Emory. A všechny ty výdechy a mřížky? Pořád je to vzduchem chlazená záležitost, a to si žádá svoje. A kromě toho to dobře vypadá.
Brutální tvar karoserie skrývá osvědčenou, a tímhle týmem mnohokrát odladěnou techniku z Porsche 911 generace 964, čímž myslíme hlavně podvozek, brzdy a řízení. Protože modely 356 a 964 mají samozřejmě rozdílný rozchod i rozvor, vyžádalo si to množství úprav, navíc odpružení dodala firma KW. A své si vyžádal i nový motor, dvakrát přeplňovaný čtyřválcový boxer o objemu 2,4 l, který dává výkon 393 koní! Je to malý motorářský klenot, který v sobě kombinuje oldschoolový přístup s nejnovějšími technologiemi výroby. A ten zvuk? Učiněná rapsodie s výsostně dramatickým nábojem.
Je vtipné, že se do projektu vložila firma Momo, když Emory na Instagramu zveřejnil náčrty auta. Speciálně pro tento projekt vyrobila sedmnáctipalcová pětipaprsková kola s centrální maticí – správně podotýkáte, že podobné ráfky mělo i závodní Porsche 935.
Od stejné firmy je pak i volant, pedálový box, sedadla a šestibodové pásy. Momo vyrobilo také řadicí páku, opět ve stylu starých závodních Porsche.
Rod Emory rád o svém projektu 356 RSR mluví jako o poctě starým závodním vozům Porsche ze 70. let, ale nemuseli byste ho ani poslouchat, aby vám to bylo hned jasné. A zdaleka nejde jen o základní tvar a formu, ale o nepřeberné množství detailů, ať už to jsou dřevěné podlahy nebo precizně vyvedené díly ze sklolaminátu, či přepínače na palubní desce a jejich uspořádání…
„Pro některé lidi je 356 RSR až příliš hot rod a showcar, ale já jsem rád, že auto přilákalo pozornost,“ netajil se Rod při představení auta. „Je to ukázka toho, co umíme. A taky toho, co všechno se dá se starými auty dělat.“
A co vy? Jak se vám celý projekt líbí?