Článek
Elektřina nemusí být využita jen k nudnému šetření paliva, může pomoci i rychlosti a zábavě za volantem! A nebavíme se tu jen o supersportech za desítky milionů korun (LaFerrari, McLaren P1, Porsche 918 Spyder) – alespoň to se nám snaží Peugeot dokázat svými výkonnými hybridními koncepty. Francouzská automobilka získala rozsáhlé zkušenosti s rychlými hybridy během pěti sezon závodění se svým diesel-hybridním speciálem 908 HDi FAP v seriálu vytrvalostních závodů (včetně Le Mans), a teď se je snaží přetavit do sériových modelů.
Vedle běžných verzí, které mají hlavně šetřit palivo a emise CO2, věří Peugeot i sportovním variantám, které vytěží z elektřiny všechny její výhody pro rychlou jízdu – okamžitou reakci na plyn, vysoký točivý moment a perfektní dávkovatelnost výkonu pro vektorování zátahu. Elektřina tak pomůže s rychlejším a preciznějším průjezdem zatáčkami i drtivou akcelerací na rovinkách. Nevěříte?
Tak věřte – tenhle decentně vypadající koncept hybridní 508 navržený týmem Peugeot Sport dokáže vystřelit na stovku za pouhé 4,3 sekundy, čtvrtmíli smázne za 12,5 sekundy a jede až 250 km/h. Hodně zajímavá čísla! Ještě zajímavější jsou ale hodnoty pružného zrychlení, kde se síla elektřiny projeví nejvíc: z 80 na 120 km/h zrychlí za pouhé 2,5 sekundy, z 80 na 180 km/h pak za 9,3 sekundy. K tomu ještě zvládne na jedno nabití ujet 50 km pouze na elektřinu a emise CO2 v laboratorním testu jsou pouhých 49 g/km.
K takhle skvělým výkonům dospěl 508 od Peugeot Sportu díky spojení 200koňové 1,6 PureTech se 110koňovým elektromotorem na přední nápravě a 200koňovým elektromotorem na zadní nápravě (díky tomu mu také pohon všech čtyř kol). Konfigurací pohonu se tak liší od 308 R HYbrid, který měl 270 benzinových koní vpředu a 2x 115 elektrických koní vzadu, celkově tedy 500 koní. To u konceptu 508 se výkon sčítá hůř, proto Peugeot jen uvádí, že výkon se pohybuje „na úrovni vozů se 400 koňmi“. Aspoň nám sdělil oficiální údaj o maximálním točivém momentu 500 Nm.
Na přesných číslech ale vlastně příliš nezáleží, nezáleží ani na decentně sportovně upraveném designu a interiéru. To nejdůležitější poselství je, že automobilky i v budoucnu počítají s rychlými sportovními modely a nad zábavou za volantem ještě definitivně nezlomily hůl. A to je pro nás, nadšené řidiče, naprosto skvělá zpráva!