Hlavní obsah

Stoupl počet seniorů jako obětí dopravních nehod

Foto: Shutterstock

Podle dat pojišťovny Kooperativa, policejních statistik a analýz společnosti Vize nula roste podíl seniorů na celkovém počtu mrtvých na silnicích. Jen za loňský rok pak senioři zavinili smrt 87 lidí. Navíc, při vyšetřování nehody zaviněné seniorem byla pravděpodobnost, že skončí jako smrtelná, téměř 2x vyšší, než činí průměr za všechny nehody.

Článek

Jen za uplynulý rok vyšetřovala policie celkem 104 764 dopravních nehod. Při nich zahynulo 565 osob, dalších 2 465 bylo zraněno těžce a 25 215 lehce. Senioři se nějakým způsobem podíleli na 16 174 nehodách, přičemž jich při tom zemřelo 136, o 15 více než v roce 2017. Dalších 551 utrpělo těžké zranění (meziročně o 50 více) a 4 529 bylo zraněno lehce (oproti roku 2017 o 751 více). To všechno znamená, že podíl osob v seniorském věku (65 let a více) na celkovém počtu obětí nehod byl ve výši 24,1 %, v případě těžce zraněných to bylo 22,4 % a u lehkých zranění se jednalo o 18 %.

A tento narůstající trend podílu seniorů na počtu obětí dopravních nehod není něčím novým. Bohužel ho všechny výše zmíněné instituce monitorují už dlouho. Pro příklad můžeme uvést, že v roce 2009 se senioři na nehodách podíleli „jen“ 17 %, v roce 2018 těmi zmíněnými 24,1 %. Podobnou vzrůstající tendenci má i počet těžce zraněných osob v seniorském věku. Během posledních 10 let narostl jejich podíl z 12,5 na 22,4 procenta.

A důvod? Podle Romana Budského z Platformy Vize nula je to především fakt, že populace České republiky stárne. Ke konci roku 2015 byl podíl seniorů na celkové populaci 17,9 procenta, do roku 2020 naroste na 20,5, do roku 2030 na 23,9 a do roku 2050 na 32,2 procenta. Seniory ohrožuje hlavně jejich věk a s ním spojená větší fyzická zranitelnost, ale také úbytek psychických i fyzických sil. I proto s růstem věku bohužel stoupá riziko, že se byť z obyčejné nehody stane nehoda smrtelná. Děsivé je, že od 75 let toto riziko narůstá dokonce šestnáctinásobně. Stejně to vidí také Aleš Zethner, ředitel Úseku pojištění motorových vozidel v pojišťovně Kooperativa.

Problémy mají mladí i staří

Ten potvrdil, že jeho pojišťovna v posledních dvou letech zaznamenala zvýšený počet škod způsobených řidiči staršími 65 let. V praxi se dá říct, že řidiči – senioři způsobí prakticky stejný počet nehod jako mladí řidiči kolem 24 let. Zatímco ale u mladých řidičů je na vinně snížená pozornost nebo přecenění svých schopností, starší řidiči mají pomalejší reakce a často už ne úplně vhodný úsudek a vyhodnocení třeba i složitější dopravní situace. A i v tomto případě je potřeba říct, že za nárůstem pojistných událostí zaviněných seniory, je hlavně fakt, že populace stárne a dnes máme na našich silnicích větší počet řidičů v této kategorii.

Sami senioři zavinili celkově 8 738 dopravních nehod, při nich přišlo o život 87 osob, z toho bylo 64 cestujících v osobních automobilech, 9 chodců, po 6 motocyklistech a cyklistech a po 1 řidiči nákladního vozu s návěsem a mopedu. Je smutné, že v loňském roce senioři nejčastěji na silnicích umírali jako chodci, na druhém místě jako řidiči a na třetím jako spolujezdci. Nejvíce seniorů loni zemřelo ve Středočeském kraji (21), v těsném závěsu je kraj Moravskoslezský (20). S velkým odstupem pak následují kraje Jihomoravský (13), Praha a Jihočeský kraj (shodně po 12), Ústecko (11) a Plzeňsko (10). Naopak nejméně mrtvých zaznamenaly statistiky v krajích Libereckém, Pardubickém a Zlínském (shodně po 4), na Vysočině (5), Karlovarsku a Olomoucku (po 6) a Královéhradecku (8).

A co s tím? V prvé řadě bychom k sobě na silnicích měli být mnohem ohleduplnější. My víme, že každý neustále někam spěchá, něco nestíhá a je nervózní s hlavou plnou povinností a starostí. To ale neznamená, že bychom měli být agresivní, jezdit zbytečně rychle a ohrožovat jak sebe, tak všechny kolem. Mladší řidič na takovou zběsilou jízdu možná bude umět zareagovat, ale toho staršího zbytečně vystresujete. Následky takových situací máte vypsané výše v podobě těch smutných čísel. Jejich součástí je ale bohužel chyba také na straně seniorů. Hned několik jich za posledních pár měsíců vjelo do protisměru, čímž ohrozili všechny okolo. I sebe. Minimálně jeden senior to odnesl vlastním životem. Ale jsme to znovu jen my, kdo s tím může něco udělat. Všímejme si svých dědečků a babiček. Sledujme, jestli už jejich reakce nejsou pomalejší nebo jejich chování zmatenější. Hlídejme, aby pravidelně chodili na lékařské prohlídky a v případě podezření je klidně k lékaři dostaňme i mimo povinný termín. Vždyť jde o nás všechny, jak seniory, tak mladší řidiče.

Načítám